Spring naar bijdragen

terrein in of nie???


pat
 Share

Recommended Posts

huh.gif

Ik woon in de landerijen en die blubber roept gewoon om even "naast de pot te plassen.." Maar ik heb de auto net en hij is volledig standaard.

Ik heb natuurlijk geen zin in vast te komen zitten en wat de treffens betreft... komt vaak net niet uit en het gevoel van "nu!" komt erg vaak op zo met al die bospaadjes.

Wat te doen? Waar moet ik de versnelling in zetten en gas erop of juist tuffen? Wat kan wel en wat kan niet? Modder, zand, nat gras enz enz...

Ik weet dat het beter is een aantal keer onder begeleiding terein te rijden, maar miscchien kan iemand mij alvast de theorie uitleggen?

rolleyes.gif wah!!! het jeukt gewoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

huh.gif

Ik woon in de landerijen en die blubber roept gewoon om even "naast de pot te plassen.." Maar ik heb de auto net en hij is volledig standaard.

Ik heb natuurlijk geen zin in vast te komen zitten en wat de treffens betreft... komt vaak net niet uit en het gevoel van "nu!" komt erg vaak op zo met al die bospaadjes.

Wat te doen? Waar moet ik de versnelling in zetten en gas erop of juist tuffen? Wat kan wel en wat kan niet? Modder, zand, nat gras enz enz...

Ik weet dat het beter is een aantal keer onder begeleiding terein te rijden, maar miscchien kan iemand mij alvast de theorie uitleggen?

rolleyes.gif wah!!! het jeukt gewoon.

Allereerst geniet van je aankoop. dry.gif Oh ja gefeliciteerd. Ook met een standaard Jeep kun je veel fun hebben, neem dat van mij aan. De goede tijd gaat weer aanbreken, mooi weer en zo, dus wat let je. Ikzelf rij nu 3 jaar een wrangler en ben pas in het 3e jaar gaan modificeren. Kijk gewoon de ©Kat uit de boom en dan komt het helemaal goed. Succes en wellicht zien we je wel eens bij een van de evenementen die rondom jeep worden gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

cool.gif --><div class='quotetop'>QUOTE(Ollie B @ Apr 13 2006, 16:44 ) </div><div class='quotemain'>

Allereerst geniet van je aankoop. dry.gif Oh ja gefeliciteerd. Ook met een standaard Jeep kun je veel fun hebben, neem dat van mij aan. De goede tijd gaat weer aanbreken, mooi weer en zo, dus wat let je. Ikzelf rij nu 3 jaar een wrangler en ben pas in het 3e jaar gaan modificeren. Kijk gewoon de ©Kat uit de boom en dan komt het helemaal goed. Succes en wellicht zien we je wel eens bij een van de evenementen die rondom jeep worden gehouden.

thx's ollie, smile.gif

Het voordeel van landerijen is natuurlijk dat er veel tractoren rond rijden, die je eruit kunnen slepen... maar liefst wil ik het zover niet laten komen.

groeten miller wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je toch wil gaan rijden (wat ik me helemaal kan voorstellen), ga dan zoveel mogelijk NIET alleen!

Kijk bij je in de omgeving naar een mede-Jeeper/slachtoffer wink.gif en spreek wat af om samen te gaan rijden.

a. Leer je zo wat van elkaar en b. (nog belangrijker), zit er 1 vast, heb je nr. 2 nog....

Veel plezier in ieder geval!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je toch wil gaan rijden (wat ik me helemaal kan voorstellen), ga dan zoveel mogelijk NIET alleen!

Kijk bij je in de omgeving naar een mede-Jeeper/slachtoffer wink.gif en spreek wat af om samen te gaan rijden.

a. Leer je zo wat van elkaar en b. (nog belangrijker), zit er 1 vast, heb je nr. 2 nog....

Veel plezier in ieder geval!

dat zeker! smile.gif

maar hoe zit dat dan met de high en low gear, wanneer gebruik je wat.? ohmy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, daar is zo standaard niet ff een oplossing voor te geven. Veel rijden (en veel fouten maken) met ervaren rijders helpt een hoop.

De 4H gebruik ik meestal als ik het terrein in ga (NOOIT op de verharde weg), maar soms kun je ook gewoon in 2WD blijven rijden. Je hebt in 4H 70% op de achterwielen en 30% op de voorwielen staan. Die helpen (simpel gezegd) dan wat mee.

