Henk Bos Geplaatst November 26, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2016 Goedemiddag, Ik heb een probleem met lekkende koelvloeistof (Cherokee 4.0 uit 2001 met 175k op de teller )maar ik en de garage kunnen niet een oorzaak vinden. in de afgelopen 2 dagen inmiddels 4 liter bijgevuld -2 weken geleden radiateur vervangen. - volgens garage geen lekkende koppakking (hebben Co2 test gedaan) Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Alvast dank . Grt, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst November 26, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2016 Lekkende kachelradiator? Zou je moeten ruiken als er koelvloeistof in zit (en geen water) en je zet de kachel aan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst November 26, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2016 Heb hier ook zoiets aan de hand gehad , geen drukverlies op het koelsysteem en geen fout bij de CO test. Bleek toch de koppakking te zijn. Helaas..... Rijd je op LPG? Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Henk Bos Geplaatst November 26, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2016 @masis dank voor je reactie Ik ruik niks als ik de kachel aan zet, dus dat is het dan denk ik niet , toch? @ Real stranger: Ook dank voor je reactie, ik heb ook zo'n flauw vermoeden dat het inderdaad de koppakking is. Na een klein ritje als ik rustig rij (toerental onder de 2000) Is er nagenoeg geen verlies. Maar zodra ik wat sportiever rij moet ik het reservoir weer bijvullen. Ben bang dat dat ik de sjaak ben ,Pfff. Nu las ik hier ook nog over vries plugs, kan dat een oorzaak zijn ? Of zie je het dan er echt uitlopen? Grt, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reneetje Geplaatst November 26, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2016 Waterpomp kan ook zo lekken dat je haast niet ziet , maar 4 liter in 2 dagen moet je zien. En de waterpomp vervangen met die km stand is niet zo vreemd ,maar nogmaals , dan moet je het zien lekken thv de pomp Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 26, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2016 Vergeet niet de stalen leiding -die komt vanuit het thermostaathuis- van de kachel te controleren, deze staan er om bekend om door te rotten. Bij LPG kan er ook lekkage in de verdamper zijn. Maar zoals eerder al gezegd, 2 liter per dag is erg veel, dat zou moeten opvallen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Sjeep Geplaatst November 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst November 29, 2016 Beste Henk, Wellicht een scheur in de kop? Dat was helaas bij mij het geval. Ik was ook steeds koelvloeistof kwijt...... Dit kan voorkomen bij XJ's 2000 en 2001 modellen. ligt eraan welk giet nummer je kop heeft. Kan je ontdekken door het kleppendeksel eraf te halen. op de foto een voorbeeld van waar het giet nummer staat. Mocht er bij jou 0331 staan, heb je wellicht een scheurtje in de kop tussen de derde en vierde cilinder. (is meestal het geval) Vaak ook "pindakaas" aan je olie dop. Ik heb er zelf een andere kop opgezet, en never issues since.. N.b. (0331 TUPY schijnt een goed nummer te zijn) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Henk Bos Geplaatst December 1, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2016 All, Dank voor de feedback so far. Hij gaat volgende week woensdag naar de garage voor de koppakking ,check van de kop en een grote beurt. Grt, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Sjeep Geplaatst December 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2016 Hallo Henk, Sterkte vandaag! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Henk Bos Geplaatst December 7, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2016 @ Black Sjeep Thanks! Ik ben net gebeld door de garage, het is inderdaad een scheurtje in de kop! Dus op zoek naar een nieuwe kop, iemand een idee waar ik die kan vinden ? Wederom alvast dank ! Grt, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst December 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2016 Let even op als je een andere kop koopt, in principe passen alle 4.0 HO koppen, dus ook van de Grand ed maar.... Er zijn soms kleine verschillen, denk aan een temp zender aansluiting bij cil 6 of aan schroefdraad voor de bobine rails. Advies.... oude kop meenemen en vergelijken! Advies 2..... let goed op of de kleppen niet te diep zitten, anders wordt het een dure revisie. Succes, siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roy Gorris Geplaatst December 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 7, 2016 Ik heb ook een oudertype kop op mijn XJ uit 2001 zitten. Past prima het enige wat bij mij ontbreekt zijn de montage punten voor de ontstekingsrail, maar hier kan je makkelijk wat beugeltjes voor maken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Sjeep Geplaatst December 8, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 8, 2016 Ik heb hetzelfde als Roy... ik heb er een oudere kop op gezet.