Spring naar bijdragen

Motor wordt niet warm


iwanL
 Share

Recommended Posts

Hi all,

ik heb naar aanleiding van een van de andere topics de computer eens uitgelezen:

resultaat:

12 Battery or computer recently disconnected

17 Engine stays cool too long (bad thermostat or coolant sensor?)

62 EMR mileage cannot be stored in EEPROM

or; PCM failure SRI mile not stored

12: mwoah, november. tongue.gif

17: Mijn motor blijft dus te lang koud (iets wat me laatst al opviel, pas na lang rijden op hoge snelheid kruipt de temperatuurnaald langzaam op tot ca. 75 graden). Niet goed voor het benzineverbruik neem ik aan, maar zijn er meer problemen die hieraan gerelateerd kunnen zijn?

Ik heb wel klachten die hierop kunnen wijzen:

-de motor lijkt wat "rijk" te lopen, zou kunnen zijn door "koude start" mengsel?

-benzine/uitlaatgaslucht in de cockpit.

Er zit een klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk, en dat wil ik komende week laten lassen, maar als dat de benzinelucht (reden dat ik op zek ging naar lekkages en de scheur vond) niet verhelpt, dan is dat een dure exercitie met weinig effect, dus nu twijfel ik weer. Zou het nakijken/repareren van thermostaat en/of koelsensor de bovenstaande klachten (ook) kunnen verhelpen?

62: wa's da? Kan niet vinden wat dat betekent.

Gr.

Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok,

Dat je motor rijk gaat lopen kan inderdaad met foutcode 17 te maken hebben.

Bij koude inlaatlucht of starten gaat er meer benzine ingespoten worden en dit geld voor de opwarmfase,

jouw motor blijft in die opwarmfase en meer benzine zal dus ingespoten worden. Vandaar ook het rijke mengsel.

Kijk allereerst of er voldoende koelvloeistof aanwezig is en er een thermostaat in je koelsysteem zit.

Test deze om te zien of hij nog goed werkt: uitnemen en laten opwarmen in een potje met water.

Als bovenstaande allemaal in orde is, vervang dan je temperatuursensor eens en kijk dan nog eens.

Voor je uitlaatspruitstuk: voor je gaat lassen is het belangrijk dat je er voor zorgt dat de scheur zich na

het lassen niet verder gaat zetten. Je doet dit best door het boren van een klein gaatje aan het begin en einde

van het scheurtje. Door het gaatje gaat je scheur na het lassen niet opnieuw of verder scheuren.

Na het boren kan je dan alles mooi dichtlassen.

Hou ons op de hoogte en moest je nog vragen hebben zitten we hier paraat.

PS het is altijd handig effe te vermelden over welke wagen het gaat en welke motor erin zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, hoe zou het nou komen dat de motor niet warm wordt als er geen thermostaat in zit!!!

geen wonder dat hij te hard koelde, de leiding stond gewoon standaard open. dry.gif

Echt, sommige van die workshops hier..... Waarschijnlijk was de oude thermostaat stuk, tsja, dan haal je hem er dus maar uit. Merkt de klant toch nix van.

Anyhow, hij stinkt geloof ik niet meer naar benzine, temperatuur loopt netjes op, morgenochtend dus maar eens de start met een relatief* koude motor uittesten. ben benieuwd wat het verbuik nou wordt, was 1 op 5....

*) relatief: het is hier om 7 uur 's ochtends al 31 graden cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij doet't!

Het is nu zelfs met een "koude" start honderd keer beter dan voorheen.... Het is voorwaar een beschaafde auto geworden! huh.gif

Starten, lager toerental dan voorheen (750 ipv 1100), beschaafde roffel onder de motorkap ipv zware dreun.

Rijden, temperatuur loopt binnen 5 minuten op naar 85 graden en blijft daar.

Benzinestank practisch weg.

In zijn 1 en 2 was 'ie altijd bokkerig en lawaaierig: helemaal weg!

Dat een onderdeeltje van 4.5 rial (ongeveer 10 euro) zo veel uit kan maken zeg.

ben benieuwd wat het doet voorhet verbruik! Was 1 op 5 rolleyes.gif

Nu nog eens zien of de "nieuwe" foutcode (22) die er sinds de hele actie inzit weg wil gaan....

Cheers

Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tongue.gif

tsja, gelukkig wordt het hier geen 85 graden! Het heetste tot nu toe was 48.... wink.gif

Maar ik heb inmiddels al wel gehoord dat het eruit halen van de thermostaat hier ook vaak bij Landrover Defenders gedaan wordt als de motor de neiging tot oververhitten heeft. Bij Jeeps ook wel, maar daarvoor is het dus niet erg goed. Ik moet nog maar hopen dat mijn motor nu niet gaat oververhitten, maar als dat wel zo is, is er iets anders mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tongue.gif

tsja, gelukkig wordt het hier geen 85 graden! Het heetste tot nu toe was 48.... wink.gif

Maar ik heb inmiddels al wel gehoord dat het eruit halen van de thermostaat hier ook vaak bij Landrover Defenders gedaan wordt als de motor de neiging tot oververhitten heeft. Bij Jeeps ook wel, maar daarvoor is het dus niet erg goed. Ik moet nog maar hopen dat mijn motor nu niet gaat oververhitten, maar als dat wel zo is, is er iets anders mis.

Ja, dan kun je altijd gaan kijken in de richting van betere radiator (3 rijden i.p.v. 2) en andere of meer ventilator(s)...

Al gekeken hoe je olie eruit ziet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Kameel: welke olie? motorolie? Of bedoel je de koelvloeistof?

So far no problems, maar ik heb nog niet ge-offroad.

je motorolie... als je koeling niet optimaal werkt is de motorolie het enige wat nog de hitte afvoert.

Sommige oliëen verbranden dan deels.

gewoon op je peilstok kijken of je olie nog enigsinds helder is en of er 'sludge' (zwarte stroperige zooi) op en rond je vuldop zit.

Zo ja.. ff verversen. (syntethische kan het beste tegen hoge temperaturen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...