Spring naar bijdragen

ruitenwisser doet het niet


Recommended Posts

wat zou het kunnen zijn

Ik heb onder het dashboard het relais er tussen uit gehaald en stekkers verbonden maar nog steeds niks.

Zekering is ok. Sproeier voor doet het wel en dat is zelfde zekering.

Hoe kan ik erachterkomen of het de ruitewisser motor is ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uit FSM van de Cherokee 93

<div align="left">NOTE: All terminals specified in this test are on wiper switch</div>

<div align="left">connector for vehicles with standard wipers. For vehicles</div>

<div align="left">with intermittent wipers, specified terminals are on switch</div>

<div align="left">side connector of intermittent module. Module is on lower</div>

<div align="left">instrument panel cover, near steering column.</div>

<div align="left">Cherokee & Wrangler</div>

<div align="left">1) Turn ignition on. Check for battery voltage on terminal</div>

<div align="left">"D" (White wire). If no voltage exists, repair open circuit in White</div>

<div align="left">wire from circuit breaker.</div>

<div align="left">2) Set wiper switch to LO. Measure voltage at terminal "E"</div>

<div align="left">(Gray wire). If meter does not indicate battery voltage, replace</div>

<div align="left">switch.</div>

<div align="left">3) Set wiper switch to HI. Measure voltage at terminal "C"</div>

<div align="left">(Purple wire). If meter does not indicate battery voltage, replace</div>

<div align="left">switch.</div>

<div align="left">4) Measure voltage at terminal "F" (Yellow wire). Meter</div>

<div align="left">should indicate battery voltage. Set wiper switch to OFF. Meter should</div>

<div align="left">indicate battery voltage until wipers park, then drop to zero volts.</div>

<div align="left">If voltage is not as specified, replace switch.</div>

<div align="left">5) For models with intermittent wipers, disconnect switch</div>

<div align="left">side connector from module. With an ohmmeter, measure resistance</div>

<div align="left">between terminals "A" (Dark Green wire) and "D" (White wire) while</div>

<div align="left">rotating switch from minimum to maximum delay. If resistance does not</div>

<div align="left">vary smoothly between 0-500,000 ohms, replace switch.</div>

<div align="left">6) For models with intermittent wipers, disconnect switch</div>

<div align="left">side connector from module. With an ohmmeter, measure resistance</div>

<div align="left">between terminals "A" (Dark Green wire) and "G" (Brown wire) while</div>

<div align="left">rotating switch from minimum to maximum delay. If resistance does not</div>

<div align="left">vary smoothly between 0-500,000 ohms, replace switch.</div>

geen idee in hoevere het bij de wrangler overeen komt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je de voorruit naar beneden klapt kun je de stekker van de ruitenwissermotor even loshalen en er direct 12 volt opzetten, weet je meteen of het de schakelaar of de motor is, de kabels van de motor willen nog wel eens draadbreuk krijgen doordat ze klem zitten tussen het dashboard en het ruitframe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat "relais" is je intervaltimer. Denk eraan dat je, wanneer je die er tussenuit hebt, je de continustand van de wissers moet inschakelen, anders gebeurt er niets.

Dan het testen van de motor:

Allereerst de stekker van de motor losnemen!!! Doe je dat niet, maak je onherroepelijk kortsluiting! Dat komt door de remwerking van de motor, deze wordt in de ruststand als kortgesloten dynamo geschakeld.

Vervolgens neem je twee draden vanaf de accu. Natuurlijk de plus wel even van een zekering voorzien. 15 amp is prima!

Maak de min vast aan de zwarte draad van de motor.

Druk nu de plusdraad allereerst tegen de witte draad: De motor moet nu op lage snelheid gaan draaien.

Vervolgens druk je de plus tegen de rode draad: hoge snelheid.

Als dat allemaal werkt, pak je een ohmmeter, welke je tussen de blauwe en de grijze draad aansluit. Wanneer de motor niet in de ruststand staat, moet je daarop nul ohm meten. In de ruststand mag er geen verbinding zijn, oneindige weerstand dus.

Vervolgens meet je tussen de grijze en de zwarte draad ( waar de min nog op zit) Hiertussen moet je 0 ohm in de ruststand meten en oneindig buiten de ruststand.

Klopt alles? Dan is de motor helemaal OK!

Dan de schakelaar:

Controleer die het liefst met de timer van de interval er tussenuit, en de stekkers rechtstreeks aan elkaar!

In de "uit"stand moet je tussen de grijze en witte draad aan de motorstekker ( aan de kant van de kabeltros, motor nog steeds afgekoppeld) nul ohm meten.Zodra je de schakelaar in een wisstand plaatst, moet de meter oneindig aan gaan geven.

Sluit nu de motor aan ( de testdraden had je natuurlijk al weggehaald wink.gif ) en schakel het contact in.

Meet met de voltmeter tussen de zwarte en witte draad van de motor: De meter moet 0 volt aangeven

Meet tussen de zwarte en de blauwe draad: 12 V

Schakel de ruitenwissers nu op de laagste continu stand: tussen de zwarte en de witte draad moet nu 12V staan. Schaken naar de 2e stand (hoge snelheid) en de 12V staat tussen de zwarte en de rode draad.

Als dat allemaal klopt, moet de motor werken....Maar iets er zal dus wel niet kloppen cool.gif ...

Voor je gemak hieronder het schema van de ruitenwisserinstallatie, echter zonder intervaltimer. Dit schema is duidelijker en de werking is verder hetzelfde. Alleen op aansluiting A en G van de stekker naast de stuurkolom zitten bij de uitvoering met interval extra draden vanaf de schakelaar....

rwk.jpg

Klik op het schema voor een vergroting

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik de intervaltimer ertussen uit heb en ik draai aan de schakelaar gaat het licht zwakker branden ( Lampje in de aansteker) Er zit bij

de intervaltimer nog een zekering en die is ook goed. Dus denk dat ik de softtop eraf moet halen de sportbars aan de voorruit los ruit naar voren en de motor maar moet testen. Leuk vind ik het niet, Maar denk niet dat het de rest van de zomer droog blijft smile**

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt ook bij die stekker wanneer je de km-teller en toerenteller even demonteert. Alles bij elkaar een stuk of 10 parkers en een paar stekkers!

't Is misschien een alternatief.... Aan de andere kant: Als je motor wel stuk blijkt, moet je ruit alsnog plat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ow... nog ff een aanvulling:

Omdat je schrijft dat de binnenverlichting wel zwakker gaat branden, lijkt het erop dat er dus wel een flinke stroom loopt!

Nu wil het mechanisme van de ruitenwissers nog wel eens "jammen" bij de YJ, zeker als er wat slijtage is.

Probeer eens ( met de ruitenwissers én het contact uit!!) of je de wissers wat kunt helpen. Daarna nogmaals aanzetten en kijken of ze werken.

Ik heb dat een paar jaar geleden ook zo gehad.... nieuw mechanisme erin ( motor wordt gewoon weer gebruikt) en klaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wisser13ug.jpg

wisser21ax.jpg

wisser35zy.jpg

probleem gevonden en opgelost

er zat een aansteker tussen de aandrijfstangen

dus weet niet wie er een paarse cricket wegwerp aansteker mist maar die is niet meer welkom in mn jeep

was tussen dashgevallen in een van de 2 gleuven waar die aandrijfstang heen en weer gaat.

de schoefjes achter dashboard waren wonderbaarlijk mooi en roestvrij . heb ik wel anders gezien.

affijn motoer weer gemonteerd en ruit rechtop en wissen maar

deze kan op slot

Rob bedankt voor de tips

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...