pat Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Ik woon in de landerijen en die blubber roept gewoon om even "naast de pot te plassen.." Maar ik heb de auto net en hij is volledig standaard. Ik heb natuurlijk geen zin in vast te komen zitten en wat de treffens betreft... komt vaak net niet uit en het gevoel van "nu!" komt erg vaak op zo met al die bospaadjes. Wat te doen? Waar moet ik de versnelling in zetten en gas erop of juist tuffen? Wat kan wel en wat kan niet? Modder, zand, nat gras enz enz... Ik weet dat het beter is een aantal keer onder begeleiding terein te rijden, maar miscchien kan iemand mij alvast de theorie uitleggen? wah!!! het jeukt gewoon. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ollie B Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Ik woon in de landerijen en die blubber roept gewoon om even "naast de pot te plassen.." Maar ik heb de auto net en hij is volledig standaard. Ik heb natuurlijk geen zin in vast te komen zitten en wat de treffens betreft... komt vaak net niet uit en het gevoel van "nu!" komt erg vaak op zo met al die bospaadjes. Wat te doen? Waar moet ik de versnelling in zetten en gas erop of juist tuffen? Wat kan wel en wat kan niet? Modder, zand, nat gras enz enz... Ik weet dat het beter is een aantal keer onder begeleiding terein te rijden, maar miscchien kan iemand mij alvast de theorie uitleggen? wah!!! het jeukt gewoon. Allereerst geniet van je aankoop. Oh ja gefeliciteerd. Ook met een standaard Jeep kun je veel fun hebben, neem dat van mij aan. De goede tijd gaat weer aanbreken, mooi weer en zo, dus wat let je. Ikzelf rij nu 3 jaar een wrangler en ben pas in het 3e jaar gaan modificeren. Kijk gewoon de ©Kat uit de boom en dan komt het helemaal goed. Succes en wellicht zien we je wel eens bij een van de evenementen die rondom jeep worden gehouden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pat Geplaatst April 13, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 --><div class='quotetop'>QUOTE(Ollie B @ Apr 13 2006, 16:44 ) ←</div><div class='quotemain'> Allereerst geniet van je aankoop. Oh ja gefeliciteerd. Ook met een standaard Jeep kun je veel fun hebben, neem dat van mij aan. De goede tijd gaat weer aanbreken, mooi weer en zo, dus wat let je. Ikzelf rij nu 3 jaar een wrangler en ben pas in het 3e jaar gaan modificeren. Kijk gewoon de ©Kat uit de boom en dan komt het helemaal goed. Succes en wellicht zien we je wel eens bij een van de evenementen die rondom jeep worden gehouden. thx's ollie, Het voordeel van landerijen is natuurlijk dat er veel tractoren rond rijden, die je eruit kunnen slepen... maar liefst wil ik het zover niet laten komen. groeten miller Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Als je toch wil gaan rijden (wat ik me helemaal kan voorstellen), ga dan zoveel mogelijk NIET alleen! Kijk bij je in de omgeving naar een mede-Jeeper/slachtoffer en spreek wat af om samen te gaan rijden. a. Leer je zo wat van elkaar en b. (nog belangrijker), zit er 1 vast, heb je nr. 2 nog.... Veel plezier in ieder geval! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pat Geplaatst April 13, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Als je toch wil gaan rijden (wat ik me helemaal kan voorstellen), ga dan zoveel mogelijk NIET alleen!Kijk bij je in de omgeving naar een mede-Jeeper/slachtoffer en spreek wat af om samen te gaan rijden. a. Leer je zo wat van elkaar en b. (nog belangrijker), zit er 1 vast, heb je nr. 2 nog.... Veel plezier in ieder geval! dat zeker! maar hoe zit dat dan met de high en low gear, wanneer gebruik je wat.? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Ja, daar is zo standaard niet ff een oplossing voor te geven. Veel rijden (en veel fouten maken) met ervaren rijders helpt een hoop. De 4H gebruik ik meestal als ik het terrein in ga (NOOIT op de verharde weg), maar soms kun je ook gewoon in 2WD blijven rijden. Je hebt in 4H 70% op de achterwielen en 30% op de voorwielen staan. Die helpen (simpel gezegd) dan wat mee. In 4L is de verdeling 50-50 en helpt de andere giering natuurlijk mee. Ik ken mensen die standaard in het terrein in 4L rijden en dan in zn 3 optrekken. Naar gelang de omstandigheden dan terug schakelen naar zn 2 of 1. Kortom, is geen standaard oplossing voor aan te geven. Ik ben het zelf ook nog allemaal aan het uitvinden. Ik zou toch maar lid worden van een of een paar verenigingen (Jeep clubs of algemene 4x4 club). Daar leer je toch heel veel en doe je zelf de ervaring op. Ook het uitwisselen van wetenswaardigheden en plannen is daar altijd een hoofdthema... Succes in ieder geval!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Tja, terreinrijden leer je pas in de praktijk, maar hier alvast wat tips. Zorg voor goede terreinbanden die goede grip houden in modder en maak niet de fout te brede banden te nemen. Smalle hoge banden met een goed modderprofiel brengen je verder, Ga niet als een gek door het terrein, of je moet de boel stuk willen rijden maar doe het rustig aan en kijk van te voren goed hoe de ondergrond is waar je gaat rijden. Je zult altijd een keer vast komen te zitten dus misschien kun je een afspraak maken met een boer of je dan over een trekker kunt beschikken. Zorg dat je wielen zo veel mogelijk grip houden en niet rondslippen. Rij je vast dan kun je proberen door je eigen spoor achteruit te rijden. Soms helpt het om met je stuur heen en weer te draaien. Gewoon rustig aan proberen dan leer je het snelst. