Spring naar bijdragen

monteren van XJ stoelen in je YJ


Pullie
 Share

Recommended Posts

ik was al een tijdje ontevreden over mijn bestuurdersstoel in mijn wrangler om meerdere redenen:

- afwijkende kleur van de rest van het interieur

- niet comfortabel

- stoel staat niet recht voor het stuurwiel

voor mij dus redenen genoeg om iets anders te verzinnen, voor 75 euries 2 XJ lederen electrisch verstelbare stoelen kunnen kopen. probleem was alleen montage, het is namelijk geen directe bolt on modificatie, ik was al bang om dagen te kloten om het goed te krijgen, vandaag ermee begonnen en weet je wat, het ging nog makkelijk ook.

hier een lijstje van de benodigdheden:

-xj stoel

- lasapparaat

- slijptol

- 40 cm aan 40x5mm stripstaal

- 2 x M10x50 bouten grote ringen en nylon borgmoeren

- wat electrische draadjes inclusief zekeringhouder en electro bevestigingsspul.

stap 1:

tapijt eruit en de stoel eruit, 2 bouten en 2 moeren voor de stoel dus da's makkelijk, ook moet even de middenconsole eruit

PICT0428.sized.jpg

hier een idee van de verschillen tussen de XJ stoel en de YJ stoel:

YJ:

PICT0430.sized.jpg

XJ:

PICT0429.sized.jpg

vervolgens de xj stoel erin en even kijken hoe erg het fabriceren wordt, in mijn geval hoefde er alleen maar 1 gedeelte van de rechter voosteun eraf:

PICT0427.sized.jpg

nu de stoel passen en hij stat al bijna in de goeie positie, nog even schijven en meten en het blijkt dat er alleen maar 4 stukken stripstaal nodig zijn, uit karton even 4 mallen gemaakt:

PICT0432.sized.jpg

de mallen:

PICT0437.sized.jpg

hierna de strips gemaakt, al het materiaal had ik gelukkig nog in de oud-ijzer bak liggen.

nu de stoel monteren en de strips hechten..

PICT0440.sized.jpg

PICT0441.sized.jpg

Tussendoor nog even de reden waarom dit allemaal buiten moet gebeuren, we zijn ook nog bbezig van de restauratie van een schakel (voor E 1500,- mag je hem hebben incluus trailer)

PICT0438.sized.jpg

hierna de stoel eruit en alle strips rondom vast lassen (dit moet goed gebeuren omdat het om je eigen veiligheid gaat.

vervolgens de stoel er weer in en de gaten aftekenen voor de bevestigingsbouten, even boren en klaar.

PICT0445.sized.jpg

hierna de stoel erin en de electro aansluiten, hier ben ik helaas vergeten de foto's te maken maar het is makkelijk, gewoon een kabel rechtstreeks van de accu naar de stoel en een min naar het frame van de stoel, ik heb er zelf een 25 ampere zekering tussen gezet, moet genoeg zijn biggrin.gif

zo staat het uiteinderlijk:

PICT0436.sized.jpg

al met al een super mod, en nog best makkelijk uit te voeren!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er netjes uit Pullie !!

Ik heb ze ook in mijn YJ zitten, volgens mij zijn het dezelfde stoelen als die van jou.

Alleen zit bij mij de bediening van de stoel aan de voorkant.

Stoelen zaten er al in toen ik hem kocht, als je wilt kan ik er wel een paar foto`s van maken

gr. Dino bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had er ook 2 gekocht bij Bastings maar dorst het niet aan zag er teveel tegenop. Als ik op je hulp kan rekenen Pullie geef ik het een tweede poging.

Heb ze later weer verkocht dus zal er eerst weer een stel moeten zoeken.

Hans, als jij een kistje Grolsch koud heb staan zet ik in 1 dag 2 XJ stoelen in je jeepje, en je zal er nooit meer vanaf willen...

btw. write up van de 2de stoel komt volgend weekend....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevaarlijke uitspraak, Pullie....

Er zijn nl 2 typen stoelen, waarvan de bevestiging behoorlijk afwijkt! (Vraag maar aan Droopy.... wink.gif )

SSSST, ik haal eerst zijn stoelen eruit en rij dan snel weg met mijn kratje grolsch tongue.gif

maar dat wist ik idd niet, iig is dit type niet te veel moeite, ik zal even nageen uit welk jaar deze stoel is voor de zekerheid..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voorzag het grootste probleem in de hoogte en dacht dat om de stoelen op het oude frame te monteren je er stukken tussenuit moest zagen en dan weer vastlassen. Maar als zover is kijk ik niet op een kratje meer of minder. Ik had mijn stoelen toen gekocht voor € 350,00 en die waren nieuw kwaliteit. Ziet er naar uit dat ik weer 6 maanden niet zal kunnen autorijden dus ik wacht er maar mee tot mn eigen onderstel weer wat beter is. Vind het perfect uitgevoerd Pullie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik zou het volgende weekend ff die andere stoel erin zetten, werd dus een 2 maand later.

Maar hij zit erin smile.gif

Een write up ga ik niet maken omdat het bijna identiek is aan de linker stoel.

Ook heb ik meteen mijn vloer even een nieuwe laag verf gegeven

Over het eind resultaat ben ik erg tevreden:

PICT0490.sized.jpg

PICT0491.sized.jpg

PICT0492.sized.jpg

PICT0493.sized.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...