87wrangler Geplaatst May 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2006 Als je met de min bij de accu kunt komen: Doe maar! Elke overgangsweerstand is er tenslotte één. Zorg er echter ook voor, dat het "frame" van je lier goede massa met het chassis maakt! Doe je dat niet, dan loop je de kans op vonken rond de lier tijdens het lieren ( inductie!). Het plaatsen van een extra zekering is niet verkeerd, maar dan moet het wel een heeele flinke zijn! Honderden ampere's, om precies te zijn.... Mijn advies: Plaats een "hoofdschakelaar" nabij de accu. In het dagelijks gebruik schakel je dan de plus af, en bij het betreden van een terrein of de aanvang van een rit, zet je de spanning er op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2006 heb de fotoos in vorige bericht geplakt ook de hoofdschakelaar naast de accu en de relaiskast de stekker van de afstandsbediening zit in de klep van mn dashboard kastje maar dat wil ik veranderen in een tuimelschakelaar bij mn versnellingspook. Oh en die twee stangetjes is pisbakken chroom, heb ik vervangen door 2 roestvrijstalen gemaakt door mn buurman. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2006 Zelf zou ik de hoofdschakelaar direct naast de accu plaatsen. Zo min mogelijk onbeveiligde pluskabel die ergens tegenaan kan schuren of los kan raken! En dat dunne rode draadje, daar lopen me de gruwelen van over de rug..... Direct na de pluspool afzekeren, Hans! Want als die draad ergens doorslijt..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2006 ok gaan we doen weet niet eens waar die van is. denk van compressor van mn shocks. Zal eens kieke woar dat heen goat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst May 27, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2006 Helemaal super En dank voor de foto's! Zo was ik het ook van plan om te doen. Wist alleen niet zeker of ik met de ruimte onder de motorkap uit zou komen (meten is weten ) Nu alleen nog even op zoek naar zo'n schakelaar maar dat mag geen probleem zijn. Min is lang genoeg om de accu te bereiken aangezien de relaiskast er bijna naast zit. De rest van de bekabeling naar de lier wordt vervangen door langere kabel van 35mm2. De lierplaat voor een CJ wordt aan beide kanten van het chassis vastgebout dus dat zit qua aarding wel goed (hoop ik dan maar..) Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst May 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2006 Min is lang genoeg om de accu te bereiken aangezien de relaiskast er bijna naast zit. De rest van de bekabeling naar de lier wordt vervangen door langere kabel van 35mm2. Groeten, Jos de min zit volgens mij aan de lier die zul je dus ook langer moeten maken gr wouter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jos-Jeep Geplaatst May 27, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2006 Oeps, klopt! Je hebt helemaal gelijk! Nou ja, ook geen probleem. Moet de boel toch verlengen. Dank voor de opmerking! Groeten, Jos Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 ik zou er wel een hoofdschakelaar in maken bv onder motorkap en de relais kast past precies op de plaats van de krikIk zal er ff paar pics van maken heb ik ook gekocht,.... mede dankzij je positieve praatje op het forum vorig jaar. Zie bij jou alleeen een fairleed zitten ipv rollenvenster, heb je dat zelf veranderd of was die lier zo? BEN OOK ERG BLIJ MET ME LIERTJE!!!!!! vond het risico van een 2dehands merklier toch te groot Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst May 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2006 Fairleed voor touw, Rollenvenster voor staalkabel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 Waar gaat de voorkeur na uit... Touw of staalkabel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2006 dat is natuurlijk een lastige vraag. Voordelen liertouw blijft drijven op water weegt weinig komen geen knikken in lekker soepel Hoeft geen handschoenen te dragen ( beter van wel ) Sterker dan staalkabel Geen rollenvenster nodig wat roest maar een aluminium hawse fairlead ( zonder bewegende delen) Veiliger als het breekt . Bij een staalkabel die breekt kan het levensgevaarlijk zijn als je in de buurt staat. Nadelen Duur Slijthard De hoes die erom heen zit ( 3 meter) op de plek schuiven waar de kabel over de bodem schuurt. Goed opletten met opwinden en aflopen. Als het vast zit tussen 2 slagen draait het er weer op inpv eraf. Met opwinden slagen van links naar rechts maken zodat overelkaar loopt anders trek je het vast. Na een modderbad schoonmaken Ik heb er enkele zien knappen. Die van mij zit er een jaar op en is vreselijk veel mee gelierd. De hoes die het begin moet beschermen is in flarden maar de kabel vertoont wel wat kleine haartjes maar werkt nog steeds perfect. Als ie breekt laat ik hem splitsen en dan zit ie weer aan elkaar of ik leg er een platte knoop in. Gaat dat niet dan koop ik een nieuwe en ik moet echt geen staalkabel meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst May 31, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2006 Bij sommige lichtere lieren had ik die farleeds in combinatie met staalkabel, vandaare dat ik het me even afvroeg. Zelf denk ik dat vooral het gewicht en de veiligheid veel beter zijn bij touw. de straalkabel ga ik toch minimaal 1 seizoen gebruiken daarna misschien eens kijken voor een touw,..... men ik heb nog zoveel wensen....kan niet alles in 1 keer Bij sommige lichtere lieren had ik die farleeds in combinatie met staalkabel, vandaare dat ik het me even afvroeg. Zelf denk ik dat vooral het gewicht en de veiligheid veel beter zijn bij touw. de straalkabel ga ik toch minimaal 1 seizoen gebruiken daarna misschien eens kijken voor een touw,..... men ik heb nog zoveel wensen....kan niet alles in 1 keer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 31, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2006 btw.. een erg belangrijk voordeel van touw is wel dat het vele malen veiliger is dan staalkabel.. Die zag ik ff niet staan bij het rijtje van Dez. (als het erop aankomt en het knapt, dan heb je ècht liever touw dan staal) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst May 31, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2006 Als het knapt, Staal slaat door, en Touw striemt dus het is maar waar je van houdt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blauwiskud Geplaatst June 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2006 een geknapte staaldraad schiet alle kanten op.. (met alle gevolgen van dien).. een geknapt touw valt neer op de grond Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.