mouse Geplaatst January 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2006 Ik ben dus opzoek naar een een YJ, maar ik ben nog niet zeker welke. Een 4L of 4.2. Wat zijn de pro's en contra's tussen die 2? Prijs, prestaties,... Kan iemand mij hierin raad geven? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst January 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2006 Als je kunt kiezen...............niet over denken maar een 4.0 HO kopen 188PK Meer vermogen betrouwbaarder , injectie , dus geen gezeur met poreuze vacuumslangen en vieze carburateurs. Vanaf 1990 4.0 HO daarom is een wrangler met een 4,2 meestal een stuk goedkoper. sukses Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2006 Maar..... de 4.2 blokken liggen weer in auto's die meestal kwa chassis en carrosserie (veel!) beter zijn... Ikzelf vind de 4.0 ook veel fijner, maar tref je een goede en mooie 4.2 waar ook al een Weber carburateur opzit, dan zou ik 'm zeker niet laten staan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2006 Maar..... de 4.2 blokken liggen weer in auto's die meestal kwa chassis en carrosserie (veel!) beter zijn... Gewoon opzoek gaan naar een 4.0 waar het chassis en carrosserie ook goed van zijn. En ook die zijn er zat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst January 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 13, 2006 Beide hebben hun voors en tegens. Ik heb met beide motoren gereden en als rijmachine is de 4.0 de winnaar. Maar als je daar een goede 4.2 met Weber en zonder computer tegenover zet heeft die ook zijn voordelen. 4.0 : sterker , soepeler en dankzij injectie betrouwbaar. Maar ook kwetsbaar door electronische rimram waar Amerikanen niet in uitblinken. 4.2 :indien met Weber en computer buitenspel , gewoon een betrouwbare goedlopende krachtbron , met minder peekaa's , maar wel een prima koppel en zonder allerlei electronische troep. Goedkoper in aanschaf dan de 4.0. Aan u de keuze. Ik was tevreden met mijn XJ4.0 HO , maar ben dat ook zeker met de 4,2 in mijn YJ. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Allamo Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Ik ga voor ne 4.2L met automaat, bedoeling is om later een 4.0HO motor te kopen en een stroker te maken. Hoe zijn de ervaringen met zoiets hier? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Waarom hebben 4.2 yj's meestal een betere koets? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Waarom hebben 4.2 yj's meestal een betere koets? Da's een goede vraag.... maar een echt antwoord kan ik je er niet op geven Feit is echter, dat veel van de "na 1990" YJ's last hebben van ernstige roest. Gordel bevestiging, balk onder de achterklep, en nog een aantal plaatsen in de body zijn erg vaak slecht! Ook het chassis laat vaak een rotte balk, net voor de tank, zien. Zelf denk ik dat het met het gebruikte staal te maken heeft. Toen Chrysler AMC overnam, zijn ze waarschijnlijk ander staal gaan gebruiken, of zijn ze het in ieder geval anders gaan behandelen... Mijn body ('87) heeft onder de lak een laagje zink, een YJ uit '92 heeft dat niet meer.... Maar als je goed zoekt zul je best een goede uit begin jaren '90 kunnen vinden hoor, net zo goed als dat er ook wel rotte YJ's uit '88 zullen zijn... 't Blijft toch opletten met auto's van die leeftijden tenslotte.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mouse Geplaatst January 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2006 Thx iedereen, nu ben ik toch al wat wijzer. @Allamo: ik ga u wel eens contracteren ivm die stroker. Want ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik ga eens kijken of ik niet eens ergens met een 4L en een 4.2 kan testrijden. Dan weet ik of het extra vermogen van een 4L een rol zal spelen voor mij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mouse Geplaatst January 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2006 Het zal dus een 4.2L worden. Zijn goedkoper, Meer koppel = grotere banden steken (35ers) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2006 35 ers? Dan zul je toch een aantal zaken moeten aanpassen, vrees ik.... De standaard eindreductie (3.07) is daar bijvoorbeeld niet echt op voorzien. Met 31"ers is het al krap aan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mouse Geplaatst January 19, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2006 Ja, dat weet ik. Maar ik heb met een paar mensen gepraat die ook een 4.2 hebben/hadden en die wisten me te vertellen dat zij geen enkel probleem hadden met 33 ers. Eentje ervan had 35ers eronder zitten. Met diezelfde banden kon hij niets doen wanneer hij ze onder zijn 4 HO stak. Dit omdat het koppel van die 4.2 merkelijk hoger lag. Klopt dit? OF hebben ze mij wat wijsgemaakt? Nee, ik heb onder mijn 2.5L 31ers zitten en daar had ie toch geen problemen mee. Dus zullen 33ers (of 35ers) onder een 4.2 ook geen probleem vormen zeker? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst January 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2006 In het kader van koppel vermogen en overbrengingen "kretenlogie" kwam ik dit verhaaltje tegen dat een goed inzicht kan geven over deze begrippen...leek me hier wel op z'n plaats.. http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2006 Dus, als ik het goed begrijp heb je niks aan dat hoge koppel van de 4.2 als je de originele 3.07 overbrenging laat zitten. Er gaat dan teveel kracht verloren in de aandrijflijn. ..waarschijnlijk hebben die mensen die 35'ers rijden met die 4.2 geen 3.07 in de diffs zitten... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst January 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2006 duidelijk verhaal Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst January 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2006 wat waarschijnlijk bij een 4.2 meewerkt bij het vanuit stilstand rond trekken van de grote banden is het motor karakter van een lange slag en lage-toeren motor. De powerband ligt laag in toeren en is relatief breed ,kort gezegt hij werkt mooier bij lagere toerentallen en is daarom moeilijker te "smoren" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst January 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2006 Ja, dat weet ik.Maar ik heb met een paar mensen gepraat die ook een 4.2 hebben/hadden en die wisten me te vertellen dat zij geen enkel probleem hadden met 33 ers. Eentje ervan had 35ers eronder zitten. Met diezelfde banden kon hij niets doen wanneer hij ze onder zijn 4 HO stak. Dit omdat het koppel van die 4.2 merkelijk hoger lag. Klopt dit? OF hebben ze mij wat wijsgemaakt? Nee, ik heb onder mijn 2.5L 31ers zitten en daar had ie toch geen problemen mee. Dus zullen 33ers (of 35ers) onder een 4.2 ook geen probleem vormen zeker? Ik heb met beide gereden, de 4.2l in mijn CJ7 met 35" en de 4.0HO in mijn TJ met 33". Mijn CJ7 had inderdaad geen probleem met de 35" maar had wel verscheidene upgrades, waaronder een grote dubbele weber, dui-ontsteking, optimaal in-uitlaatsysteem,... en het koppel is dan zeer goed. Maar in de hogere regionen heeft die weinig kracht, dus op een helling gas geven=blijven staan. De TJ heeft ongeveer evenveel koppel, maar in de hogere toerentallen ook veel vermogen en valt dus niet dood. Bij deze rijdt je op koppel, geef je gas tot in de hogere toerentallen ga je de +/-190 pk aanspreken en dat voel je goed. Dit is niet mogelijk bij een 4.2l ook niet met de nodige upgrades. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst January 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2006 Okee , toegegeven , ook mijn 4,2 heeft die dubbele Weber en zo . Hij heeft nu niet al te veel moeite met 33" , maar hoger zou ik nooit gaan. De 5 is nu ook wel een echte "overdrive'en wordt niet veel gebruikt. In low gear is de motor echter zo vrolijk als het maar kan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mouse Geplaatst January 20, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2006 Wanneer ik dan de verhouding verander bij een 4.2, dan is komt heb je meer geniet van het extra koppel tov een 4L? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2006 Wanneer ik dan de verhouding verander bij een 4.2, dan is komt heb je meer geniet van het extra koppel tov een 4L? Dat moet je ff toelichten..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst January 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2006 ik blijf erbij.....de beste motor voor een jeep is een gemodificeerde 4.2.... enorm koppel zeer betrouwbaar door simpel ontwerp geen electronische shit waar altijd storingen inzitten ( electra en offroad ) oja......en die heuvels kom je echt wel op hoor.......maar je moet natuurlijk wel de goede versnelling pakken.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst January 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2006 voor de prijs van die modificatie koop je een goed lopende 4.0 HO motor en gaat om de PKaatjes Maar iemand in een VW vind opel ook nix Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 Het gaat zeker niet alleen om de peekaa's... In het terrein heb je koppel nodig. Je wilt met weinig toeren veel kracht hebben. Welnu: Dat heeft de 4.2! Wanneer je op de 4.2 een "Nutter By-pass" uitvoert, heeft hij 125 peekaa, en da's ook op de weg genoeg. Al met al een goede motor voor een Jeep. Alleen die carter carburateur met z'n choke en z'n wazige computer... Maar de 4.0 heeft ook voordelen: Geen choke meer, altijd goedlopend door de injectie, en, in het terrein zeer handig: electronisch geregeld stationair toerental! Wil je een 4.2 modificeren, dan loopt dat aardig inderdaad aardig in de papieren. De mooiste mod: Cilinderkop en injectiesysteem van een 4.0HO erop! Over de 200 peekaa en een mooie loopkultuur met een hoog koppel. Probleem bij het modificeren van een 4.2 in een YJ is echter bijna altijd je versnellingsbak! Die BA10/5 heeft al moeite met de standaard 4.2, laatstaan als hij sterker wordt... Dus moet je eigenlijk ook een andere bak inbouwen! Al met al ben ik van mening dat een auto waar al een 4.0i inhangt de betere keus wat betreft de motor/vesnellingsbak is. Maar de 4.2 is zeker een goed blok, met een heerlijk koppel en voldoende vermogen. Maar dan wel met de "Nutter By-pass".... ( computer buiten werking) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst January 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 Maar de 4.0 heeft ook voordelen: Geen choke meer, altijd goedlopend door de injectie, en, in het terrein zeer handig: electronisch geregeld stationair toerental! mag ik als kanttekening zetten dat dit alleen opgaat als je stappenmotor van de stationair regeling het doet ben zoo blij dat ie weer goed loopt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst January 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2006 voor de prijs van die modificatie koop je een goed lopende 4.0 HO motor en gaat om de PKaatjesMaar iemand in een VW vind opel ook nix gaap....zet hem er maar eens naast dan..... @ 87wrangler.... ook met een betere intake,uitlaatsysteem en een weber carb. heb je een beest van een motor.... je hoeft niet gelijk je hele bovenblok te verwisselen...kan je net zo goed gelijk voor een 4.0 gaan... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.