(de 7120) en idd beugeltjes gemaakt voor de ontstekingsrail en een ander spruitstuk geplaatst. Er zitten bij de 0331 paspennen in het blok waarop je de kop goed mee kan uitrichten. Die gaten die in de kop zitten bij 0331, zaten niet in de 7120. Heb gewoon de paspennen uit het blok gehaald, en de kop er mbv de nieuwe kopbouten wat gericht. Ik heb de cilinderkop uit voorzorg wel laten vlakken, je weet nooit wat er allemaal mee gebeurd is. Als je tijd hebt en wat handig bent, is het echt goed zelf te doen. Het viel mij achteraf allemaal erg mee. Ook genoeg filmpjes over te vinden op youtube met zeer goede tips! De volgende giet nummers heb ik van cherokeeforum.com: Head casting #'s..87-90 : 268691-93 : 7119 or 7120 (the 7120 is the better of the two and was put on in late 91 through 93)94-95 : I have no listing96-98 : 063099-01 : 0331 (in 2000 they started having issues with the heads cracking) Heel veel succes! Groet, Martin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Henk Bos Geplaatst December 9, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 9, 2016 All, Thanks voor de tips en advies! Het gaat een nieuwe kop worden een ik bang. Dat wordt ff een jaartje niet op vakantie?! Pffff Grt, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Henk Bos Geplaatst December 28, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2016 All, Er is inmiddels een nieuwe kop gemonteerd en geen lekkage meer. Was een behoorlijk prijzige reparatie maar ik ben blij dat ik voorlopig weer onbezorgd kan rijden. Nogmaals dank voor alle advies en alvast een Happy 2017. Groet, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst December 28, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2016 Henk, ik heb ook een XJ uit 2001. Waar moet ik aan denken bij een dure reparatie. Wat kost een nieuwe kop? Gr Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Henk Bos Geplaatst December 29, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2016 Ruud, Schrik niet, een nieuwe kop koste mij 795,- eu ex btw. en dan nog uit en inbouwen + kleppen over zetten. Inclusief een grote beurt en Apk was ik 3000 eu kwijt. Het zal vast wel ergens goedkoper kunnen, maar in mijn vorige garage had ik niet zoveel vertrouwen meer. Vandaar dat ik naar de jeep dealer ben overgestapt, kost wat maar ik ben wel naar tevredenheid geholpen. Grt, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wimbo Geplaatst December 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2016 Ik heb nog een 4.0 HO kaal blok 1993 liggen. Voor 150 Mag die weg, de kop is goed maar we kunnen dat samen checken. Als iemand interesse heeft haal ik die er af. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst December 29, 2016 Rapporteren Share Geplaatst December 29, 2016 Henk, ik ben ook meer van het nieuw en origineel monteren van onderdelen die stuk gaan. Maar begrijp ik het goed dat je voor 1.000,00 euro een kale kop krijgt waarin je je oude kleppen weer dient te monteren met alles wat daarbij hoort. Is de nieuwe kop gegarandeerd vrij van het gietfoutje wat in de 0331 kop zit? Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Henk Bos Geplaatst December 30, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2016 Ruud, Best een goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee. Maar de kop heeft er 15 jaar zonder problemen in gezeten, dan denk ik dat de komende 15 jaar ook zo zal zijn, toch? Bovendien heeft de mijn ooit op gas gereden dat was ook niet niet echt goed voor de kop. Grt, Henk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Sjeep Geplaatst January 5, 2017 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2017 Beste Ruud en Henk, Bij deze nog even de beste wensen voor 2017! (geldt natuurlijk voor alle Jeepers op dit forum ) De fout bij de 0331 kop zit daadwerkelijk in de mal. In deze mal staat dit nummer, dus in het gegoten stuk ook. Al de andere nummers zijn andere mallen, en dus andere koppen zonder deze "fout". Zover mijn info reikt (verkregen door veel google en USA forum) speelt dit probleem tussen de 150.000 km en circa 200.000 km bij deze 0331 koppen. (leeftijd zegt dus niks, wel gemaakte miles of km) Het probleembij de 0331 koppen is dat de wanddikte tussen de 3de en 4de cilinder dusdanig dun is, dat door krimpt en uitzetten het metaal het precies op die plek begeeft na zo'n 200.000 km. zover ik weet zijn dus al de andere koppen sterker, en zou dit probleem simpelweg niet mogen voorkomen. hartelijke groet, Martin 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst January 5, 2017 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2017 Op 29-12-2016 om 8:25 AM zei Henk Bos: Ruud, Schrik niet, een nieuwe kop koste mij 795,- eu ex btw. en dan nog uit en inbouwen + kleppen over zetten. Nieuwe kop, oude kleppen? Dat klinkt niet logisch. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.