Shark Geplaatst March 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 Ik ben mijn motorblok weer opnieuw op aan 't bouwen. Ik loop echter tegen een probleempje aan waar ook de chilton en haynes voor mij niet helemaal duidelijk zijn. Ik heb de verdeler gedemonteerd een tijdje geleden en nu is het dus tijd om een nieuwe (DUI) te monteren, alleen hoe weet ik wanneer hij goed staat? Ik neem aan dat ik rekening moet houden met de onstekingsvolgorde maar hoe kom ik er nu achter in welke positie ik de verdeler moet plaatsen. Iemand tips???? Shark Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hansje2000 Geplaatst March 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 Ik ben mijn motorblok weer opnieuw op aan 't bouwen.Ik loop echter tegen een probleempje aan waar ook de chilton en haynes voor mij niet helemaal duidelijk zijn. Ik heb de verdeler gedemonteerd een tijdje geleden en nu is het dus tijd om een nieuwe (DUI) te monteren, alleen hoe weet ik wanneer hij goed staat? Ik neem aan dat ik rekening moet houden met de onstekingsvolgorde maar hoe kom ik er nu achter in welke positie ik de verdeler moet plaatsen. Iemand tips???? Shark Een onstekking is bijna niet meer met de hand af te stellen. Gewoon blijven draaien aan het verdelerhuis tot hij redelijk loopt, en vervolgens naar de garage om hem psies op tijd te zetten.. das de beste optie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst March 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 volgens mij moet je de nr1 cilinder op TDC (BDP) zetten en dan de verdeler monteren dat hij contact maakt met kabel van cilinder 1, dan staat ie grofweg goed of 180 graden verkeerd, de rest kun je dan afstellen door te draaien. maar ik weet ook niet alles Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst March 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 Je zet je 1e cilinder BDP einde compressie (niet alleen BDP want dat kan ook einde uitlaat zijn), dus begin arbeidsslag, dan monteer je de DUI en kijkt naarwaar de rotor in de DUI wijst, dit moet dus ook 1 zijn en dan klopt de rest ook. Staat je rotor niet naar de 1 gericht, dan draai je aan het asje tot hij dit wel doet en daarna monteren en starten maar! Er zit normaal ook een handleiding bij je DUI, wanneer gemonteerd afstellen met de stroboscooplamp. Ik meende mij te herinneren dat ik 8graden vooronsteking had (zonder vacuum) voor de beste onsteking zonder pingelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shark Geplaatst March 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 Dank je voor de tips! Hoe kan ik het makkelijkst BDP bepalen en hoe weet ik dat dit van de ingaande slag is? Shark Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 Ongeveer 8 graden is de juiste instelling. De juiste methode om een verdeler bij een 4.2 te monteren: - De 1e cylinder op BDP van de compressieslag zetten -I n het montagegat van de verdeler kijken, en met een schroevendraaier op "11 uur" draaien. - De rotor van de stroomverdeler op de aansluiting van de bougie 1 draaien ( Is ff prutsen, verdelerkap erop/eraf enzo) - Verdeler boven het gat houden, en zo draaien ( de hele verdeler, niet de rotor) dat de rotor op "4 uur" wijst. - Verdeler in het blok steken ( denk aan evt. pakking!). De rotor zal nu naar ongeveer "5 uur" draaien. - Verdeler iets vast zetten en verder aansluiten - Motor starten en de onsteking afstellen, met losgenomen vacuumvervroeging. - Verdeler definitief vastzetten. Deze beschrijving is voor de standaard verdeler, de DUI zal daarvan slechts weinig afwijken! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst March 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 bdp kun je bepalen door eenstokje oid door je bougiegat te steken en fysiek voelen wanneer je zuiger bovenaanstaat tijdens het tornen, je kan controleren of dit de compressie slag is door het kleppendeksel te verwijderen en te kijken of allebei de kleppen van de betreffende cilinder wel dicht staan. de motor draaien kun je doen met de grote bout op de harmonic balancer op je krukas vooraan. doe dit tornen niet met de startmotor dat gaat te snel. en met te veel kracht. als je geen zin hebt om je kleppendeksel te verwijderen kun je ook je vinger op het bougiegat drukken tijdens de compressieslag, je moet dan een druk voelen op je vinger. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst March 23, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2006 Ongeveer 8 graden is de juiste instelling. De juiste methode om een verdeler bij een 4.2 te monteren: - De 1e cylinder op BDP van de compressieslag zetten -I n het montagegat van de verdeler kijken, en met een schroevendraaier op "11 uur" draaien. - De rotor van de stroomverdeler op de aansluiting van de bougie 1 draaien ( Is ff prutsen, verdelerkap erop/eraf enzo) - Verdeler boven het gat houden, en zo draaien ( de hele verdeler, niet de rotor) dat de rotor op "4 uur" wijst. - Verdeler in het blok steken ( denk aan evt. pakking!). De rotor zal nu naar ongeveer "5 uur" draaien. - Verdeler iets vast zetten en verder aansluiten - Motor starten en de onsteking afstellen, met losgenomen vacuumvervroeging. - Verdeler definitief vastzetten. Deze beschrijving is voor de standaard verdeler, de DUI zal daarvan slechts weinig afwijken! Succes! Is hetzelfde voor de DUI hoor! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 23, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2006 Dacht ik al... maar ik moest mezelf ff indekken.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shark Geplaatst March 23, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2006 Vanavond gaat ie erop, met deze wijze raad erbij zou het geen probleem moeten zijn. Thanks allemaal Shark Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst March 23, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2006 Ok, reken voor demontage oude en montage nieuwe een half uurtje. En dan afstellen met stroboscooplamp en telkens testrijden na afstellen nog een half uurtje. Dus een dik uurtje werk en vlammen maar... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.