Spring naar bijdragen

4L of 4.2


mouse
 Share

Recommended Posts

Als je kunt kiezen...............niet over denken maar een 4.0 HO kopen 188PK

Meer vermogen betrouwbaarder , injectie , dus geen gezeur met poreuze vacuumslangen en vieze carburateurs.

Vanaf 1990 4.0 HO daarom is een wrangler met een 4,2 meestal een stuk goedkoper.

sukses

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide hebben hun voors en tegens. Ik heb met beide motoren gereden en als rijmachine is de 4.0 de winnaar.

Maar als je daar een goede 4.2 met Weber en zonder computer tegenover zet heeft die ook zijn voordelen.

4.0 : sterker , soepeler en dankzij injectie betrouwbaar. Maar ook kwetsbaar door electronische rimram waar Amerikanen niet in uitblinken.

4.2 :indien met Weber en computer buitenspel , gewoon een betrouwbare goedlopende krachtbron , met minder peekaa's , maar wel een prima koppel

en zonder allerlei electronische troep. Goedkoper in aanschaf dan de 4.0.

Aan u de keuze. Ik was tevreden met mijn XJ4.0 HO , maar ben dat ook zeker met de 4,2 in mijn YJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom hebben 4.2 yj's meestal een betere koets?

Da's een goede vraag.... maar een echt antwoord kan ik je er niet op geven sad.gif

Feit is echter, dat veel van de "na 1990" YJ's last hebben van ernstige roest. Gordel bevestiging, balk onder de achterklep, en nog een aantal plaatsen in de body zijn erg vaak slecht! Ook het chassis laat vaak een rotte balk, net voor de tank, zien. Zelf denk ik dat het met het gebruikte staal te maken heeft. Toen Chrysler AMC overnam, zijn ze waarschijnlijk ander staal gaan gebruiken, of zijn ze het in ieder geval anders gaan behandelen... Mijn body ('87) heeft onder de lak een laagje zink, een YJ uit '92 heeft dat niet meer....

Maar als je goed zoekt zul je best een goede uit begin jaren '90 kunnen vinden hoor, net zo goed als dat er ook wel rotte YJ's uit '88 zullen zijn... 't Blijft toch opletten met auto's van die leeftijden tenslotte....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx iedereen,

nu ben ik toch al wat wijzer.

@Allamo: ik ga u wel eens contracteren ivm die stroker. Want ik heb daar nog nooit van gehoord.

Ik ga eens kijken of ik niet eens ergens met een 4L en een 4.2 kan testrijden. Dan weet ik of het extra vermogen van een 4L een rol zal spelen voor mij. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat weet ik.

Maar ik heb met een paar mensen gepraat die ook een 4.2 hebben/hadden en die wisten me te vertellen dat zij geen enkel probleem hadden met 33 ers. Eentje ervan had 35ers eronder zitten. Met diezelfde banden kon hij niets doen wanneer hij ze onder zijn 4 HO stak. Dit omdat het koppel van die 4.2 merkelijk hoger lag. wink.gif

Klopt dit? OF hebben ze mij wat wijsgemaakt? mad.gif

Nee, ik heb onder mijn 2.5L 31ers zitten en daar had ie toch geen problemen mee. Dus zullen 33ers (of 35ers) onder een 4.2 ook geen probleem vormen zeker?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus, als ik het goed begrijp heb je niks aan dat hoge koppel van de 4.2 als je de originele 3.07 overbrenging laat zitten.

Er gaat dan teveel kracht verloren in de aandrijflijn.

smile.gif

..waarschijnlijk hebben die mensen die 35'ers rijden met die 4.2 geen 3.07 in de diffs zitten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat waarschijnlijk bij een 4.2 meewerkt bij het vanuit stilstand rond trekken van de grote banden is het motor karakter van een lange slag en lage-toeren motor.

De powerband ligt laag in toeren en is relatief breed ,kort gezegt hij werkt mooier bij lagere toerentallen en is daarom moeilijker te "smoren"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat weet ik.

