Spring naar bijdragen

Oliedruk motor & tikkende kleppen


Recommended Posts

Hallo,

Mijn cherokee van bj 91 , een 4liter maakt plotselling geen oliedruk meer en tevens maken de kleppen een tikkend geluid . Had zopas de cilinderkoppakking vervangen (oorzaak weggebrand tussen 4-5 cilinder), tevens compressie gemeten en alle cilnders zitten rond de 9 bar . Oliedrukmeter is volgens mij niet defect , heb ik gocontroleerd.

Vanwaar komt de vermoedelijke Storing ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Mijn cherokee van bj 91 , een 4liter maakt plotselling geen oliedruk meer en tevens maken de kleppen een tikkend geluid . Had zopas de cilinderkoppakking vervangen (oorzaak weggebrand tussen 4-5 cilinder), tevens compressie gemeten en alle cilnders zitten rond de 9 bar . Oliedrukmeter is volgens mij niet defect , heb ik gocontroleerd.

Vanwaar komt de vermoedelijke Storing ?

Klinkt alsof je oliepomp het heeft begeven!!!

Dit heeft inderdaad tot gevolg dat je kleppen gaan tikken doordat je klepstoters zich niet stellen.

Tevens zou dat de meest voordehand liggende reden zijn dat je van normaal, opeens naar geen oliedruk gaat...

Waarschijnlijk is de aandrijfas van je pomp gebroken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt alsof je oliepomp het heeft begeven!!!

Dit heeft inderdaad tot gevolg dat je kleppen gaan tikken doordat je klepstoters zich niet stellen.

Tevens zou dat de meest voordehand liggende reden zijn dat je van normaal, opeens naar geen oliedruk gaat...

Waarschijnlijk is de aandrijfas van je pomp gebroken..

Is dit een voorkomend probleem dat je aandrijfas van je oliepomp breekt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee... dat is geen veel voorkomend probleem. Kan ook haast niet, want de oliepomp wordt aangedreven door de stroomverdeler, dus als je motor nog loopt draait dat.

Maar er zijn meerdere oorzaken te bedenken, o.a. hel losraken van de aanzuigpijp naar het carter of een vastzittende overdruk klep.

In ieder geval de motor NIET meer laten lopen voordat je de boel grondig gecontroleerd en indien nodig gerepareerd hebt! Zonder oliedruk loopt de motor onherroepelijk grote schade op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij zakte de druk ineens naar 2 ipv de normale 4 bij warme motor

Heb er een nieuwe sensor op laten zetten bij B&S maar het is nog hetzelfde.

Kleppen tikken niet, Motor loopt mooi regelmatig. Soms met koude motor loopt de meter weer op naar 4.5 - 5 maar zakt dan later weer helemaal terug ?? Denk dat het ergens een massaprobleem is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan geen massaprobleem zijn... bij slechte massa loopt de druk (op de meter) juist op!

Bovendien geeft hij met koude motor (dikkere olie) wel veel druk...

Overigens is 2 bar, bij weinig toeren, prima. Vanaf 2500 toeren zou de druk moeten oplopen tot een bar of 2,5 minimaal. Stationair mag hij niet onder de 0,5 zakken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan denk ik dat je een massaprobleem HAD Dezperado....... tongue.gif

Nu is het weg en geeft ie wat minder aan. Nou moet je je niet al teveel aantrekken van die meter , zo precies zijn ze niet.

Nico van Jeeppparts stelt het ongeveer zo: als het metertje iets aangeeft en het motortje rammelt niet , dan is het wel goed.

Mijn ouwe 4,2 zwabbert tussen koud 4-5 en warm 2-3 bij 2000 toeren , stationair zo rond de 1. En hij loopt als een zonnetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee... dat is geen veel voorkomend probleem. Kan ook haast niet, want de oliepomp wordt aangedreven door de stroomverdeler, dus als je motor nog loopt draait dat.

Maar er zijn meerdere oorzaken te bedenken, o.a. hel losraken van de aanzuigpijp naar het carter of een vastzittende overdruk klep.

Ik wist niet hoe dat zat bij de 4.0l maar dan kan het inderdaad de aandrijfas niet zijn.....das wel een mooi systeem trouwens....ik weet iemand die net de koppen van zijn motor had laten revisiseren ( de rest niet want de monteurs vonden dat er nog zo netjes uitzien allemaal ) en ongeveer 1500kms. later brak de as van de oliepomp.....blok volledig kunnen wegsmijten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wist niet hoe dat zat bij de 4.0l maar dan kan het inderdaad de aandrijfas niet zijn.....das wel een mooi systeem trouwens....ik weet iemand die net de koppen van zijn motor had laten revisiseren ( de rest niet want de monteurs vonden dat er nog zo netjes uitzien allemaal ) en ongeveer 1500kms. later brak de as van de oliepomp.....blok volledig kunnen wegsmijten...

In de loop van deze week zal ik de karterpan is verwijderen. Mjn vermoedelijke oorzaak is de veer van het overdruk ventiel.

In ieder geval bedankt voor de raadgeving. Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan denk ik dat je een massaprobleem HAD Dezperado....... tongue.gif

Nu is het weg en geeft ie wat minder aan. Nou moet je je niet al teveel aantrekken van die meter , zo precies zijn ze niet.

Nico van Jeeppparts stelt het ongeveer zo: als het metertje iets aangeeft en het motortje rammelt niet , dan is het wel goed.

Mijn ouwe 4,2 zwabbert tussen koud 4-5 en warm 2-3 bij 2000 toeren , stationair zo rond de 1. En hij loopt als een zonnetje.

Bij mij flappert dat metertje tussen de 3 en tot helemaal achteraan (waar geen schaalverdeling meer is), de motor doet echter helemaal geen vreemde dingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het probleem na lang zoeken gevonden .

Overdrukventiel is open blijven staan .

OORZAAK:

Bij vervangen van cilinderkoppakking , had ik gezien dat er een vieze vette-olie laag zich hadden afgezet op cilinderkop en aan binnenzijde v/h kleppendeksel . Deze heb ik toen wel netjes kunnen verwijderen , ook de holtes naast de cilinders boven klepstoters had ik gereinigd . Na 4 uurtjes terrein rijden heeft mijn olie waarschijnlijk goed geroerd en heeft dit veroorzaakt .

Bij verwijderen van carterpan heb ik tevens een veize laag gezien met zelfs harde stukjes .

Die vieze slib zat ook voor het aanzuigzeef .

Daarom pomp gereinigd , Overdrukventiel gangbaar gemaakt , oliefilterhuis gedemonteerd en gereinigd , nieuwe oliefilter gemonteerd .

Motor zonder carterpan gestart door een bad gevuld met motorolie onder aanzuigzeef te plaatsen en ja ja ja oliedruk in orde en alle lagerpunten krijgen smeering .

Makkelijke kontrole zonder carterpan he .

PS vergeet je olie pomp niet vol vaseline vet te steken anders zuigt ze niet aan .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...