jack Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Ik ben bezig om een wrangler 2.5 uit 1989 te kopen voor mijn vriendin, de prijs die we nu moeten betalen is 2500,=.. Na een proef rit merkte ik dat de Jeep inhoud bij heuvel op en bij vol gas geven op de vlakke weg. De Wrangler is verhoogd en er zitten 33x12,5x15 wielen onder...zal dit de oorzaak zijn..? ook hangt de slang los van de carter ontluchting en ik zag ook nog een stekker los hangen en dat was een ronde stekker met drie gleufjes, deze hangt naast de carberateur. Wie kan mij hier mee helpen...? verdere opties; side bars bull bar rol bar grome velgen 33x12,5x15 mud rango pakket 4 orginele velgen met banden hard top soft top voor zo'n Jeep... is dan 2500,= te veel betaald???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Het klinkt niet als te veel maar zonder hem gezien te hebben is het toch wel heel moeilijk te oordelen daar over. Kijk op zich zijn de 2,5l geen verkeerde motoren,maar de 4,2 en de 4,0l blokken zijn iets wat sterker zeer zeker als je naast de weg ook het terrein in wil. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst June 26, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Maar wat kan dat inhouden zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Ja dat is dus zo niet te zeggen,het kan dus luchtfilter,ontsteking,bougies,benzinefilter enz,enz zijn. Neem iemand mee die redelijk wat kennis van zaken heeft. Beest zou zeggen kweenie waar je huis woont,maar er zal best een jeeper in de buurt wonen die wel mee wil gaan voor advies. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 lol, nee ed ik denk gewoon dat de banden te groot zijn en 2500 is niet te duur, maar hoe is de staat? heb je er ook onder gelegen? en dan doel ik vooral op de roestduivel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 26, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 En.. die 2.5 heeft monopoint injectie, géén carburateur. Dat zeg ik niet om te zeuren, maar meer vanwege die losse stekker. Injectiesystemen en losse stekkers gaat niet echt samen.... Ow.. en je schrijft "inhouden"... Bedoel je dat de motor minder vermogen geeft als je meer gas geeft, of dattie gewoon slecht trekt? Dat laatste zal door de banden veroorzaakt worden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst June 26, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 Ik heb de bekleding eruit gehaald en er is geen roest te bekennen ook niet onder de jeep, waar wel een gat in zit is de achterdemper. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst June 26, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2006 En.. die 2.5 heeft monopoint injectie, géén carburateur. Dat zeg ik niet om te zeuren, maar meer vanwege die losse stekker. Injectiesystemen en losse stekkers gaat niet echt samen.... Ow.. en je schrijft "inhouden"... Bedoel je dat de motor minder vermogen geeft als je meer gas geeft, of dattie gewoon slecht trekt? Dat laatste zal door de banden veroorzaakt worden! Hij trek niet geweldig en het lijkt net of hij minder vermogen heeft als je meer gas geeft...maar ga je heuvel af, dan doet ie het goed wat ik ook merkte is dat je met een beetje gas moet starten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 Mogelijk is die stekker dan van een stationairregelaar ofzo. In ieder geval opletten, het klinkt niet helemaal ok.... Maar aan de andere kant: Als de auto verder "hard" is ( '89 was nog een goed YJ jaar!) issie het geld (2500) wel waard. Dus als 'ie verder goed is, kun je hem voor ergens rond de €2250 wel nemen. Je hebt dan nog wat ruimte om te repareren, of om er wat banden onder te leggen. 33"is voor een 2.5 net ff te groot, wanneer hij op de weg nog wat moet presteren is 31" eigenlijk het maximum. (tenzij je andere overbrengingen in de assen zet natuurlijk...) Leg je er een setje 31ers onder, zal de trekkracht ook wel weer beter zijn! Let even op bij de inspectie: Roest kun je verwachten op de dwarsbalk voor de tanr, op de achterste hoeken van de carrosserie, rond de voorruit, bij de gordelbevestiging in de vloer, en in de hoeken van de voetenruimten. Een beetje roestig is niet zo erg, maar het moet wel hard zijn! Als dat allemaal ok is, en de rest van de auto is ook in een nette staat, dan vind ik de prijs niet onredelijk! Zit er wel rotterij aan, dan zou ik zeker de prijs nog wat lager willen zien! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 Ik denk dat het inhouden puur door de banden word veroorzaakt. Ik merk bij de 4.0 met 33-ers al duidelijk minder trekkracht, laat staan als je 33-ers onder een 2.5 zet. Het verminderde remvermogen vind ik trouwens storender, maar goed... Volgens mij zitten er al andere overbrengen in de assen van de2.5 Rob? