6 in-line Geplaatst October 31, 2017 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2017 Beste collega's, In de afgelopen jaren heb ik inmiddels aardig wat radiateuren versleten. Na een snelle berekening kom ik op een gemiddelde van 1 radiateur per 3 jaar. Wat heb ik inmidddels gedaan tijdens de afgelopen jaren: - doorspoelen koelsysteem; - 1 keer nieuwe heater geplaatst (houdt geen verband met het radiateurprobleem, was gewoon aan vervanging toe); - 2 keer nieuwe waterpomp geplaatst (imitatie); - nieuwe slangen; - koelwater is op niveau en fluctueert in het expansievat (verschil tussen koude en warme motor); - ik rijd zowel op gas als benzine; - rustige- en geen slipstreamrijder; - geen trekker; - geen veldrijden of parcoursen; - In mijn beleving een nette en niet schommelende bedrijfstemperatuur, zo rond de 100 graden - constant - op gas; - hulpfan functioneert en slaat aan op een vast warmtepunt; - ik gebruik blauwe koelvloeistof, werd mij een keer meegedeeld door een bedrijf, dit was hetgeen erin moest. Gisteren weer koelmiddel gehaald en nu werd mij verteld dat het iets anders moest zijn; - in mijn woonomgeving zitten veel drempels die ik noodgedwongen soms schuin moet passeren. De radiateur is vrij breedt, ik heb gedacht dat mogelijk het chassis iets beweegt waardoor de radiateur scheurt????? Tja, op een gegeven moment ga ik van alles denken. Kan het mij niet voorstellen, overigens. Wat heb ik niet gedaan: - Thermostaat vervangen; - Radiateurdop vervangen. Voor de rest geen problemen en rijd ik al lange tijd gezellig in het rond. Een medewerker van een radiateuren reparatiebedrijf stelde mij de vraag of ik op gas reed, ik antwoordde: "Jaaa". Zijn antwoord: "Nou, dat is dan logisch, want als je op gas rijdt loopt de bedrijfstemperatuur al snel op en dat trekt de radiateur niet, dus je bent veroordeelt tot het kopen van een nieuwe radiateur om de zoveel jaren". Begrijp ik enigszins, maar om de drie jaar?? Willen jullie met mij meedenken? Kan het probleem even niet zien Vriendelijke groet, 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stephan Geplaatst October 31, 2017 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2017 3x over hetzelfde probleem? 3x over hetzelfde merk geplaats? Wat gaat er stuk? Gescheurd in de behuizing? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst October 31, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2017 Dank voor je reactie Stephan, Ik heb in eerste instantie twee keer een gesoldeerde bak geplaatst van verschillende bedrijven, deze scheurde beiden keren op de soldering van de zijbak. Waar dit was kan ik mij niet meer herinneren, helaas. Heb nu voor de derde opeenvolgende keer een alu radiateur 'in huis' gehaald, twee verschillende bedrijven. Lekte alle drie de keren (aan de linker of rechter bovenzijde) van de overgang van alu naar de kunststof bak. Heb 'm de laatste keer (vorige week) laten afpersen. Bovenaan links (vanaf bestuurder bekeken), overgang van alu naar de zijbak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stephan Geplaatst October 31, 2017 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2017 Je zou even kunnen voelen hoe hard de slangen worden en of beide slangen heet worden als de motor op bedrijfs temperatuur is. Als hij openscheurd kan de druk te hoog zijn. Miss opend je dop te laat, deze zou ik vervangen. Welke prijsklasse radiateur gebruik je? Als de dop goed is en hij bouwt druk op zou je een lektest kunnen doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst November 1, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2017 (bewerkt) Goed dat je dat eerste nog benoemd, de slangen (be)voel ik altijd en worden allen heet (niet hard), ook naar de verdamper. De radiateurdop zal ik controleren, dank je. Heb deze tot nu niet gecontroleerd omdat het overlooptankje fluctueert, dus ik denk: "Dan gaat 'ie' open, werkt en stort over naar het tankje. Maar dit kan dus ook te laat gebeuren. Ga ik doen. Welke prijsklasse, tja dat is een goede. Ik weet dat ik in het begin, jaren geleden radiateuren kocht boven de 140,-, maar naar mate ze telkens kapot gingen dacht ik, ik koop ze goedkoper....., deze gaan ook kapot Ga kijken m.b.t. de radiateurdop. Dank tot zover en ik houd jullie op de hoogte. November 1, 2017 bewerkt door 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
de jeeper Geplaatst November 1, 2017 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2017 zijn die radiatoren gebruikt of nieuw die je gekocht hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 1, 2017 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2017 De laatste 10 jaar maar één keer een radiator van onze XJ’s vervangen. Deze lekte waar het kunststof deel op het aluminium deel geklemd zit. Verder worden de Jeeps niet ontzien en komen ook in het terrein, en rijden op LPG. Ik denk dat je de optie van torsie wel kan uitsluiten, evenals hogere temperaturen door gas als brandstof. Als reparatie heb ik toen een radiator bij ASP Eberle gekocht (merkloos) deze is nog steeds heel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst November 2, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2017 Goedemorgen zonder zorgen, Dank tot zover Ab en Jeeper. M.b.t. het veldrijdengebeuren, tja, op een gegeven moment denk ik aan alles. De radiateuren die ik tot nu heb gekocht waren allen nieuw. Bij mij ook lekken op de plaats, kunststof naar alu, bij de overgang naar de kunststof bak. Maar dan wel om de drie jaar vervangen. Koop overigens regelmatig bij Eberle. Maar...., ik heb alles er weer in zitten. Nieuwe belt, waterpomp, radiateur en spanpully incl........volgens de dealer aanbevolen koelmiddel o.b.v. Ethyleen Glycol (had dat voor de storingen er ook al in zitten). Heb gelijk voor een dure G11 variant gekozen. Kleur blauw / groen. Ik heb de radiateurdop bekeken, deze functioneert soepel. Geen troep, scheuren, breuk of vastzitten van de veer en klepje. De waarde van de dop staat op 16 LBS. Heb inmiddels gelezen dat er ook doppen op een cherokee zitten van 18 LBS. Bij een druk van 16 LBS zal mijn dop eerder opengaan, lijkt mij niets mis mee.....toch?! Volgens mij hebben wij alles behandeld, ik ben benieuwd. Mochten jullie nog ergens aan denken van: "Ah, heb je hier al aan gedacht?????". Ik houd mij aanbevolen voor de komende jaren. Dank weer tot zover mannen. 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst November 18, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2017 Nog even storen omdat ik toch nog wat te melden heb waarvan ik denk: "Misschien ...., je weet maar nooit". Bij de eerste vervanging van mijn radiateur heb ik de rubberen lap verwijderd en niet teruggeplaatst omdat deze kapot ging. Deze lap is bevestigd achter de grill en zit zowel aan de linker- als rechterzijde van de radiateur vóór de kunststof bakken. Als de lap is bevestigd kun je door de grill de kunststof bakken en een deel van de radiateur niet zien. Kan het mogelijk zijn dat - nu de lap weg is - er grote temperatuurverschillen ontstaan tussen de kunststof bakken en de rest van de radiateur?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.