Spring naar bijdragen

Motorblok


Recommended Posts

Heb ik weer, koop ik een auto van 13 jaar oud waar waarschijnlijk nog nooit olie van is ververst. Ik moest nu de kop eraf halen ivm lekke koppakking en er komt toch een bagger uit mijn blok lijkt wel geasfalteerd van binnen mad.gif . Na aankoop wel gespoeld en olie gedaan natuurlijk maar dit blok is zo vuil dat er wordt aangeraden een ruilblok erin te zetten sad.gif . Het is 2.5 liter 4 cilinder en nu wil ik graag weten of ik die zo kan vervangen voor een 4.0 liter uit bv een cherokee. Past dat zo op de bak en in de motorruimte? Aan wat voor prijs moet ik denken voor een ander blok?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 liter blok kan wel, maar dan is het 'eenvoudiger' een -schade- donor te vinden en dan de versnellingsbak en tussenbak ook over te zetten.

Gewoon een andere motor is ook te doen, maar ik denk niet dat de AX-5 bak zomaar past op de 6 cylinder.

Anders eerst eens proberen goed schoon te maken en deze motor op te lappen? Altijd handig, een lopend blok kun je nog verkopen als je toch besluit een 6 cylinder te nemen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zit er ook verschil in de motormount's, vergt dus wat aanpassing aan het chassis.

En dan heb je uiteraard nog de rdw zaken.

De motormounts zitten idd zo'n 10 cm verder naar voor. Doordat het motorvermogen ruim 40% toeneemt zul je ook voor een uitgebreide keuring naar RDW moeten waarna de kentekenregistratie (hopelijk) aangepast wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tsssk......Beest zal wat duidelijker zijn

hij heeft het over een 4L

bij mij weten zitten die ook in een wrangler rolleyes.gif

dus waneer die een 6 cilinder motor van een wrangler er in propt

lijkt mij een "papieren keuring" voldoende toch?? jaja Beest weet ook dat de RDW anders denkt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

probeer motor eerst eens te rijnigen met forte motor reiniger

bij de olie gooien en 1 uur laten lopen en aftappen

of een uur goed doorrijden werkt perfect

heet geloof ik forte motor flus

Forte meteen gedaan na aankoop en ook after treatment maar de troep zit er nog net zo in. Gaan hem schoonmaken door hem te laten lopen met versnellingbak olie voor grondige reiniging ( tip van een vakman) en voorzien van verse olie met TSL.( is een aan metaal hechtende olie, geen teflon)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sad.gif

heb momenteel het zelfde euvel met m'n 2.5 uit 90. Mijn klepstoters en kleppen rammellen alsof er knikkers in zitten.

Ook mijn auto was afkomstig van een barbaar die niet eens de moeite nam om olie te verversen. Toen ik mijn Jeep een flinke onderhoudsbeurt had gegeven kreeg ik als dank een trombose bij de klepstoters en dergelijke...

Ook gespoeld ( alleen het geld was weg...) mad.gif geluid niet. Ook tip gehad van vak(antie)man om ATF olie erin te doen...helpt nix...

Ik wil je niet ontmoedigen het enige wat lijkt te helpen is doorrijden. Het vuil lost maar langzaam op, wat vaker olie verversen en oren dicht. Wat dikkere olie en een toevoeging ( voor compressie verlies) zijn tot nu toe de middelen om een revisie te vermijden. huh.gif

Dus als ie nog rijd, lekker doorrijden, het lost (letterlijk) van zelf wel op. En loopt ie in de soep, ja dan moet je alsnog te port trekken...

Trouwens een ander blok kan het zelfde euvel ook hebben....dat hoor je pas als ie loopt. En zoals ik het inschat komt het gewoon vaker voor dat de verontreiniging blijft hangen in het 2.5 blok. Er zijn zeker lotgenoten wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik ook gehad bij een 4.0 blok. Alles geprobeerd, krukas en drijfstanglagers vernieuwd, toevoegingen, 0,5 ltr ATF olie, niets hielp. uiteindelijk een gereviseerde motor gekocht.

maar toen ik het oude blok uit elkaar haalde heb ik spijt gehad dat ik nog niet een laatste poging gedaan hen en wel de volgende.

Tap de olie af en zet het blok vol met diesel. TREK AL JE BOUGIE KABELS LOS OF JE BOBINE!!! start een aantal keer door, diesel laten intrekken, weer starten, aftappen, weer vullen etc. kost een paar dagen zonder al te veel inspanning.

Hierna weer vullen met olie, 0,5 ltr atf erbij, stuk rijden en de motor goed warm laten orden en weer van voor af aan beginnen met diesel. volgens mij krijg je hem dan redelijk schoon.

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...