Spring naar bijdragen

LPG hapert, op benzine valt XJ soms uit. Iemand raad?


Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik heb een Cherokee XJ uit 94. Al een tijdje valt soms de auto ineens uit wanneer ik op benzine rij. Op LPG valt hij niet uit, maar hort en stoot hij soms in zijn 4 of 5 op de snelweg en heel soms met wegrijden bij koude start. Ondertussen zijn de bougiekabels, bobine, verdelerkap en rotor vervangen. Vandaag (na vervangen bobine) een knal (in de uitlaat?) na wat horten en stoten op de snelweg. Vervolgens op benzine verder gereden tot de auto uitviel.... Op LPG binnendoor wel thuisgekomen.

Helaas nog steeds de problemen niet verholpen... Ik weet het even niet meer. Iemand een gouden tip/advies?

Groet,

Rieneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Probeer eens de gasklep proper te maken:

  • Losmaken: luchtfilterhuis loskoppelen, elektrische pluggen loskoppelen, staalkabels aan voorkant losschuiven en 4 bouten met torxkop verwijderen. (Hergebruik te pakking!)
  • Reinigen: een bus remreiniger en een oude vod, goed wrijven! Ga vooral eens door de regelklep die de stationair toerental regelt. (Deze kan je best ook even demonteren.)
  • Maak eventueel de elektrische contacten proper met contactspray..!
  • Zoek eventueel een filmpje op YouTube.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al een keertje de foutcodes uitgelezen?

Overigens lijkt het een probleem gerelateerd aan een juiste verbranding. Dus brandstof, lucht of ontsteking. 

Is je lucht voorziening in orde? Check de punten hierboven van Phillipe.

Is je brandstofdruk goed en stabiel? Werken alle injectoren naar behoren? 

En dan de onsteking, je hebt al het een en ander vervangen. Behalve deze componenten zijn er ook nog de krukas sensor en nokkenas sensor die belangrijk zijn voor een juiste onsteking.

Ook is het zinvol om alle massa punten in de motorruimte te controleren.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je echt moet gaan zoeken, begin dan met wat weinig kost. We zijn geneigd van onderdelen te vervangen die eigenlijk helemaal niet stuk zijn...!

Massapunten controleren kan al heel eenvoudig met wat contactspray en schuurpapier. Helpen doet dat sowieso.
Op sensoren ook eens de contacten proper maken vooraleer je een nieuwe steekt...

Maar ik zou toch met de gasklep beginnen. 😉

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Philippe, Ab en JP, bedankt voor het meedenken!

@PhilippeLgaan we dit weekend beginnen met gasklep, contacten/sensoren schoonmaken en massapunten.

@Ab

Foutcodes 12 (accu los), 21 (o2 sensor), 27 (benzine injectors)

De laatste twee zijn precies de twee codes die de LPG 'controller' dienen te voorkomen. Waarschijnlijk ontstaan deze bij het starten.

@JeePeeWe rijden wel met enige regelmaat de kleine benzine tank leeg en tanken dan weer verse. Dat zou het dus denk ik niet zijn.

Dit weekend hopelijk een stapje verder...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...