iwanL Geplaatst April 10, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2006 Hi all, ik heb naar aanleiding van een van de andere topics de computer eens uitgelezen: resultaat: 12 Battery or computer recently disconnected 17 Engine stays cool too long (bad thermostat or coolant sensor?) 62 EMR mileage cannot be stored in EEPROM or; PCM failure SRI mile not stored 12: mwoah, november. 17: Mijn motor blijft dus te lang koud (iets wat me laatst al opviel, pas na lang rijden op hoge snelheid kruipt de temperatuurnaald langzaam op tot ca. 75 graden). Niet goed voor het benzineverbruik neem ik aan, maar zijn er meer problemen die hieraan gerelateerd kunnen zijn? Ik heb wel klachten die hierop kunnen wijzen: -de motor lijkt wat "rijk" te lopen, zou kunnen zijn door "koude start" mengsel? -benzine/uitlaatgaslucht in de cockpit. Er zit een klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk, en dat wil ik komende week laten lassen, maar als dat de benzinelucht (reden dat ik op zek ging naar lekkages en de scheur vond) niet verhelpt, dan is dat een dure exercitie met weinig effect, dus nu twijfel ik weer. Zou het nakijken/repareren van thermostaat en/of koelsensor de bovenstaande klachten (ook) kunnen verhelpen? 62: wa's da? Kan niet vinden wat dat betekent. Gr. Iwan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst April 10, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2006 Ok, Dat je motor rijk gaat lopen kan inderdaad met foutcode 17 te maken hebben. Bij koude inlaatlucht of starten gaat er meer benzine ingespoten worden en dit geld voor de opwarmfase, jouw motor blijft in die opwarmfase en meer benzine zal dus ingespoten worden. Vandaar ook het rijke mengsel. Kijk allereerst of er voldoende koelvloeistof aanwezig is en er een thermostaat in je koelsysteem zit. Test deze om te zien of hij nog goed werkt: uitnemen en laten opwarmen in een potje met water. Als bovenstaande allemaal in orde is, vervang dan je temperatuursensor eens en kijk dan nog eens. Voor je uitlaatspruitstuk: voor je gaat lassen is het belangrijk dat je er voor zorgt dat de scheur zich na het lassen niet verder gaat zetten. Je doet dit best door het boren van een klein gaatje aan het begin en einde van het scheurtje. Door het gaatje gaat je scheur na het lassen niet opnieuw of verder scheuren. Na het boren kan je dan alles mooi dichtlassen. Hou ons op de hoogte en moest je nog vragen hebben zitten we hier paraat. PS het is altijd handig effe te vermelden over welke wagen het gaat en welke motor erin zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iwanL Geplaatst April 11, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2006 dank voor het advies, we gaan eraan werken! (euh, welke auto ik heb staat in mijn profiel 4.0 YJ uit '94) Iwan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iwanL Geplaatst April 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2006 Goh, hoe zou het nou komen dat de motor niet warm wordt als er geen thermostaat in zit!!! geen wonder dat hij te hard koelde, de leiding stond gewoon standaard open. Echt, sommige van die workshops hier..... Waarschijnlijk was de oude thermostaat stuk, tsja, dan haal je hem er dus maar uit. Merkt de klant toch nix van. Anyhow, hij stinkt geloof ik niet meer naar benzine, temperatuur loopt netjes op, morgenochtend dus maar eens de start met een relatief* koude motor uittesten. ben benieuwd wat het verbuik nou wordt, was 1 op 5.... *) relatief: het is hier om 7 uur 's ochtends al 31 graden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst April 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2006 hahaha........prudsers pfff... ook echt overal het zelfde he Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2006 haha...waarschijnlijk gewoon niet op voorraad of zo. het lijkt idd overal hetzelfde te zijn. Mooi dat ie weer werkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iwanL Geplaatst April 19, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2006 Hij doet't! Het is nu zelfs met een "koude" start honderd keer beter dan voorheen.... Het is voorwaar een beschaafde auto geworden! Starten, lager toerental dan voorheen (750 ipv 1100), beschaafde roffel onder de motorkap ipv zware dreun. Rijden, temperatuur loopt binnen 5 minuten op naar 85 graden en blijft daar. Benzinestank practisch weg. In zijn 1 en 2 was 'ie altijd bokkerig en lawaaierig: helemaal weg! Dat een onderdeeltje van 4.5 rial (ongeveer 10 euro) zo veel uit kan maken zeg. ben benieuwd wat het doet voorhet verbruik! Was 1 op 5 Nu nog eens zien of de "nieuwe" foutcode (22) die er sinds de hele actie inzit weg wil gaan.... Cheers Iwan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst April 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2006 Vanaf het begin vondt ik het al een raar verhaal.................... In de woestijn wonen en dan zeggen dat je motor niet warm wordt......... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iwanL Geplaatst April 19, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2006 tsja, gelukkig wordt het hier geen 85 graden! Het heetste tot nu toe was 48.... Maar ik heb inmiddels al wel gehoord dat het eruit halen van de thermostaat hier ook vaak bij Landrover Defenders gedaan wordt als de motor de neiging tot oververhitten heeft. Bij Jeeps ook wel, maar daarvoor is het dus niet erg goed. Ik moet nog maar hopen dat mijn motor nu niet gaat oververhitten, maar als dat wel zo is, is er iets anders mis. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2006 tsja, gelukkig wordt het hier geen 85 graden! Het heetste tot nu toe was 48.... Maar ik heb inmiddels al wel gehoord dat het eruit halen van de thermostaat hier ook vaak bij Landrover Defenders gedaan wordt als de motor de neiging tot oververhitten heeft. Bij Jeeps ook wel, maar daarvoor is het dus niet erg goed. Ik moet nog maar hopen dat mijn motor nu niet gaat oververhitten, maar als dat wel zo is, is er iets anders mis. Ja, dan kun je altijd gaan kijken in de richting van betere radiator (3 rijden i.p.v. 2) en andere of meer ventilator(s)... Al gekeken hoe je olie eruit ziet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iwanL Geplaatst April 23, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 23, 2006 @ Kameel: welke olie? motorolie? Of bedoel je de koelvloeistof? So far no problems, maar ik heb nog niet ge-offroad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 24, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 24, 2006 @ Kameel: welke olie? motorolie? Of bedoel je de koelvloeistof?So far no problems, maar ik heb nog niet ge-offroad. je motorolie... als je koeling niet optimaal werkt is de motorolie het enige wat nog de hitte afvoert. Sommige oliëen verbranden dan deels. gewoon op je peilstok kijken of je olie nog enigsinds helder is en of er 'sludge' (zwarte stroperige zooi) op en rond je vuldop zit. Zo ja.. ff verversen. (syntethische kan het beste tegen hoge temperaturen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iwanL Geplaatst April 25, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 25, 2006 Dank je voor de tip, ik ga zo eens kijken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.