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 4.10 is standaard bij de 2.5 wranglers. Mar de motor heeft ook meer toeren nodig: de 2.5 levert z'n maximum vermogen (117PK) bij 5000(!) toeren. Een 4.0i laat z'n 180 pk iets eerder los: bij 4750 toeren. De 4.2 is laag-toeren kampioen, hij geeft niet zo veel pk's (112) maar wel al bij 3200 toeren. Koppeltoerentallen: 2.5: 135Nm bij 3500rpm 4.2: 210Nm bij 2000(!) rpm 4.0i: 220Nm bij 4000 rpm de 4.10 overbrenging voor een 2.5 is dus absolute noodzaak! Wil je 33"banden fatsoenlijk kunnen rijden, denk ik dat je al snel 4.8 nodig hebt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 4.10 is standaard bij de 2.5 wranglers. Mar de motor heeft ook meer toeren nodig: de 2.5 levert z'n maximum vermogen (117PK) bij 5000(!) toeren. Een 4.0i laat z'n 180 pk iets eerder los: bij 4750 toeren. De 4.2 is laag-toeren kampioen, hij geeft niet zo veel pk's (112) maar wel al bij 3200 toeren.Koppeltoerentallen: 2.5: 135Nm bij 3500rpm 4.2: 210Nm bij 2000(!) rpm 4.0i: 220Nm bij 4000 rpm de 4.10 overbrenging voor een 2.5 is dus absolute noodzaak! Wil je 33"banden fatsoenlijk kunnen rijden, denk ik dat je al snel 4.8 nodig hebt! Hierbij nog een kleine opmerking. De TJ's hebben standaard 3.73 en hebben al problemen bij een 31" om deze deftig rond te krijgen. (eigen ondervinding) Bij inschakeling van de lage versnelling op terrein zijn er geen moeilijkheden. Voor 33" op een 2.5 rond te krijgen heb je inderdaad een 4.88 nodig, op zich geen probleem maar de vertanding bij deze overbrenging is zo rond dat er steeds maar een klein oppervlakte ingrijpt op elkaar, hierdoor is dit een zwak kroonwiel en pignon. Ik ken iemand met 4.56 op zijn 2.5 en hij zegt dat het voor vlakke weg goed gaat, maar bij wind op de snelweg en in de Ardennen moet hij toch ook terugschakelen. Mijn eigen idee: spaar wat langer en koop een 4.0 of 4.2, in alle opzichten beter, de 2.5 is GEEN SLECHTE motor. Als je zelf je kroonwiel en pignon kan veranderen is het goedkoop om dan een 4.88 te steken en dan met 33" banden rond te bollen, dit gaat je een € 400 kosten en dit is natuurlijk wel wat goedkoper dan een 4.0 te betalen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 27, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 27, 2006 is het niet "makelijker" om een 4.0 of een 4.2 motor er in te zetten? type goedkeuring is er dus rdw zal niet zo moeilijk doen lijkt mij het nadeel is dat je er gelijk een project auto van maakt zal vast de bedoeling niet zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst June 29, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 is het niet "makelijker" om een 4.0 of een 4.2 motor er in te zetten?type goedkeuring is er dus rdw zal niet zo moeilijk doen lijkt mij het nadeel is dat je er gelijk een project auto van maakt zal vast de bedoeling niet zijn Inderdaad dat is nu ook weer niet de bedoeling, Ben eigenlijk naar aanleiding van jullie reacties een beetje huiverig geworden om deze Jeep te kopen, ook omdat ik niet kan achterhalen waar die los liggende stekker van is (ter hoogte van de injectie), en de aandrijf sound.. Ben jullie zeer dankbaar met het overbrengen van jullie kennis en meningen wat betreft de 2.5 Nu heb ik uiteraard weer even verder gekeken en ga vanavond kijken bij een Jeep Wrangler laredo comm?? 4.0i van 1992…. Waar staat comm voor? Deze Wrangler is standaard alleen een verkeerde kleur (volgens vriendin), zal de kleur ook maar niet noemen om degene die wel een rode wrangler hebben niet voor hun hoofd te stoten…haha Dussss moet hem laten spuiten, en dan ben ik de eventuele roest plekken (die er volgens de verkoper niet op zitten ) kwijt. Zijn voor dit type motor nog belangrijke aandacht punten waar ik op moet letten ivm eventuele aankoop??? Bvd, Reijer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 "Comm" zal staan voor "commercial", grijs kenteken dus! Een bekende uitdrukking bij de Suzuki's, maar bij een Wrangler ben ik 'm nog niet vaak tegengekomen. De 4.0i is de m.i. beste motor voor een YJ, zeker bij dagelijks gebruik. Als je op tijd z'n onderhoud uitvoert en er niet als een racewagen mee gaat rijden ( hij kan het wel, overigens....) haalt 'ie moeiteloos de 3 ton! Leg er 33" banden onder en de motor trekt het nog steeds goed, al zal de 5e versnelling wat later ingelegd moeten gaan worden. Verder zijn de aandachtspunten dezelfde als bij het eerder genoemde exemplaar met de 2.5 liter motor, al moet worden gezegd dat de roestgevoeligheid van een '92er wat meer is. Let dus extra op de balk voor de tank en die gordelbevestigingen in de vloer! Natuurlijk moet je even controleren of er geen speling op de kruiskoppelingen in de aandrijflijn zit en moet je de 4x4 stand even testen ( NIET OP DE VERHARDE WEG!!!) . Verder zul je er waarschijnlijk een heerlijke auto aan kopen, met een beul van een motor en redelijke "fool proof" techniek! Succes!! Owja... Doe even een linkje naar de auto, dan kijken we even mee... wellicht is er iemand die de auto kent! (Topic verplaatst naar YJ forum) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schumer Geplaatst June 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 Ik denk dat het inhouden puur door de banden word veroorzaakt. Ik merk bij de 4.0 met 33-ers al duidelijk minder trekkracht, ............................................ Heb ik geen last van Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst June 29, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 He Beest weet jij waar comm en HO voor staan......bij een Jeep Wrangler laredo comm?? 4.0i van 1992. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 Kijk even in je "grijskenteken-topic", Jack... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kollee Geplaatst June 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 Heb ik geen last van Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst June 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 is het niet "makelijker" om een 4.0 of een 4.2 motor er in te zetten?type goedkeuring is er dus rdw zal niet zo moeilijk doen lijkt mij het nadeel is dat je er gelijk een project auto van maakt zal vast de bedoeling niet zijn Nee, is geen goeie optie om van een 2.5 een 4ho te maken, je moet alles vervangen, ook de bak past niet, je kan bij de rdw op problemen stuiten, bij een CJ zijn de motorsteunen gebout en bij een YJ zijn die gelast, uiterard zijn er mensen die probleemloos een nieuwe steun heel netjes er op kunen zetten en krijgen hem dan ook omgekeurd van 4 naar 6 cilinder, ALS je pech hebt lukt dat dus niet en wordt ie bij de rdw afgekeurd. Zelf heb ik er ook over zitten te denken om hem om e bouwen naar een 4ho maar het is goedkoper om mijn 2.5 te verkopen en een 4ltr terug te kopen. ik ben heel tevreden met mijn 2.5 in het terrein komt ie net zo goed mee als de 4ltrs maar ik ben wel beperkt tot 31ers omdat ik er ook me naar me werk rij, sinds ik de catalisator weg heb gehaald trekt hij bij normaal weer normaal in zijn 5de versnelling op de snelweg gewoon goed. Ik blijf er gewoon mee rijden en ben ondertussen rustig op zoek naar een CJ maar moet wel een v8 belastingvrij zijn in goede staat dus dat kan wel even duren voor ik wat naar me zin vind. het verbruik van een 2.5 is NIET veel minder dan een 4ltr omdat hij als je een beetje doorrijdt er flink aan moet trekken. Ik zou een paar proefritjes maken met een 4 ltr en een 4.2 en een 2.5 de 6 cilinders klinken gewoon veel beter en persoonlijk vind ik de power van een 4ho wel ERG lekker. 2500 voor een wrangler met apk en in goede zichtbare staat vind ik een koopje, kan je hem altijd weer voor doorverkopen als je wat anders wilt (denk ik ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 29, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2006 Nee, is geen goeie optie om van een 2.5 een 4ho te maken, je moet alles vervangen, ook de bak past niet, je kan bij de rdw op problemen stuiten, bij een CJ zijn de motorsteunen gebout en bij een YJ zijn die gelast, uiterard zijn er mensen die probleemloos een nieuwe steun heel netjes er op kunen zetten en krijgen hem dan ook omgekeurd van 4 naar 6 cilinder, ALS je pech hebt lukt dat dus niet en wordt ie bij de rdw afgekeurd. ah ok duidelijk verhaal Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst June 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2006 Nou, ben wezen kijken bij de Jeep Wrangler 4.0 HO, en deze jeep zag er standaard uit MAAAAR de motor….. heeft sluts in de radiateur en ze hebben de carter ventilatie op de kleppen deksel afgedopt..hmmm Nu kan ik deze wrangler meenemen voor 2500,= en heb al geïnformeerd wat een motor kost en dat is 1000,= euri’s, dan heb je wel een motor uit 1995 met 95000km. Dan kost hij mij totaal 3500,= en een beetje werk Ik heb ze nog niet gevonden op het internet een 92er wrangler met een 4.0i HO uit ’95 en met 95000km. Incl. APK tot juni 2007. Heb overigens wel een paar foto’s gemaakt maar krijg ze niet toegevoegd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2006 vanwege sludge een andere motor? lijkt me best rigoreus, leg uit...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jack Geplaatst July 3, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2006 Niet alleen vanwege de sluts maar ook omdat de motor een te hoge carterdruk heeft, de slang naar het luchtfilter was afgedopt omdat anders het hele lucht filter vol met olie komt te zitten en als je de carter dop eraf wil halen, dan spuit de olie eruit, of je geschudde fles cola open maakt…(sissend) Dit overigens in overleg met een monteur van Jeep “Kien Arnhem†Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.