Spring naar bijdragen

Banden keus maken


Recommended Posts

Ik kan maar geen keuze maken welke maat banden ik moet nemen voor de TJ, het moeten een paar BFgoodrich TA worden want die bevallen me erg goed op de XJ. De maat nu is 225-70-16 en na het instaleren van de 2" bugetboost dacht ik aan 265-70-16 maar dat is geen gangbare maat (dus duur). De maten 265-75-16 of 235-85-16 zijn beter betaalbaar deze zijn beide z'n 10 % groter dan standaard. Ik rij dagelijks met de TJ dus ik probeer ook aan de extra brandstofkosten te denken dus ik denk dat de 235 wat dat betreft een betere keuze is maar misschien ziet die 265 er wel veel beter uit op de auto. Voor het tereinrijden is breder volgens mij niet altijd beter.

Nou wat een problemen he wink.gif ,graag jullie visie!

gr Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

breder is in het terrein inderdaad niet altijd beter, in de modder is smaller juist beter. wat betreft de 10% in de hoogte is dat geen probleem. ik ben met mijn YJ van 235-75 naar 265-75 gegaan en het weggedrag blijft redelijk het zelfde, alleen je KM teller is een beetje onnauwkeuriger Ik gebruik hem ook voor lange afstanden (bijna 500 in de week als ik in NL ben) en het geeft geen problemen, ook het brandstofverbruik scheelt niet veel... ik kan het niet merken namelijk, het feit of je wind mee of tegen hebt zal meer schelen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vreemd dat ze die mudzillas zo breed maken dan ???

Tis niet zo zeer wat ze maken, tis meer wat mensen kopen tongue.gifwink.gif

Heb voor mn huidige 33-ers idd ook met 31x10.5x15 gereden. Beviel op de weg prima.

Heb nu ook BF Goodrich Muds, bevallen zowel op de weg als in het terrein prima.

Heb na met héél veel mensen gesproken te hebben, gekozen voor 10.5 breed. Breder staat misschien mooier, maar heb ze vooral voor het terrein. Het advies van mensen die al vele, vele jaren Jeep/terrein ervaring achter de rug hebben was 10.5 breed bij 33-ers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tis niet zo zeer wat ze maken, tis meer wat mensen kopen tongue.gifwink.gif

Heb voor mn huidige 33-ers idd ook met 31x10.5x15 gereden. Beviel op de weg prima.

Heb nu ook BF Goodrich Muds, bevallen zowel op de weg als in het terrein prima.

Heb na met héél veel mensen gesproken te hebben, gekozen voor 10.5 breed. Breder staat misschien mooier, maar heb ze vooral voor het terrein. Het advies van mensen die al vele, vele jaren Jeep/terrein ervaring achter de rug hebben was 10.5 breed bij 33-ers.

wil wel eens gaan zien wie er door de modder komt in Wamel

jij met 10,5 BFG en ik met 13,5 Mudzilla

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neig het meest naar die 265-75-16 oftewel 10.4inch bij 31.7inch zie http://www.bfgoodrichtires.com/assets/pdf/...rrain_ta_kd.pdf maar blijf een peetje bang voor teveel terugval van het toerental maar dat schijnt met een automaat niet zo'n probleem te zijn.

Ik ga maandag kijken bij http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diverse...s/34960467.html hij heeft verschillende liggen voor zeer scherpe prijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neig het meest naar die 265-75-16 oftewel 10.4inch bij 31.7inch zie http://www.bfgoodrichtires.com/assets/pdf/...rrain_ta_kd.pdf maar blijf een peetje bang voor teveel terugval van het toerental maar dat schijnt met een automaat niet zo'n probleem te zijn.

Ik ga maandag kijken bij http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diverse...s/34960467.html hij heeft verschillende liggen voor zeer scherpe prijzen.

Ik zou ook B&S eens om een offerte vragen.Die zijn niet duurder. Betaalde (ex BTW) €141 per band, BFG 33x10.5x15 Mud banden, gemonteerd.

Nieuw wel te verstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

smile.gif eindelijk een keus gemaakt ! Het word een BF goodrich AT 245-75-16 ofwel gewoon 31", Ik vind die 265-75-16 absoluut mooier maar ik heb in Wamel ook weer een paar TJ rijders gesproken met 265-75-16 ofwel 32" maar die hadden niet veel kracht meer over in de hoogste versnelling, soms moeten ze terugschakelen om de 100 vast te houden . Ook wil ik nog disconnects voor monteren en dat zal met die 32ers waarschijnlijk niet gaan werken. Ook ben ik erachter gekomen dat die 32ers weer problemen op je achterdeurtje geven mad.gif , ja ik weet het BANANENBUMPERS ! maar nu nog even niet !

Als het zaterdag droog is ga ik die 2" BB instaleren en als het goed is maandag over twee weken naar B&S voor de banden !

Zoiets moet het worden : (zit standaard onder een Rubicon)

enlarge_10.jpg

Bedankt voor jullie tips en commentaar.

