mvd1968 Geplaatst May 22, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Middag Vandaag de CJ7 1977 uit de stalling gehaald. Starten ging als een zonnetje. Ritje gemaakt van 20 km en meerdere malen gestopt en gestart zonder problemen. Nu wil ik hem in de garage zetten en een klik en niet starten. Onder de motorkap zijn de accukabel (accu naar startrelais) en de kabel startrelais naar de startmotor kokend heet en het startrelais is ook heet. Snel de stroom eraf gehaald en hem de garage ingeduwd. Ik vermoed dat het startrelais stuk is, had het idee dat die vast zat maar een paar kleine tikjes loste het niet op. Er is begin vorig jaar een nieuw startrelais ingegaan en in 2015 een nieuwe startmotor. Is dit een defect startrelais? Hoe kan ik dit testen (starten buiten relais om?) Bedankt alvast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst May 22, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Met een startkabel over het relais kun je testen of de startmotor draait,, maar het kan zijn dat je startrelais is blijven hangen, maar dan zou de Jeep niet als een zonnetje hebben gelopen maar constant een jankend geluid hebben gegeven. Even alle kabels losmaken en met een multimeter testen.... Als de startmotor 20km mee heeft gedraaid zal die nu ook wel aan vervanging toe zijn! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mvd1968 Geplaatst May 22, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 20 minuten geleden zei JeePee: Met een startkabel over het relais kun je testen of de startmotor draait,, maar het kan zijn dat je startrelais is blijven hangen, maar dan zou de Jeep niet als een zonnetje hebben gelopen maar constant een jankend geluid hebben gegeven. Even alle kabels losmaken en met een multimeter testen.... Als de startmotor 20km mee heeft gedraaid zal die nu ook wel aan vervanging toe zijn! Bedankt voor je snelle antwoord jeepee. Ik weet zeker dat de startmotor niet heeft meegedraaid. Ik ken dat geluid wel van een vorige toen bij de oude startmotor het relais bleef hangen. Hij liep vandaag als vanouds. Testen met een multimeter. Kan je kort uitleggen wat ik moet testen en starten en relais overbruggen.......hoe doe ik dat precies. Feit dat ook de kabel van relais naar startmotor heet is kan dat duiden op een vastzittende startmotor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mvd1968 Geplaatst May 22, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Of misschien een massa probleem? Ik heb geen idee, heb al zo'n tijd niet meer gesleuteld ' Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 22, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Kabels heet? Dan waarschijnlijk veel weerstand waardoor hitte ontstaat. Dit kan komen door een slecht relais, slecht contact op de kabelogen, of zelfs slechte kabels. Even meten met de multimeter en dan bepalen waar de meeste spanning verloren gaat, geeft een goede indicatie waar te zoeken. Meet eerst je accuspanning onbelast op de accupolen, daarna onbelast tussen pluspool en motorblok. Dan heb je wat beginwaarden. Daarna ook op deze punten meten terwijl je kort start. Je hebt verschil tussen deze en bovenstaande waarden. Veel verschil? Dan accu goed opladen en massa verbinding tussen motorblok en minpool controleren. Weinig verschil? Dan meten (terwijl je start) tussen motorblok en startrelais, aan beide zijden en op de startmotor. Waar veel verschil zit, daarvoor (in de stroomrichting gezien) zit je probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mvd1968 Geplaatst May 22, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Bedankt Ab. Pluspool en motorblok? Daarmee bedoel je waarschijnlijk pluspool naar startrelais? Wat ik vreemd vindt is dat ook de pluskabel van het startrelais naar de startmotor heet wordt en de startmotor niet draait maar slecht een tik geeft Dat de kabel ineens zo slecht worden binnen 5 minuten (1 x starten) . Stel dat het startrelais niet goed is dan zou de startmotor blijven draaien of helemaal niets doen. Als de startmotor vastzit vraagt die zoveel stroom dat de complete kabel van de accu naar de startmotor heel heet kan worden. Ik ga meten maar zie ik iets over het hoofd bij bovenstaande redenatie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 22, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Met pluspool bedoel ik de positieve accupool. Als je startmotor inwendig niet goed meer is / vastzit, kan hij zoveel stroom afnemen dat alles heet wordt, dat is juist. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst May 22, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 De kabel tussen relais en startmotor kan alleen heet worden bij overbelasting wanneer het relais contact maakt dus er zijn twee dingen waar naar gekeken moet worden: blijft het contact van het relais gesloten? Waarom wordt de bekabeling overbelast; kortsluiting? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mvd1968 Geplaatst May 22, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2017 Lijkt me goed om relais door te meten of deze wel sluit en de kabels meten. Aangezien de startmotor niet draait zal ik hem demonteren en op de werkbank testen. Als dat allemaal goed werkt .........weet ik het niet meer😯 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rcroy Geplaatst May 23, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2017 Heb je de accu ook gecontroleerd? Heb zelf al eens gehad dat de accu niet genoeg power heeft om de startmotor rond te draaien en hoor je alleen de klik en kabels worden warm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mvd1968 Geplaatst May 23, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2017 Zojuist de boel uit elkaar gehaald. Doormeten van de startrelais etc geen bijzonderheden. Startmotor gedemonteerd en met startkabels even op de accu gezet. Geeft alleen een tik en draait niet . Blijkbaar zit de startmotor muur vast. Nieuwe startmotor besteld samen met een nieuw startrelais. Geen zin om de startmotor te laten reviseren en daarop te wachten. Laat hem wel maken en hou hem als reserve Omdat startrelais ook kokend heet was geworden een nieuwe besteld. Ik heb de startmotor nog even met andere accu getest en daar gaf die ook geen kick. Startmotor ruikt ook een beetje naar een brandlucht. 2000KM, geen zand of modder, en 2 jaar oud is alleen wel kort voor een nieuwe startmotor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst May 23, 2017 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2017 De kabel naar de startmotor wordt heet doordat er stroom doorheen loopt. Het contact van het startrelais is dus gesloten (en dus relais niet ok). Als de startmotor dan niet loopt is die waarschijnlijk al overleden of er is een slechte verbinding waardoor hij onvoldoende stroom krijgt. Met een multimeter kun je de verbinding controleren. De weerstand van de kabels moet nagenoeg 0 Ohm zijn want bij de optredende startstroom heb je al snel een enorm spanningsverlies bij een beetje weerstand. Je kunt de start motor met een dikke startkabel >50mm2 rechtstreeks aan de accu verbinden, dan kun je de +leiding al uitsluiten. Met een dunne startkabel van de Action gaat de startmotor niet draaien! Draait de startmotor nog niet? dan is de startmotor overleden of heb je een massa probleem. Check ook de massakabel van het blok naar de accu. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mvd1968 Geplaatst May 26, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2017 Woensdag een nieuwe startmotor en relais besteld. Vandaag bezorgd. Gelukkig viel de schade mee (€190) In de oude startmotor was een spoel compleet verbrand. Zo te zien was het geen nieuwe geweest maar een gereviseerde. Alle andere onderdelen (koolborstels, lagers etc) waren prima in orde. Nu een Remy Delco starter, nieuw uit de doos We kunnen weer rijden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst May 23, 2019 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2019 Zo eentje kopen. Heb je geen startrelais meer nodig. En deze powermaster startmotor gaat 10x sneller rond. En is stiller met starten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.