Spring naar bijdragen

Vreemd geklop in WK2 - enkel als hij "warm gereden" is


Recommended Posts

Dag allemaal,

 

ik heb een Grand Cherokee WK2 diesel van 2017. Na het wisselen van mijn winter- naar zomerwielen heb ik een raar geklop en wat trillingen als extra gekregen.

Als de Jeep "koud" is, of als ik vlot optrek, geen probleem. Na een kilometer of tien begint het; bij rustig optrekken, of vertragen (bvb in de file) krijg ik ik een geklop komend van ergens onderaan. Ik denk rechts voor, maar heb al ervaren dat het dan evengoed links achter kan zijn... Een soort van "kloenkgeluid", dat ook een beetje trilling doorgeeft. Het staat los van de schakelmomenten, het schakelen verloopt trouwens vlotjes, zowel op als af.

Vorige week de snelweg opgegaan en er met bibberende knieën terug af gemoeten, na enkele kilometers bijna continu geklop en gedaver. Thuis gezet, de dag er na vertrokken, en de eerste 10 - 12 kilometers terug niks aan de hand... heel vreemd. Het rare is ook dat er voor de wielenwissel helemaal niets aan de hand was, de week ervoor nog 2000 km rondgereden in Engeland.. Misschien louter toeval, ik weet het niet.

Mn garagist (geen officiële dealer) heeft de hele voortrein nagekeken, niets. Versnellingsbak en aanhangsels uitgelezen, geen foutmeldingen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn??

Alvast bedankt!!

Grtz,

Mil

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Winter wielen al even terug gezet? Dan kun je dat uitsluiten....

Geen ongelijke bandenmaat / ongelijke slijtage in de zomer banden set? 

Zonder dat zou ik de tussenbak verdenken, dat zou met warmte van invloed kunnen zijn. Een  homokineet/ kruisje dan weer niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei OIIIIIIIO:

Wielbouten los.....

Nope, nog twee keer nagekeken...

 

14 uur geleden zei Ab:

Winter wielen al even terug gezet? Dan kun je dat uitsluiten....

Geen ongelijke bandenmaat / ongelijke slijtage in de zomer banden set? 

Zonder dat zou ik de tussenbak verdenken, dat zou met warmte van invloed kunnen zijn. Een  homokineet/ kruisje dan weer niet...

Zou ik eens kunnen proberen, je weet maar nooit. De winterwielen zijn 18", de zomer de originele 20". Wel tijdens de winter twee nieuwe banden laten steken vooraan.

Ik geef het in elk geval mee aan de garagist, alle tips zijn welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7/6/2024 om 6:41 PM zei Ab:

Heb je permanent 4x4? Dan zou het verschil in afrol-omtrek van oude en nieuwe banden nog wel eens van invloed kunnen zijn....

Denk het wel... Ik geef het door aan mn garagist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb juist van mn garagist gehoord dat er in Canada een "PTB" - "TPB" of zo (melding van gekend probleem door fabrikant aan dealers) zou geweest zijn over gelijkaardige problemen bij de Grand diesel, veroorzaakt door een defecte roetfilter.

Toeval wil dat ik gisteren naar de technische keuring ben geweest, voor het tweede jaar op rij meer dan 2.000.000 deeltjes per weet ik veel wat... Vermoedelijk dus effectief een probleem met de roetfilter, het is ook even geleden dat hij geregenereerd heeft.

Zegt dit jullie iets?? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7/6/2024 om 6:41 PM zei Ab:

Heb je permanent 4x4? Dan zou het verschil in afrol-omtrek van oude en nieuwe banden nog wel eens van invloed kunnen zijn....

Dag Ab,

dit was het dus effectief. Mijn winterwielen teruggeplaatst en probleem verdwenen.

Ik heb het verschil in hoogte eens gemeten tussen een wiel met nieuwe band en een wiel met oude band, 1.8 cm... Straf wel dat het zoveel scheelt tussen twee banden van de zelfde maat. Wel verschillend merk, maar toch.

Naar de bandenboer gegaan en nog maar twee nieuwe banden besteld.

Thx voor de tips!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verschil in diameter betekend ook verschil in omtrek, dus per omwenteling legt de ene band meer meters af dan de andere.... En voila, daar is je probleem.

Goed dat je het gevonden hebt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...