Spring naar bijdragen

koelvloeistof of antivries?


Pedrie
 Share

Recommended Posts

Beste medejeepers,

Wat is het beste om als "coolant" te gebruiken in mijn 2,5 wrangler yj- koelsysteem met apart tankje los van de radiator.

Ik weet niet wat er nu inzit en volgens het Haynes handboek moet het coolant zijn.

Maar moet ik nu antivries bijvullen of koelvloeistof? (De beschrijving op de afzonderlijke flessen zijn voor mij niet duidelijk genoeg om zekerheid te hebben.) ohmy.gif

Wat is preces het verschil en wanneer gebruik je het ene en waneer het andere?

Kan het kwaad als je dit door elkaar zou gebruiken?

Wie kan mij hierbij helpen?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja... hangt er ook al vanaf wat er nu inzit.

Maar het beste is koelvloeistof. Hier zit namelijk behalve vorstpreventie, ook een bescherming tegen corrosie en een kookpuntverhogende eigenschap in!

Maar als je niet weet wat er nu inzit, kun je het best alles vervangen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij is de antivries alleen om tegen vriezen te beschermen dit kan je erbij doen als je beschermt wilt zijn tegen lagere temperaturen

maar je moet hem gewoon vullen met koelvloeistof en tegenwoordig zit daar al genoeg antivries in

ik heb mijnes in iedergeval tot 2x ververst met alleen koelvloeistof en voor de winter meet ik altijd dat ie tegen een graad of-20 bestand is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Een koelvloeistof bestaat eigenlijk uit twee componenten:

1 - antivries

2 - water

door de concentratie van de antivries (meestal Glycol) te varieren, verandert het vries punt van de koelvloeistof, dus hoe meer antivries hoe lager het vries punt van de koelvloeistof.

het reservoirtje waar jij overspreekt, is het overloop resevoir van de radiator (als de koelvloeistof warm wordt zet het uit en dit meot ergens heen!). Dus als je moet bijvullen, moet je er eigenlijk koelvloeisof bji doen met hetzelfde vriespunt als wat er al in de radiator zit.

HTH

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...