Ab Geplaatst November 2, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2016 Een steeds luider gekreun uit de achteras van onze XJ tijdens het maken van een bochtje geeft aan dat de LS nu echt overleden is. In deze topic een beschrijving hoe ik de Limited Slip plaatjes in de achteras heb vervangen. Hiervoor heb ik zoveel mogelijk de FSM gevolgd. Oja.... officieel heet LS bij Jeep Trac-Lok Voor de Dana35 kocht ik de Spicer 701046X Disc & Plate kit. Om de plaatjes te vervangen is geen speciaal gereedschap nodig. Goed..... aan de slag dan maar. Draai de wielmoeren een slagje los en zet de wagen op de krik. Verwijder nu de wielen en plaats een assteun onder de framerail ter hoogte van de voorste bladveer bevestiging. Laat de krik en de as zakken. Zo heb je goed de ruimte om aan het differentieel te werken. Verwijder het differentieel deksel en laat de olie in een opvangbak lopen.Verwijder de remtrommels. Bij schijfremmen; neem de remklauw los en leg deze opzij. De complete remmen demonteren is niet nodig, zoals op de foto. Ik moest ook de wielremcilinders vervangen, vandaar dat ze gelijk gedemonteerd zijn. Draai de borgbout van de zonnewielas eruit en verwijder de zonnewielas. Duw de steekassen naar binnen en neem de C-clips uit. Trek de steekassen uit de carrier. Draai de bouten van de lagerkappen los. Let op de markering op de lagerkap en het differentieelhuis. Het is belangrijk dat de lagerkap en de lagerschaal weer op dezelfde plaats terug komen. Zet desnoods zelf een markering met een merkstift. Als de lagerkappen los zijn, kan de carrier in zijn geheel uitgenomen worden. Op de werkbank, de carrier met lagerschalen en lagerkappen. In het midden de C-clips en zonnewiel as met de borgbout. Steekas gedeeltelijk uit de asbuis. Neem één steekas uit de achteras en klem deze in de bankschroef met de splines boven de bekken van de bankschroef uit. Plaats de carrier op de steekas in de bankschroef. Laat de steekas zo ver in de carrier steken dat deze niet boven het zonnewiel uitkomt. Dit ter vervanging van de Differential Case Holding Tool #6965. Voor demontage heb ik een stukje pijp gebruikt, bij montage kwam ik er achter dat je de één zonnewiel vast moet zetten, dit kan alleen met een steekas of het speciale Jeep tool. De LS plaatjes zichtbaar in de carrier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 2, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2016 (bewerkt) Voor de volgende handeling is een speciaal tooltje nodig, wat ik zelf gemaakt heb van een stuk draadeind, moeren en dikke plaatringen. Je moet namelijk de twee zonnewielen waar de LS clutchpacks onder zitten naar buiten drukken. Door de ringen in de zonnewielen te leggen en het draadeind van bovenaf in de carrier te steken, kun je met wat moeren tussen de zonnewielen deze van elkaar af draaien. Hier voor is ook een speciaal gereedschap van Jeep beschikbaar #6960. Zet de zonnewielen lichtjes onder spanning (max 122Nm) zodat de schotelveren onder de clutchpacks ingedrukt worden en de zonnewielen vrij komen. Met behulp van een voelermaat verwijder je de ringen achter de zonnewielen. Los de spanning op de zonnewielen tot dat de carrier gedraaid kan worden en draai deze zo dat de zonnewielen uitgenomen kunnen worden. Draaien gaat makkelijk met een stang in het gat van de zonnewiel as. De zonnewieltjes en ringen op de werkbank. Verwijder het tooltje uit de carrier. Pak het bovenste zonnewiel met de LS clutchpack uit de carrier. Houd de plaatjes als pakket op het zonnewiel. Pak nu de carrier van de steekas en verwijder het onderste zonnewiel met het clutchpack. Maak alle onderdelen schoon en inspecteer op slijtage , beschadigingen enz. Maak ook de binnenzijde van het differentieelhuis schoon. Let ook op slijtage op de ring en pinion en het pinionlager. Let op: Vervang de clutchpacks alleen als complete set. Als er één versleten of beschadigd is, beide vervangen. Neem de oude clutchpack van het zonnewiel en plaats de nieuwe. Smeer alle delen licht in met differentieel olie. Plaats de borgclips met een beetje vaseline op de clutchpack. Hierdoor blijven ze kleven en in positie met de montage in de carrier. Leg het onderste zonnewiel met clutchpack in de carrier. Op de foto de borgclip in de juiste positie in de carrier. Plaats nu het bovenste zonnewiel met clutchpack in de carrier en houd deze op zijn plaats vast met één hand. Plaats met de andere hand het tooltje.Druk de zonnewielen licht uit elkaar, en plaats de twee andere zonnewielen. Zorg ervoor dat de twee zonnewielen uitgelijnd zijn t.o.v. elkaar. Draai de carrier tot dat de zonnewielen uitlijnen met de gaten in de carrier. Het kan nodig zijn de zonnewielen met de clutchpacks tijdens deze handeling verder uit elkaar te draaien (max122Nm). Het draaien gaat goed met een stang in het gat van de zonnewielas. Hiervoor is nu meer kracht nodig als met de demontage. Als de zonnewielen in positie zijn, plaats dan de (in geoliede) ringen achter de zonnewielen. Zorg voor een goede uitlijning van de zonnewielen en de ringen. Ontspan het tooltje en plaats de zonnewiel as. Plaats het borgboutje en draai deze handvast. De carrier is nu klaar om in het differentieelhuis geplaatst worden. Wanneer gemonteerd, de zonnewiel as weer demonteren om de steekassen en C-clips te kunnen monteren. De backlash van ring en pinion hoeft niet opnieuw afgesteld te worden. Als je toch bezig bent, controleer gelijk de wiellagers en keerringen, voordat je de steekassen terug plaatst. Maak de steekassen schoon en controleer de asbuis op vuil aan de binnenzijde. Montage van verdere onderdelen in omgekeerde volgorde van demontage. Vul het differentieel met LS toevoeging en olie tot de vulopening. Nog even een aanvulling. Deze Spicer 701046X Disc & Plate kit zit ook in de volgende modellen: Wrangler (YJ) 88-95 Wrangler (TJ) 96-06 Cherokee (XJ) 90-00. Grand Cherokee (ZJ) 93-98 Grand Cherokee (WJ) 99-04 Werkwijze is gelijk zoals boven beschreven December 11, 2016 bewerkt door Ab aanvulling Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 2, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2016 Mooie review Ik heb het een tijdje terug ook gedaan, vond het redelijk te doen maar ik vond het in elkaar zetten (op spanning zetten van de spider gears om de boel in elkaar te krijgen) het lastigst. Als ik nog even een kleine aanvulling mag plaatsen; het is handig om de oliekanaal van de pinion lager goed schoon te spuiten met luchtdruk, bij mij kwamen hier ENORM grote metaalstukken uit. Geen slijpsel, maar echt delen van ruim een centimeter. Ik gok op de crush sleeve. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 3, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 3, 2016 Het op spanning zetten met de montage is inderdaad een dingetje.... Als je goed op de foto's kijkt zie je dat ik met demontage een M10 draadeind gebruik. Met montage een M12 draadeind met dikkere ringen (35x4mm). Ik vond dit toch wat betrouwbaarder...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.