Spring naar bijdragen

Nieuwe remblokken


Pedrie
 Share

Recommended Posts

Hallo medejeepers,

Bij het verwisselen van mijn banden bleek dat de remblokken meer dan op zijn, vooral aan de linkerkant en mbv de Haynesmanual heb ik nu de hele boel uit elkaar maar wil ik jullie het volgende vragen..

Als ik de nieuwe remblokken in de klauw monteer past dan de klauw met daarin de nieuwe blokken zo over de remschijf of moet ik dan de zuiger terug drukken. De ruimte is dan natuurlijk smaller door de bredere voering op de blokken en ik wil ze niet beschadigen.(de blokken én de zuiger niet.)

In het Haynesboek staat hierover niets, alleen dat je voor je begint de deksel van de remvloeistofopening los moet draaien...(als ik dit tenminste goed heb vertaald.)

Ik heb momenteel de hele boel losliggen aan beide kanten en wil (moet) voor zondag de remmen op orde hebben ivm de jeeptour..

Wie kan mij advies geven??

grt,

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo medejeepers,

Als ik de nieuwe remblokken in de klauw monteer past dan de klauw met daarin de nieuwe blokken zo over de remschijf of moet ik dan de zuiger terug drukken. grt,

Pedrie

Je moet de zuiger terugdrukken om het geheel weer over de schijf te krijgen. Ik gebruik zelf hiervoor een plankje wat tegen de zuiger wordt geplaatst, en vervolgens gebruik ik een lijmtang om de zuiger terug te drukken. Dit werkt eenvoudig en de zuiger wordt niet beschadigt.

suc6 en tot zondag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet de zuiger terugdrukken om het geheel weer over de schijf te krijgen. Ik gebruik zelf hiervoor een plankje wat tegen de zuiger wordt geplaatst, en vervolgens gebruik ik een lijmtang om de zuiger terug te drukken. Dit werkt eenvoudig en de zuiger wordt niet beschadigt.

suc6 en tot zondag...

Het terugduwen van de zuiger is neem ik aan nog voordat de remblokken zijn geplaatst en de klauw nog los van de schijf is?

En moet je dan de vuldop van je remolie losdraaien zodat de druk weg kan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het terugduwen van de zuiger is neem ik aan nog voordat de remblokken zijn geplaatst en de klauw nog los van de schijf is?

En moet je dan de vuldop van je remolie losdraaien zodat de druk weg kan?

Terugdrukken voordat je de nieuwe blokken plaatst. De vuldop losdraaien is niet nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo heb ik het ook altijd gedaan, alhoewel het voor problemen kan zorgen indien je remvloeistof systeem niet schoon is (je duwt als het ware alle rotzooi terug/achterstevoren in het systeem) smile.gif En ja als de andere remblokken behoorlijk afgesleten waren kan het wel eens zijn dat je zoveel vloeistof terguduwt in het systeem dat het door de dop eruit komt ... dus eraf halen en checken hoeveel remvloeistof opborrelt kan zeker geen kwaad smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een tip, maak de zuiger goed schoon, voordat je em terugduwt !!!

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat zand/aanslag/corrosie de oorzaak kan zijn van het vastlopen

van de zuiger, waardoor je rem dus blokkeert en gruwelijk heet word.

Bij twijfel de zuiger gewoon vervangen door revisieset.

Succes Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zeker eens in de twee drie jaar de remolie vernieuwen.

Dit om te voorkomen dat je rommel in de leidingen krijg.

Remolie trekt water aan. Hierdoor krijg je roestvorming in je leiding.

Kijk verder uit voor olie op de lak...de lak brand weg....

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm... eruithalen moet je alleen doen als dat echt nodig is.... Normaalgespruken ff schoonmaken en terugduwen. Wat ook belangrijk is, misschien nog wel belangrijker dan de zuiger, zijn de 2 pennen/bouten waarmee de klauw op de fusee zit! Die moeten goed schoongemaakt en wat ingevet worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja maar om te zien of dit nodig is zou je toch de hoezen eraf moeten halen!

als je dan toch zover bent even lucht eropzetten zuiger eruit en 9 van de 10 x (als je veel in het terrein en water zit) treed er toch corrosie op ik heb al een paar 4x4s gehad nieuwe blokken erop gezet de remmen bleef hangen, weer alles eraf halen zuiger eruit, polijsten, goed invetten erop, en als nieuw

je kunt natuurlijk ook wachten tot het helemaal niet meer gaat en nieuw kopen!

heb ik ook 1 x gedaan, maar vondt het achteraf zonde geld.

(is mijn ervaring hoor)

btw als je de zuiger er met lucht uitperst even een stuk hout in de klauw leggen en niet schrikken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag de remblokken vervangen en was snel gepiept. Het terugduwen van de zuiger ging perfect met de lijmtang!(prima tip!) wink.gif

De zuiger en de bouten zagen er nog prima uit dus heb ik de boel goed ingevet en weer netjes in elkaar gezet.

Er is wel remolie uit het reservoir gekomen maar dat is weer een les voor de volgende keer om meer doeken er omheen te leggen of om minder snel de zuiger terug te duwen.

Nu kan ik zondag tenminste veilig de weg op met de tour.

Bedankt voor al jullie adviezen! biggrin.gif

Pedrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...