leXJ Geplaatst January 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2006 Beste lui, vandaag door de keuring gekomen !!</span> <span style="color:#FF0000">Hang de vlag uit, hoefde alleen een wielnaaf te vervangen. Nu wil ik uit mijn inline 6 cylider iets meer decibellen halen, in ieder geval voor een jaar ! Kan ik zonder pardon de laatste demper ertussen uit halen een een pijp lassen of ga ik dan direct over de 104 decibel heen welke wettelijk is toegestaan, als ik me niet vergis ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2006 hehe gewoon over die 104 gaan joh ben ook wel benieuwd denk dat je er dan wel overheen komt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst January 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2006 gewoon de grote demper net achter de kat er onderuit halen en een cherrybomb ervoor in de plaats hangen geeft een mooi geluid niet te hard en bij de keuring denken de meeste oooooh er zit een demper onder dus zal zo wel horen. Want ik kreeg vandaag op de keuring verschillende punten van afkeur mee maar over de cherrybomb en de lier en mijn modderbanden hebben ze nix gezegd. Dus ik kan a.s. maandag weer eens wat gaan sleutelen aan een JeeP Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2006 Zelfs zonder demper is er nooit sprake van APK afkeur! De uitlaat moet gasdicht zijn. (punt) Owja... aan het eind mag er wel een gat in zitten natuurlijk! Overigens kun je met een aangepaste uitlaat wel door de politie of RVI beboet worden! Zolang het geluid binnen de perken blijft, zal dat niet snel gebeuren. Maar 't kan wel! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst January 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2006 Zelfs zonder demper is er nooit sprake van APK afkeur! De uitlaat moet gasdicht zijn. (punt)Owja... aan het eind mag er wel een gat in zitten natuurlijk! Overigens kun je met een aangepaste uitlaat wel door de politie of RVI beboet worden! Zolang het geluid binnen de perken blijft, zal dat niet snel gebeuren. Maar 't kan wel! De mijne maakt nu net genoeg geluid zodat ze thuis weten dat ze de senseo aan moeten zetten als ik de straat in kom, en mijn klanten horen me ook al op de hoek van de straat aan komen, en als ik dan eenmaal bij ze binnen ben staat de koffie al op de tafel klaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 4, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2006 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BARTJE Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 DE UITLAAT MOET IN MIJN BELEVING GASDICHT ZIJN. BIJ MIJN WRANGLER HEB IK DE KAT VERVANGEN DOOR EEN "TESTPIPE" WELKE IK IN AMERICA GEKOCHT HEB. DEMPER IS VERVANGEN DOOR EEN CHERRYBOMB. GELUID BLIJFT ERG BESCHAAFD, DUS IK DENK AAN HET PLAATSEN VAN EEN HEADER. IK HEB AL JAREN EEN CORVETTE VAN 1980. DEZE IS VOORZIEN VAN 2 HEADERS EN VERVOLGENS ZIJN HIER 3 INCH BUIZEN AANGELAST TOT AAN DE ACHTERKANT. HIJ HEEFT EEN SLEEPBOOTGELUID. NOG NOOIT PROBLEMEN MEE GEHAD ZOWEL BIJ APK ALS ONDERWEG MET POLITIE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 je hoef niet te shreeuwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 wil denk ok zo'n cherry bomb waar hebben jullie hem aangeschaft en kan je er op schuiven of moet je hem dicht lassen ??? groeten kevin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 Een cherrybomb is verkrijgbaar bij vrijwel elk bedrijf dat onderdelen voor amerikaanse auto's levert. Ik heb er laatst 1 voor m'n chevrolet gekocht bij continental cars in Jubbega. Op die van mij zaten aansluitingen voor 2 3/4 inch pijp maar die heb ik eraf geslepen en er 2 1/2 inch pijp op gelast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ninja Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 je hoef niet te shreeuwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 je hoef niet te shreeuwen Hij is stiekum toch een beetje doof geworden van die uitlaat.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nick Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 hoelang is die cherrybomb dan en laat je dan de catalysator zitten of gaat die er ook tussenuit want al laat je hem zitten hoe doe je dat dan bij die bocht voor je as?? en dan voor een yj? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
leXJ Geplaatst January 5, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 Weet iemand eigenlijk wat de toegestane aantal decibel is voor het voertuig ? Ik begrijp dat het voor de APK niets uitmaakt maar wat is wettelijk toegestaan. Als oom agent me stopt hoe moet hij testen en wat mag ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 95 decibel en zo moet oom agent het meten 1. Het geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto's, gemeten in de omstandigheden en volgens de meetmethode voorzien in bijlage 1 van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen, mag onderstaande grenzen niet overschrijden: Categorieen Waarden uitgedrukt in dB(A) (decibel A) 1. Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen. 84 2. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86 3. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86 4. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91 5. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91 6. Autobussen en autocars met een vermogen van ten minste 200 DIN pk. 93 7. Voertuigen, ingericht voor goederenvervoer, met een vermogen van ten minste 200 DIN pk en een hoogste toegelaten massa van meer dan 12.000 kg. 93 2. Nochtans mag een geluidsmeting vlakbij het voertuig als gelijkwaardig beschouwd worden in volgende omstandigheden: De meting wordt verricht in een omgeving zonder weerkaatsing. Indien aan deze eis niet voldaan wordt, moet de meting aangepast worden om met de weerkaatsing rekening te houden. Bovendien mag, behalve het voertuig en de operateur, zich geen enkel voorwerp bevinden binnen een straal van 5 m rond de microfoon. Het voertuig moet staan op een nagenoeg horizontale bodem die uit hard materiaal bestaat, zoals beton, asfalt of soortgelijke bedekking. Geen enkele geluiddempende stof (hoog gewas, sneeuw, enz.) mag zich onder het voertuig of tussen het voertuig en de microfoon bevinden. Het niveau van het omgevingsgeluid, daarbij inbegrepen het geluid veroorzaakt door de wind, moet ten minste 10 dB (A) kleiner zijn dan het toelaatbare niveau voor het voertuig. De meting gebeurt aan het stilstaande voertuig. De motor moet warm zijn en de versnellingsbak in de nulstand geplaatst. De motor wordt als warm aangezien wanneer hij bij stationair draaien stabiel is zonder gebruik te maken van startinrichting. Tijdens de meting moet de motor op een constant toerental blijven, dat voor benzinemotoren gelijk is aan drie-vierden van dat waarbij de motor zijn maximum vermogen ontwikkelt, en dat voor de dieselmotoren gelijk is aan het maximum toerental toegelaten door de snelheidsregulateur. De microfoon wordt rechts van het voertuig geplaatst, hij moet gekeerd zijn naar het voertuig en moet zich in een punt rechtvoor het motorblok bevinden op een afstand van 75 cm van het zijvlak van het voertuig. Het geluidsniveau wordt gemeten met een sonometer waarvan de meettolerantie niet groter is dan I dB (A). Het geluid voortgebracht door een auto in bovenvermelde omstandigheden, mag niet groter zijn dan: 95 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een benzine-motor; 100 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen niet hoger is dan 200 pK (Din); 105 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen groter is dan 200 pK (Din). Een tolerantie van 1 dB (A) is toegestaan. (K.B. 9.8.71, art. 6) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 Ik heb ergens een of andere bel horen rammelen en ik geloof dat die bel zei 104db maximaal. Maar bij mij met Borla Header, open Cat, en als laatste demper een Cherry bomb is het heel goed te doen kwa geluid en hoef je niet te schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan. En wat ik van andere hoor die de auto van buiten horen, lekker geluidje wat erin zit !!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2006 zijn er verschillende mensen met een voorbeeld geluidje klein filmpje ofzo dat we een goed beeld kunnen krijgen van de geluiden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 9, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2006 Beste lui, vandaag door de keuring gekomen !!</span><span style="color:#FF0000">Hang de vlag uit, hoefde alleen een wielnaaf te vervangen. Nu wil ik uit mijn inline 6 cylider iets meer decibellen halen, in ieder geval voor een jaar ! Kan ik zonder pardon de laatste demper ertussen uit halen een een pijp lassen of ga ik dan direct over de 104 decibel heen welke wettelijk is toegestaan, als ik me niet vergis ? heey ik heb iemand die die cherry bomb voor 30 euro heeft liggen nieuw allebei de uiteinde diameter 57 mm is dit mischien wat voor je ??? en meteen een andere vraag dieook wel belangrijk is weet iemand wat de diameter is van de pijp van een cherokee uit 92 4.0 dan kan ik er ook 1 bestellen alvast bedankt kevin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst January 9, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2006 Uhmmmmm die maten kan ik je zo 123 niet aan helpen. En dat filmpje met geluid is me door tijdsnood nog steeds niet gelukt.................... Als ik eens veeeeel tijd zou hebben dat was alles een stuk makkelijker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 9, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2006 mm jammer en vrije tijd moet je maken haha weet het lukt bij mij ook niet altijd haha meestal niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dont4get Geplaatst January 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2006 Open luchfilter fixen.. Werkt super!!! Custom made open luchtfilter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst January 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2006 Open luchfilter fixen..Werkt super!!! Custom made open luchtfilter Da's voor mij geen optie, want die heb ik meteen onder de modder zitten als ik 1x ben wezen terreinrijden. Dus ik denk dat ik maar ga voor een snorkel, en ik vind me die dingen toch een partij lelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst January 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2006 Da's voor mij geen optie, want die heb ik meteen onder de modder zitten als ik 1x ben wezen terreinrijden.Dus ik denk dat ik maar ga voor een snorkel, en ik vind me die dingen toch een partij lelijk. K&N heeft een speciale hoes voor modder.... (doe je om het filter) Oke niet voor onder water... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.