In 4L is de verdeling 50-50 en helpt de andere giering natuurlijk mee. Ik ken mensen die standaard in het terrein in 4L rijden en dan in zn 3 optrekken. Naar gelang de omstandigheden dan terug schakelen naar zn 2 of 1.

Kortom, is geen standaard oplossing voor aan te geven. Ik ben het zelf ook nog allemaal aan het uitvinden.

Ik zou toch maar lid worden van een of een paar verenigingen (Jeep clubs of algemene 4x4 club). Daar leer je toch heel veel en doe je zelf de ervaring op. Ook het uitwisselen van wetenswaardigheden en plannen is daar altijd een hoofdthema... wacko.gif

Succes in ieder geval!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, terreinrijden leer je pas in de praktijk, maar hier alvast wat tips.

Zorg voor goede terreinbanden die goede grip houden in modder en maak niet de fout te brede banden te nemen. Smalle hoge banden met een goed modderprofiel brengen je verder,

Ga niet als een gek door het terrein, of je moet de boel stuk willen rijden maar doe het rustig aan en kijk van te voren goed hoe de ondergrond is waar je gaat rijden. Je zult altijd een keer vast komen te zitten dus misschien kun je een afspraak maken met een boer of je dan over een trekker kunt beschikken.

Zorg dat je wielen zo veel mogelijk grip houden en niet rondslippen. Rij je vast dan kun je proberen door je eigen spoor achteruit te rijden. Soms helpt het om met je stuur heen en weer te draaien.

Gewoon rustig aan proberen dan leer je het snelst.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ze niet smal en hoog maar lekker breed 13,50 x 33 x 15 en ze lusten de modder wel.

Meest rij je 1 of 2 laag in het terrein

Stijl omlaag in 1 en niet remmen en omhoog in 2 Belangrijker is om je koppeling zo weinig mogelijk te gebruiken. Oplaten komen en de auto alleen sturen en zn weg laten zoeken.

vierakker6pu.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kollee

Je hebt in 4H 70% op de achterwielen en 30% op de voorwielen staan. Die helpen (simpel gezegd) dan wat mee.

In 4H is het ook 50/50.. wink.gif Enige verschil is de reductie: in H is de tussenbak alleen als verdeelbak actief, in L issie tevens reductiebak.

Zelf zet ik de auto in het terrein vrijwel meteen in 4L, wegrijden doe ik dan in 1 of 2 maar meestal toch in 1. De 4H is goed voor in de sneeuw of op zandwegen enzo. Zodra de auto wat meer moet dan op een modderige zandweg rijden, meteen de 4L inschakelen, zeker met een 2.5! Vooral je koppeling is daar blij mee!

Op een verharde weg mag je niet in 4wd rijden, tenzij er sneeuw ligt! Van 2H naar 4H mag je rijdend tot 50km/u schakelen( trap wel even de koppeling in, hoeft niet maar is wel verstandig). Wil je naar 4L of terug: Snelheid terugbrengen naar ongeveer 3 km/u en met ingetrapte koppeling schakelen. Stilstaand mag ook, maar gaat vaak wat moeilijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk 2 woordjes :

you don't have to BE crazy to drive a Jeep , but it SURE helps...........

Maar het is wel een mooie auto...................... biggrin.gif

Stop!!!! cry.gif met die foto's met al die blubber erop, het jeukt toch al genoeg... Ik denk dat ik aan de paashaas maar een setje terreinbandjes vraag!

Bestaan er ook semi banden, zodat je op de verharde weg en onverhard uit de voeten kan? Maar dan wel met enigzins geen trillende auto op de harde weg door de noppen.. ohmy.gif

Laat zien die blubber foto's thumbsup.gif dan weet ik ook een beetje wat wel en niet kan!!!

greetings miller

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stop!!!! cry.gif met die foto's met al die blubber erop, het jeukt toch al genoeg... Ik denk dat ik aan de paashaas maar een setje terreinbandjes vraag!

Bestaan er ook semi banden, zodat je op de verharde weg en onverhard uit de voeten kan? Maar dan wel met enigzins geen trillende auto op de harde weg door de noppen.. ohmy.gif

greetings miller

Ja, die bestaan! Die banden vindt je zelfs onder erg veel Jeeps : All Terrain banden (AT) bijvoorbeeld van BF Goodrich.

Als je een niet al te extreme modderband monteerd zoals BF Goodrich Mud Terrain of Goodyear Wrangler MTR kun je ook prima op de weg uit de voeten. 160 km/u moet je dan wel vergeten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...