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat die (mindere) kracht betreft in de vijfde versnelling heb je wel gelijk Bart, maar dat ligt dan aan je overbrenging. In vergelijking met de originele 28" banden is 31" ook al een forse stap richting traagheid. Zeker met je 3.07 (denk ik).

Rubicons hebben standaard een 4.11 overbrenging en daarom totaal geen moeite die 31-ers rond te krijgen.

Maar je hebt al een keuze gemaakt en 31" banden scheelt al lekker veel hoogte in het terrein, wat het rijden betreft zal het allemaal wel loslopen. Voor 31"hoef je in ieder geval erg weinig aan te passen zoals je al zei .... veel plezier. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou das dan lekker,

Bartman Geplaatst May 29 2006, 19:52

eindelijk een keus gemaakt ! Het word een BF goodrich AT 245-75-16 ofwel gewoon 31",

Die maat is dus niet leverbaar, in backorder tot 2007 !? wel een 255-70-16 maar die is nog kleiner. Dacht ik eruit te zijn..... sad.gif

Nou eerst morgen maar eens die 2"BB eronder en dan nog maar eens naar die 32"ers gaan kijken wink.gif ....zijn toch wel mooi..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32" is werkelijk niet fijn met een 3.07 overbrenging... geloof me. no.gif

Als je in die richting gaat, en dan heb ik het nog niet over verhogen, zou ik toch de investering doen van een andere ring&pinion. 3.73 of liever nog 4.10 met het oog op de toekomst.

Als je nog niet klaar bent -of nog niet zeker- doe dan verstandig en neem dat maatje kleiner voorlopig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32" is werkelijk niet fijn met een 3.07 overbrenging... geloof me.

Heb je gelijk in met een handbak, maar met een automaat een ander verhaal.

Ik heb wat ondezoek gedaan:

AX15 4e versn 1:1, 5e versn 1:0,86 geloof ik

T99 3e versn 1:1

Dus naar mijn mening draai ik in m,n hoogste versnelling even veel toeren als een handbak in 4.

Ik ben ook met z'n omrekencalculator aan de gang geweest en ga van nu 2250 bij 100km/uur naar 1950 bij 100 dat viel in mijn ogen nog wel mee, met de cherokee draai ik ook 1900 bij 100.

Bas, welke eindreductie had je orgineel ?

Maar ik twijfel nog wel hoor !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://4wd.com/newsite/shop/productdetail....catid=287&mid=n

Die gaat er morgen onder, dan moet het wat maat betreft lukken alleen kan ik dan geen disconects monteren denk ik.

En ja de XJ gaat voorlopig nog allen de blub in biggrin.gif

Goeie keuze. yes.gif

Met 2" van RE kun je zelfs nog het terrein in. Disco's zou ik idd even niet doen. wink.gif

Misschien moet je dan wel even kijken wat je remleidingen vòòr doen... kan zijn dat daar teveel spanning op komt met inveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag moest het er van komen, het instaleren van m'n bestelde 2"Budget boost van RE.

Nou dat viel me niet tegen binnen een uurtje of 3 zat alles eronder. Das toch lekker steutelen als alle bouten en moeren gewoon los gaan wink.gif

159228969_e304080ec7.jpg159228976_5ac7f94cce.jpg

159228909_caa7c56b18.jpg

Zo nou voor nog :

159228949_7790839ee8.jpg159228923_f4598bc9d0.jpg

Klaar !

159228958_05d22044be.jpg

Tijd voor een proefritje, ja je zit gelijk wat hoger de nieuwe dempers voel je ook goed, je veert minder ver door na b.v. een verkeersdrempel. Maar wel een trilling zo rond de 60 km/uur, tijd voor de washer-trick :http://www.4x4xplor.com/t-casedrop.html is trouwens ook goeie site over TJ's. Begonnen met 3 ringen, het werdt al minder dus nog maar 1 erbij.

Nu is het bijna weg maar ik wil er geen ringen meer tussen doen omdat ik denk dat anders de bouten te kort worden. Volgende week maar langere halen, dan moet het lukken of zal ik toch maar een degelijke tranfercase drop kit kopen?

Al met al ben ik zeer tevreden over deze mod maar moet nu zeker grotere banden kopen en dat worden de 265-75-16 ofwel 32"ers

Nog ff een before after pic.

159376710_8b57aade8d.jpg

159228958_05d22044be.jpg

En natuurlijk felxe !! je ziet het voor ruimte zat voor die 32ers.

159376247_dd96f901b9_o.jpg

Achetr iets minder.

159376274_eff25e1213_o.jpg

Laterrrrrr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou das dan lekker, Die maat is dus niet leverbaar, in backorder tot 2007 !? wel een 255-70-16 maar die is nog kleiner. Dacht ik eruit te zijn..... sad.gif

Nou eerst morgen maar eens die 2"BB eronder en dan nog maar eens naar die 32"ers gaan kijken wink.gif ....zijn toch wel mooi..

Als je nog steeds interesse hebt in 245-75-16, weet ik nog een setje te liggen.

Zeer weinig gebruikt en zo goed als nieuw. Geen BFG, maar Goodyear Wrangler Mud-Terrain.

Tegen een zeer interessante prijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...