Spring naar bijdragen

Onze YJ; "je koopt m niet maar je bouwt m..."


kollee
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Tijdje niets meer op het Forum gezet, maar schijn bedriegt, de verbouwing gaat gewoon door.... Soms zit het mee maar soms zit het ook tegen.

Wat er de laatste tijd allemaal gebeurd is:

Het lampje van check engine wilde het maar niet doen.

Vind je het gek als er geen fitting in zit!!! mad.gif

dsc008943bk.jpg

Gelijk alle fittinkjes er maar in gezet, waarvan 2 het er doen (check engine en upshift). Kan nu in ieder geval codes weer uitlezen, en zien dat er een probleem met de airco is..... wink.gif

Ook de blauwe kapjes van de dash verlichting aan het verwijderen. Is op zich een klusje van niets, je moet alleen wel even weten hoe de snelheidsmeterkabel in de meter zit...... mad.gifph34r.gif De één zei "draaien" de ander zei "zit met een wartel". Blijkt dus gewoon ff knijpen en komt er zo uit.....

dsc008953zs.jpg

Tja, en soms vind je nog eens wat.... Onze Jeep komt oorsponkelijk uit Duitsland. Er rammelde wel eens wat achter het dashboard, en wat was het????????

dsc008968bi.jpg

Hebben het voor de mazzel uiteraard weer terug gelegd!!! Ik bedoel; stuurstang die op breken staat, velgen die...... (lees verder op...)

Verder nieuwe verstralers gemonteerd, 2 x 150 watt. Staan op een custom made geborsteld rvs beugel. Wist niet of het relais zwaar genoeg was, brandde door, dus wist ik dat ook weer. unsure.gif

Geven (zelfs op een crossbaan s'nachts wink.gif ) een zee van licht.

dsc009711nw.jpg

Tja, en dan de grote stap; op naar 33-ers!! wub.gif

Mijn oorspronkelijke plan was, op de al gemonteerde velgen, redelijk grove terreinbanden te monteren. Na het OJOC weekend besloten we toch wat meer de terreinkant op te gaan, en dan moet je gewoon goede grip hebben (had ik met de Pirelli's minder in zwaar terrein).

Het idee daarbij was een andere set velgen/banden voor weggebruik te nemen.

Maar tja, zoals altijd (bij een Jeep?) loopt het anders dan je denkt; de stalen velgen die ik er onder had, bleken gescheurd!! En niet zo'n bietje ook....

Zelfs aan de voorkant waren de scheuren zichtbaar!!! ph34r.gif

Niet alle velgen zijn dus blijkbaar voor terreingebruik bedoeld.

dsc009667fg.jpg

Dus....... Nieuwe velgen er bij......

Het resultaat vinden wij in ieder geval mooi. Hebben bewust gekozen voor 10.5 breed (na vele adviezen in die richting), is in het terrein toch het beste. 12.5 Staat misschien mooier (=persoonlijk) maar goed, daar was/is het niet primair om te doen.

Eerste test in het terrein: Helemaal top!!! Wat een verschil!!!

Banden zijn overigens BF Goodrich Mud banden, 33 x10.5 x 15 dus

dsc009753ln.jpg

dsc009694ue.jpg

Verder ook nog de versnellingspook weer bereikbaar gemaakt.

dsc009737fq.jpg

En..... uiteraard......

dsc009745jg.jpg

Verder nog gedaan;

- 2x kruisjes achteraandrijving vervangen

- remmen voor en achter gedemonteerd, gechecked en weer gemonteerd

- 1 rubberkous in de vóór remklauw vervangen

- breekpennetje in het achterdif vervangen (was hard nodig!!) en gelijk de olie ververst (met de dope toevoeging)

(tnx voor de hulp Ed! thumbsup.gif )

Volgende stappen:

halve metalen deuren laten spuiten (of de hele auto een andere kleur, ik twijfel nog... ohmy.gif )

dsc009763pl.jpg

Verder nog de U-beugels voor het achterste kruisje monteren (moet opgeboord worden), de gehele binnenkant van de body kaal maken en in de Hammerite zetten, remmen achter vervangen, een lier gaan plannen, softtop (sunrider) er op zetten en tussendoor vooral véél, héél veel rijden en lol er van hebben.

