Spring naar bijdragen

Dashboard cluster kilometerstand.


Recommended Posts

Hallo allen,


Sinds kort ben ik de eigenaar van een Jeep Cherokee XJ uit 2001.
En ik heb gemerkt dat bij mijn dashboard cluster de lampjes van de tellers aan de rechter helft het niet doen.
De lampjes zijn vervangen maar de verlichting werkt nog niet.
Hierbij ga ik er dan ook vanuit dat het niet aan de lampjes ligt maar aan de printplaat in de cluster zelf.

Nu is mijn vraag waar de kilometer stand in opgeslagen wordt. Zit dat in het dashboard cluster zelf of in de boordcomputer?
Dit vraag ik zodat ik kan gaan zoeken naar een nieuw dashboard cluster waarin mijn kilometerstand van de auto in wordt overgenomen.

Mocht er informatie missen hoor ik het graag!

Mvg,
Bernhard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Bernhard,

De km stand wordt opgeslagen in een IC op de dashboard cluster print zelf. Het is mogelijke om het IC te wisselen c.q. om te solderen - mocht je het belangrijk vinden dat de km stand behouden blijft.

Kan het niet zijn dat er iemand led's in gedaan heeft die verkeerdom erin zitten?

 

Mvgr,

bewerkt door Richard_Jeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Richard,

Bedankt voor je snelle reactie!
Zitten inderdaad LED lampjes in. En die heb ik ook zelf omgedraaid nog. En werkte nog niet. Heb ik vervolgens ook even getest door een ander LED lampje even te draaien om te kijken of die het zou doen of niet.
En die werkte vervolgens ook niet. Ook heb ik andere LED lampjes geplaatst en gedraaid op de plekken die het niet deden. En blijkt dus echt aan de printplaat te liggen.
Ga van de week nog wel even het cluster er uit halen en open halen om te kijken of er iets te zien is of wellicht doorgebrand is. Misschien is het een easy fix en hoef ik geen ander cluster te zoeken.

Kan je mij toevallig vertellen waar die IC precies zit? En hoe deze er precies uit ziet? Mocht ik gaan solderen dat ik niet iets verkeerds doe.

Mvg,
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is helemaal goed. Ik wacht het af.
Het is voor mij zeker van belang namelijk om mijn eigen km stand te behouden. Aangezien deze zeer laag is. Pas net 160.000 op de teller staan. 
Maakt het aantrekkelijk voor verkoopwaarde (niet dat ik dat van plan ben, ik heb hem net maar toch.)

Ik ga straks ook mijn dashboard alvast even uit elkaar halen. En zelf ook even mijn cluster bestuderen.

bewerkt door Bernhard_XJ_89
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels ben ik er wel uit. De mijne is op 2 plekjes ingebrand. Je ruikt het ook.
En ik heb begrepen dat de KM stand in het cluster opgeslagen zit maar ook in de ECU. En wat in de ECU staat moet weer in het nieuwe cluster dan geprogrammeerd/geflashed worden bij een auto zaak die dat kan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Bernhard,

Nu maar hopen dat er niet ergens kortsluiting zit en dat dat de reden is van het doorbranden.

Ik heb gezocht maar (nog) niet gevonden. Wat ik wel weet is dat het IC achter onder het witte plastiek zit op achterkant. Het is een relatief klein (14 ~ 20 pins) langwerpig SMD (Surface Mounted Device) IC wat op het bord zit gesoldeerd. Als er ook een km stand wordt opgeslagen in de ECU, dan is dat in ieder geval niet van invloed op wat je ziet in het cluster.

Mvgr,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...