Maar ik heb met een paar mensen gepraat die ook een 4.2 hebben/hadden en die wisten me te vertellen dat zij geen enkel probleem hadden met 33 ers. Eentje ervan had 35ers eronder zitten. Met diezelfde banden kon hij niets doen wanneer hij ze onder zijn 4 HO stak. Dit omdat het koppel van die 4.2 merkelijk hoger lag. wink.gif

Klopt dit? OF hebben ze mij wat wijsgemaakt? mad.gif

Nee, ik heb onder mijn 2.5L 31ers zitten en daar had ie toch geen problemen mee. Dus zullen 33ers (of 35ers) onder een 4.2 ook geen probleem vormen zeker?

Ik heb met beide gereden, de 4.2l in mijn CJ7 met 35" en de 4.0HO in mijn TJ met 33".

Mijn CJ7 had inderdaad geen probleem met de 35" maar had wel verscheidene upgrades, waaronder een grote dubbele weber, dui-ontsteking, optimaal in-uitlaatsysteem,... en het koppel is dan zeer goed. Maar in de hogere regionen heeft die weinig kracht, dus op een helling gas geven=blijven staan.

De TJ heeft ongeveer evenveel koppel, maar in de hogere toerentallen ook veel vermogen en valt dus niet dood.

Bij deze rijdt je op koppel, geef je gas tot in de hogere toerentallen ga je de +/-190 pk aanspreken en dat voel je goed.

Dit is niet mogelijk bij een 4.2l ook niet met de nodige upgrades.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik blijf erbij.....de beste motor voor een jeep is een gemodificeerde 4.2....

enorm koppel

zeer betrouwbaar door simpel ontwerp

geen electronische shit waar altijd storingen inzitten ( electra en offroad no.gif )

oja......en die heuvels kom je echt wel op hoor.......maar je moet natuurlijk wel de goede versnelling pakken.. laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat zeker niet alleen om de peekaa's... wink.gif

In het terrein heb je koppel nodig. Je wilt met weinig toeren veel kracht hebben. Welnu: Dat heeft de 4.2! Wanneer je op de 4.2 een "Nutter By-pass" uitvoert, heeft hij 125 peekaa, en da's ook op de weg genoeg. Al met al een goede motor voor een Jeep. Alleen die carter carburateur met z'n choke en z'n wazige computer... blink.gif

Maar de 4.0 heeft ook voordelen: Geen choke meer, altijd goedlopend door de injectie, en, in het terrein zeer handig: electronisch geregeld stationair toerental!

Wil je een 4.2 modificeren, dan loopt dat aardig inderdaad aardig in de papieren. De mooiste mod: Cilinderkop en injectiesysteem van een 4.0HO erop! Over de 200 peekaa en een mooie loopkultuur met een hoog koppel. Probleem bij het modificeren van een 4.2 in een YJ is echter bijna altijd je versnellingsbak! Die BA10/5 heeft al moeite met de standaard 4.2, laatstaan als hij sterker wordt... Dus moet je eigenlijk ook een andere bak inbouwen!

Al met al ben ik van mening dat een auto waar al een 4.0i inhangt de betere keus wat betreft de motor/vesnellingsbak is. Maar de 4.2 is zeker een goed blok, met een heerlijk koppel en voldoende vermogen. Maar dan wel met de "Nutter By-pass".... biggrin.gif ( computer buiten werking)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de 4.0 heeft ook voordelen: Geen choke meer, altijd goedlopend door de injectie, en, in het terrein zeer handig: electronisch geregeld stationair toerental!

mag ik als kanttekening zetten dat dit alleen opgaat als je stappenmotor van de stationair regeling het doet tongue.gif

ben zoo blij dat ie weer goed loopt worshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor de prijs van die modificatie koop je een goed lopende 4.0 HO motor en gaat om de PKaatjes

Maar iemand in een VW vind opel ook nix smile.gif

gaap....zet hem er maar eens naast dan..... cool.gif

@ 87wrangler.... ook met een betere intake,uitlaatsysteem en een weber carb. heb je een beest van een motor....

je hoeft niet gelijk je hele bovenblok te verwisselen...kan je net zo goed gelijk voor een 4.0 gaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...