Kortom; volgende post zit er al weer aan te komen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Pff...meer dan een jaar niets meer gepost hier...schande!!:P

Eigenlijk is alles wat eerder in dit topic er op gezet is, er al weer vanaf :lol:, kortom doorsnee Jeepers gewoonte..:unsure:

Er op zijn gekomen;

  • ARB locker voor en achter
  • 4,56 R&P
  • K&S steekassen achter, full floater kit
  • voor TJ steekassen met sterkere kruisstukken
  • De Makro lier in Sclayn naar de knoppen gelierd, nu Warn 9.5TI
  • lierbediening in middenconsole (www.jeepie.nl style, gaat dus een mensenleven mee;)), en power interrupt
  • B.A.N.A.A.N Bumper voor en achter (met swing out tire carrier)
  • Warn rock sliders
  • knippers van spatborden af en in grill.
  • nog wat zaken die ik ff vergeten ben

Wagen stond op 2.5 rancho kit, maar zat (te) vaak vast op scherpe knikjes.

Afgelopen weken met sleutel assistentie van Darkwolf, Utah en general advisor Dez, de wagen op 4.5" Rubicon Express Extreme Duty kit gezet, met een 231 ex-Smartlap SYE met as set.

De set heeft 5 bladen voor en 6 achter, RE shocks er bij en een JKS adj. trackbar.

Wat pics;

Vóor de behandeling...

dsc01477nd4.jpg

Na de behandeling...

verhogingdec07001editedjl9.jpg

SYE + as

verhogingdec07002editeddr6.jpg

Instaphoogte voor de behandeling...(ongeveer 79 cm)

dsc01476fk7.jpg

Na de behandeling; ongeveer 91 cm

verhogingdec07006editedoo5.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JKS adj. trackbar. Maakt de dropped pitman arm overbodig, mits gemonteerd zonder de bracket en hadden de strijd van de pitman arm al verloren...:B. De hoeken van de pitman arm en de drag link (hoe heet dat ding ook al weer in het NL....) moeten nagenoeg gelijk zijn om bump steer te voorkomen.

verhogingdec07005or6.jpg

Smeerbare shackels voor en achter (en mean eye bushings), achter onder een hoek, want betere veer uitslag zonder iets te raken..

verhogingdec07003editedqh5.jpg

work in progress...

dsc01478ct2.jpg

Wel een bietjuh ruimte nu...

verhogingdec07007vi0.th.jpg verhogingdec07008editedsr9.th.jpg

En natuurlijk de kers op de taart....

verhogingdec07009editedzs6.jpg

Alles werd begeleid door een wat irritant danspaartje...

dsc01488ba7.jpg

;)

De verbouwing verliep eigenlijk zonder al te grote problemen.

- een onwillige ontluchtingsnippel

- speebleeders met een andere spoed/draad

- een trackbar die niet los wilde laten (wel gewonnen....)

Eerste indruk met kleine testrit...fantastisch!!! Maar moet vooral in het terrein gaan blijken uiteraard....

Nog to do:

  • Voorbumper iets bijwerken; shackels lopen er vlak langs nu bij inveren
  • Olie in de 231 verversen
  • Olie versnellingsbak bijvullen
  • Locker leidingen contoleren of ze nog lang genoeg zijn (denk ut nie..)
  • Stuur weer rechtzetten
  • Alles over een week of wat weer ff natrekken

Ron, Jeffrey, Dez, onwijs bedankt voor alle helpende handen en adviezen, alle (on)gein en gezelligheid!!! Is toch altijd leuker samen te sleutelen dan alleen te liggen martelen....

Wouter dank voor het lenen van de boortjes!!

BEDANKT!!!;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...