Beest Geplaatst November 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2005 dinsdagmorgen kids naar school brengen stappen in Jeep,wil starten........en niks accu kreeg startmotor maar net aan in beweging...... ik zat al tedenken mss lampen aan laten staan ofzoiets...... maar nee accu was overleden buurvrouw de kids maar naar school laten brengen.. andere accu er in gepropt.........starten en motor liep als een tiet viel me ineens op dat benzinemeter op leeg stond..terwijl die eerst niet zo ver beneden stond..ok kan, dus tanken. moest nog ergens anders heen ondertussen motor lekker warm laaste maanden had ik met wame motor en stationiar draaien van motor dat de oliedruk opliep volgens de meter.....zelfs zo ver dat de naald helemaal uitsloeg naar rechts. altijd olie gecheckt niks raars kunnen vinden.... na accu wissel blijft de druk netjes iets boven de 3 rara hoe kan dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst November 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2005 Sommige dingen in het leven moet je niet willen verklaren. Maar zonder gekheid, geen flauw idee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst November 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 17, 2005 Mijn vader reed in een PT Pruster. Een aantal keren accu problemen gehad, niet meer laden, dus leeg, of te leeg om te kunnen starten, of net te leeg... afijn, kud Iig, elke keer wanneer dat gebeurde ( 12 x in 1 1/2 jaar! ) waren de eerste kenmerken het zonder reden uitslaan van verschillende meters. Vertelde ik dat bij de stealer was het antwoord steevast: oooohh, de accu. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst November 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2005 Moet toch aan een massa/aarde geval denken bij deze, weet ook niet waarom ,denk vanwege uitslaande meters Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Higgens Geplaatst November 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2005 Volgens mij... Werken veel meters door het meten van spanningsverschil. De signaalgever is in feite een variabele weerstand en de opnemer (meter) geeft het spanningsverschil aan. Als de boordspanning dus te laag of te hoog wordt (bij een kapotte batterij) geven de meters verkeerd aan. Dit kun je soms zelfs merken als je je licht aan doet of zo. Veel merken brengen de spanning voor de meters verder naar beneden om dit verschijnsel te voorkomen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst November 18, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2005 klinkt aannemelijk Higgens Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst November 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2005 ik heb juist met meet en regeltechniek geleerd dat ze meestal dmv weerstanden (pt100 e.d.) werken en dan nog via een brug van wheatstone om de regeling minder gevoelig te maken voor spannings wisselingen. just my 2 cents Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 18, 2005 Ze werken met een sensor, die feitelijk een variabele weerstand is. Alleen kun je dat op verschillende manieren doen positief en negatief logisch. Bij de nieuwere Jeeps, vanaf de XJ (1984) wordt er voor de oliedruk een positieve logica gebruikt: Als de druk stijgt, stijgt ook de weerstand! Bij draadbreuk of slecht kontakt slaat de meter dus vol uit! Sluiting van de meetdraad tegen massa heeft een op "0" staande meter tot gevolg. De temperatuur meter werkt echter weer andersom.... dus hoe hoger de temperatuur, hoe lager de weerstand van de sensor. Maar bij de ZJ is er nog iets aan de hand: De sensoren sturen de meters niet zelf! De sensoren zijn aangesloten op de PCM ( Powertrain Control Module), zeg maar de computer van de motor, automaat, cruisecontrol, enz. Die zet de gegevens vervolgens op de databus van de auto, en ieder component in die databus die gegevens nodig heeft, kan daar dus over beschikken! Het dashboard ( klokkenmodule) is ook zo'n component! Wanneer nu het datasignaal verminkt is, bijv. door te lage accuspannig of stoorsignalen van een op volle kracht draaiende dynamo, kunnen meters dus maar zo onjuiste gegevens weergeven! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.