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Ik heb ze niet smal en hoog maar lekker breed 13,50 x 33 x 15 en ze lusten de modder wel. Meest rij je 1 of 2 laag in het terrein Stijl omlaag in 1 en niet remmen en omhoog in 2 Belangrijker is om je koppeling zo weinig mogelijk te gebruiken. Oplaten komen en de auto alleen sturen en zn weg laten zoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Originally posted by KolleeJe hebt in 4H 70% op de achterwielen en 30% op de voorwielen staan. Die helpen (simpel gezegd) dan wat mee. In 4H is het ook 50/50.. Enige verschil is de reductie: in H is de tussenbak alleen als verdeelbak actief, in L issie tevens reductiebak. Zelf zet ik de auto in het terrein vrijwel meteen in 4L, wegrijden doe ik dan in 1 of 2 maar meestal toch in 1. De 4H is goed voor in de sneeuw of op zandwegen enzo. Zodra de auto wat meer moet dan op een modderige zandweg rijden, meteen de 4L inschakelen, zeker met een 2.5! Vooral je koppeling is daar blij mee! Op een verharde weg mag je niet in 4wd rijden, tenzij er sneeuw ligt! Van 2H naar 4H mag je rijdend tot 50km/u schakelen( trap wel even de koppeling in, hoeft niet maar is wel verstandig). Wil je naar 4L of terug: Snelheid terugbrengen naar ongeveer 3 km/u en met ingetrapte koppeling schakelen. Stilstaand mag ook, maar gaat vaak wat moeilijker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Woordje vergeten in de tekst Dez??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst April 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2006 Eigenlijk 2 woordjes : you don't have to BE crazy to drive a Jeep , but it SURE helps........... Maar het is wel een mooie auto...................... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pat Geplaatst April 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Eigenlijk 2 woordjes :you don't have to BE crazy to drive a Jeep , but it SURE helps........... Maar het is wel een mooie auto...................... Stop!!!! met die foto's met al die blubber erop, het jeukt toch al genoeg... Ik denk dat ik aan de paashaas maar een setje terreinbandjes vraag! Bestaan er ook semi banden, zodat je op de verharde weg en onverhard uit de voeten kan? Maar dan wel met enigzins geen trillende auto op de harde weg door de noppen.. Laat zien die blubber foto's dan weet ik ook een beetje wat wel en niet kan!!! greetings miller Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Volgens mij bestaan die wel ,maar zal dan wss in het terrein wel minder zijn lijkt me ?/ Maar....... roep ook maar iets , ben geen banden specialist Yust A Realist Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Stop!!!! met die foto's met al die blubber erop, het jeukt toch al genoeg... Ik denk dat ik aan de paashaas maar een setje terreinbandjes vraag!Bestaan er ook semi banden, zodat je op de verharde weg en onverhard uit de voeten kan? Maar dan wel met enigzins geen trillende auto op de harde weg door de noppen.. greetings miller Ja, die bestaan! Die banden vindt je zelfs onder erg veel Jeeps : All Terrain banden (AT) bijvoorbeeld van BF Goodrich. Als je een niet al te extreme modderband monteerd zoals BF Goodrich Mud Terrain of Goodyear Wrangler MTR kun je ook prima op de weg uit de voeten. 160 km/u moet je dan wel vergeten.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Ja klopt, JeePee. Ik heb er de BF Goodrich Mud banden nu onderzitten. Op de weg gewoon goed. Herrie en trillen? In het geheel niet. Alleen bij zware regen een bietje oppassen. Ik begrijp dat je gek bent op foto's??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pat Geplaatst April 14, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Yep net het terrein omgewoeld en nu is ie helemaal klaar voor de Pasen! Op naar schoonmoeders! Modder op het dak staan....met gewone banden, veel slippen maar enorm lol gehad Mooooooooieee foto's !!!!!!!!!!!! miller Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 kom op met die fotoos www.imageshack.us bladeren > hostit link voor forum in je bericht plakken foto maximaal 800x600 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Whahahahaa de hulp in bange dagen een beetje ongeduldig Hans ???? Maare laat komen die pic's Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst April 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2006 Waar ergens in de landerijen woon je? Ik ben zelf ook nog maar een newbie op offroad-gebied. En oh jah, voor foto's kun je ook bij http://www.flickr.com terecht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pat Geplaatst April 15, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2006 Waar ergens in de landerijen woon je?Ik ben zelf ook nog maar een newbie op offroad-gebied. En oh jah, voor foto's kun je ook bij http://www.flickr.com terecht. Limburg...! altijd water en blubber genoeg (soms een beetje teveel water...) Mooie fotooooooooooooooooooooooooo's ! miller Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 nou ja, dan ook maar een paar foto's die eerste was heele dunne modder Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pat Geplaatst April 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Juist..........!!!!!!!!!!!!!!! Dat zijn de foto's!!!!!!!!!!!!! ik zeg hoe dunner hoe funner! Prettige Pasen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Barthje Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 ik zeg hoe dunner hoe funner! en das niet alleen met de modder Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 nou ja, dan ook maar een paar foto's die eerste was heele dunne modder zeg pullie als je zo door water rijdt, krijg je dan geen last met je verdelerkap? vorig jaar viel bij mij de hele boel sloot toen ik op straat door een grote plas reed... de reden was blijkbaar een natte verdeler greetz Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst April 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 17, 2006 Kwestie van op de goeie manier door water heenrijden: probeer het voor je uit te 'duwen' als je erdoor moet. Niet met alle geweld... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.