Spring naar bijdragen

check engine


Menno
 Share

Recommended Posts

na gisteravond de motor met cleaner en hogedrukspuit te hebben schoongemaakt, ging vanochtend met hoog stationair toerental me check engine lampje branden.

stappenmotor erafgehaald schoongemaakt, hoog toerental was over alleen sloeg de moter nu af en startte pas weer na een paar minuten

nieuwe stappenmotor gehaald, starten en mooi lopen

wil ik rijden gaat het check engine lampje weer branden en tijdens het rijden reageert ie met horte en stoten op mijn gaspedaal

ik heb een half jaar terug de tps sensor al vervangen deze zal toch weer niet stuk zijn?

als ik de computer uitlees geeft ie 12 en 24 aan

WAAR MOET iK ZOEKEN sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TPS heb je idd pas gedaan dus misschien de lambda sensor??

Hier ff de wat codes.

11* No crank reference signal detected during engine cranking.

12* Direct battery input to PCM was disconnected within the last 50 key-on cycles.

13** No difference recognized between the engine MAP reading and the barometric (atmosphereic) pressure reading at start-up

14** MAP sensor input below minimum acceptable voltage.

or

MAP sensor input above maximum acceptable voltage.

15** No vehicle distance (speed) sensor signal detected during road load conditions.

17* Engine coolant temperature remains below normal operating temperatures during vehicle travel (thermostat).

21** Neither rich nor lean condition detected from the oxygen sensor input.

or

Oxygen sensor input voltage maintained above the normal operating range.

22** Engine coolant temperature sensor input above maximum acceptable voltage.

or

Engine coolant temperature sensor input below minimum acceptable voltage.

23** Intake manifold air temperature sensor input above maximum acceptable voltage.

or

Intake manifold air temperature sensor input below minimum acceptable voltage.

24** Throttle position sensor input above maximum acceptable voltage.

or

Throttle position sensor input below minimum acceptable voltage.

25** A shorted condition detected in one or more of the idle air control motor circuits.

27* Injector #1 output driver does not respond properly to the control signal.

or

Injector #2 output driver does not respond properly to the control signal.

or

Injector #3 output driver does not respond properly to the control signal.

or

Injector #4 output driver does not respond properly to the control signal.

or

Injector #5 output driver does not respond properly to the control signal.

or

Injector #6 output driver does not respond properly to the control signal.

33* An open or shorted condition detected in the A/C clutch relay circuit.

34* An open or shorted condition detected in the speed control vacuum or vent solenoid circuits.

or

Speed control switch input below the minimum acceptable voltage.

or

Speed control switch input above the maximum acceptable voltage.

35* An open or shorted condition detected in the radiator fan relay circuit.

41* An open or shorted condition detected in the generator field control circuit.

42* An open or shorted condition detected in the auto shutdown relay circuit.

44* An open or shorted condition exists in the engine coolant temperature sensor circuit or a problem exists in the PCM's battery temperature voltage circuit.

46** Battery voltage sense input above target charging voltage during engine operation.

47** Battery voltage sense input below target charging voltage during engine operation. Also, no significant change detected in battery voltage during active test of generator output.

51** Oxygen sensor signal input indicates lean air/fuel ratio condition during engine operation.

52** Oxygen sensor signal input indicates rich air/fuel ratio condition during engine operation.

53* PCM internal fault condition detected.

54* No fuel sync (camshaft signal) detected during engine cranking.

55* Completion of diagnostic trouble code display on the malfunction indicator lamp (check engine lamp).

62* Unsuccessful attempt to update SRI (service reminder indicator) miles in the PCM EEPROM.

63* Unsuccessful attempt to write to an EEPROM location by the PCM.

* - Check engine lamp will not illuminate at all times if this code was recorded. Cycle ignition key as described and observe code flashed by check engine lamp.

** - Check engine lamp will illuminate during engine operation if this code was recorded.

PCM = Powertrain Control Module (the engine computer)

MAP = Manifold Absolute Pressure (the sensor that measures how hard the engine is sucking air through the intake manifold

EEPROM = Electrically Erasable Programmable Read Only Memory (a type of computer chip used inside the PCM)

Bron: www.jedi.com

Codes zijn voor YJ en XJ ('91-'95)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja tps kon ik er wel uithalen maar er stond nog wat bij kon ik alleen niet vertalen, ik dacht die stappenmotor zit er naast laat ik die maar vervangen mede omdat hij stationair niet goed liep

hopen dat ik die stappenmotor weer terug kan brengen was toch 97€

dus moet ik naar die lambda sensor gaan kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar goed als ik dus in die lijst van utah kijk lijkt het op de tps sensor?

Dat 12 en 24 verhaal komt me wel erg bekend voor van toen ik zelf de TPS kapot had.(weet het natuurlijk niet meer zeker)

Ze zeiden erbij dat het ook eventueel ook de lambda kon zijn.

Ik heb toen beide gekocht en eerst de TPS vervangen. Daarna liep ie goed en dus de lamba op voorraad gelegd.

2 maanden geleden heb ik alsnog de lambda vervangen omdat ie toch weer de zelfde keuren kreeg als toen die TPS kapot was....

Maarja da was bij mij..... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeg UTAH heb je soms ook de codes voor 11? Als ik het goed begrijp moet je tellen hoeveel maal na elkaar het checkengine lampje (snel) aan en uit gaat, en tussen elke foutcode is een langere pauze? OF ik kan niet tellen OF hij herhaalt ook steeds weer de codes..

1,2,3,5,8 heb ik denk ik gezien... dry.gif

maar voor de rest rijd ie HEEL normaal tongue.gif

alhoewel hij deze morgen na een nachtje buiten slapen weer serieuze ontstekingsproblemen kreeg, een viertal minuutjes laten warm draaien en twas al in orde smile.gif

bon samengevat iemand die codes? wink.gif

thx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi, kem wat zitten meten en nadenken.

het lichtje van check engine begint te branden wanneer ik hem op LPG zet.

zou dat mss de verklaring kunne zijn van foutcode 52? een te rijk mengsel benzine lucht.

Ik dacht echter dat LPG een armer mengsel gaf dan benzine of denk ik verkeerd? smile.gif

groeten Laurent

dan zal er hoogst waarschijnlijk iets mislopen met de relais die de injectoren onderbreekt.

Op LPG kan je zowel te rijk als te arm staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

nou 3mnd verder en weer de tps sensor na ze klote g*d gloeiende g*dv*r mad.gif

ik heb gisteravond dus op strand gereden cool.gif en daarna alles afgespoten met de brandslang incl. motor

kan waarschijnlijk gee spatje water hebben ?? ik zou niet weten waarom niet???

maar dit wordt dus me derde in een jaar tijd sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat er ergens op die tps iets staat van "GM" verklaard al een hoop denk ik.

En dat check engine lamppie brand bij mij ook als ik op LPG rij, schakel ik over naar benzine en zet ik daarbij het contact een keer uit en weer aan blijft het lampje netjes uit.

Een poos geleden kwam ik er achter dat het check engine lampje er bij niet in zat, tja was eruit gesloopt door de vorige eigenaar denk ik want die zal het wel iritant gevonden hebben.

Maar ik heb er toch maar weer een lampje in gezet en nu weet ik precies wanneer dat ie op LPG loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...