Spring naar bijdragen

startprobleem...6 weken al...


Recommended Posts

Hallo mede-Jeepers,

Ik hoop dat 1 van jullie mij iets verder kan helpen..

6 weken geleden sloeg mijn GC 3.1TD '00 af op de snelweg, wil sindsdien niet meer starten.

Heeft nog wel even een aantal sec. gelopen op de spuitbus van de ANWB (gespoten in luchtfilter)..

Ben probleem gaan zoeken in de branstofpomp...losgehaald en laten testen bij Stokking Diesel in Gouda. Die constateerden dat de druk en vervroeging te hoog stonden...dit is door hun aangepast.

Na montage van de pomp start de auto nog steeds niet. Ook gepoogd direct brandstof te gieten in de leiding die vanaf brandstoffilter naar pomp loopt. Maar ook dan komt er geen druppel diesel uit de injectoren. Ben nu een beetje de moed aan t verliezen, want de auto staat al zo lang stil . De dealer zegt dat er een nieuwe brandstofpomp op moet, maar gaat volgens mij meer af op het verhaal (afslaan tijdens rijden) dan op objectieve metingen.

Is dit een veelvoorkomend probleem bij dit type? Wat zou t probleem nog meer kunnen zijn?

Kan het zijn dat er een storing in de computer is waardoor de pomp niet aangestuurd wordt?

Bij aanzetten contact voel ik de klep in de pomp wel opengaan, dus de aansturing lijkt wel in orde..

Alvast bedankt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mede-Jeepers,

Ik hoop dat 1 van jullie mij iets verder kan helpen..

6 weken geleden sloeg mijn GC 3.1TD '00 af op de snelweg, wil sindsdien niet meer starten.

Heeft nog wel even een aantal sec. gelopen op de spuitbus van de ANWB (gespoten in luchtfilter)..

Ben probleem gaan zoeken in de branstofpomp...losgehaald en laten testen bij Stokking Diesel in Gouda. Die constateerden dat de druk en vervroeging te hoog stonden...dit is door hun aangepast.

Na montage van de pomp start de auto nog steeds niet. Ook gepoogd direct brandstof te gieten in de leiding die vanaf brandstoffilter naar pomp loopt. Maar ook dan komt er geen druppel diesel uit de injectoren. Ben nu een beetje de moed aan t verliezen, want de auto staat al zo lang stil . De dealer zegt dat er een nieuwe brandstofpomp op moet, maar gaat volgens mij meer af op het verhaal (afslaan tijdens rijden) dan op objectieve metingen.

Is dit een veelvoorkomend probleem bij dit type? Wat zou t probleem nog meer kunnen zijn?

Kan het zijn dat er een storing in de computer is waardoor de pomp niet aangestuurd wordt?

Bij aanzetten contact voel ik de klep in de pomp wel opengaan, dus de aansturing lijkt wel in orde..

Alvast bedankt..

In zo'n geval zou ik bij inderdaad bij de brandstofpomp beginnen (omdat hij wel liep op de directe inpuiting, spuitbus van de anwb).

Je kunt heel simpel je pomp testen door bv. even de aanvoerslang los te koppelen, in een potje hangen en dan proberen te starten en vervolgens kijken of er brandstof in het potje zit (is een simple oplossing, maar meestal efectief).

Als dit niet het geval is kunnen er nog altijd meerdere oorzaken zijn die hiermee van doen heeft:

1* het kan idd zijn dat je brandstofpomp kapot is: maar volgens mij had je deze al laten testen.

2* Zit je filter niet verstopt?

3* Is je brandstof relay nog (te vinden voor bij je motor) goed, en krijgt deze stroom?

Als hetgeen hierboven niet het probleem zou zijn, zou je de injectors even na kunnen meten!

Kijk ook eens welke foutcode je auto geeft!

groeten hans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen brandstof bij de injectoren dus moet je gaan kijken tot waar je wel brandstof

krijgt, en daar zit je probleem, klinkt simpel, hier gaan we....

1. kijk en meet tot waar krijg je wel brandstof?

Opvoerpomp OK?

Leidingen OK?

Dieselfilter OK?

Krijgt de dieselpomp brandstof?

Leidingen naar verstruivers OK?

Retour OK?

Tot waar krijg je brandstof? Het kan zijn dat hij lucht pakt

en dan krijgt je ook geen brandstof bij je verstuivers.

Indien je pomp brandstof krijgt, moet er ook brandstof

komen aan de injectoren, zo simpel is het.

Indien wel brandstof aan pomp, en niet aan injectoren dan is ofwel

de solonoide klepje (electrisch gestuurd) kapot en wordt de brandstof niet doorgelaten.

Dit klepje kan ook geïntegreerd zitten met je alarm en dit moet dan ook werken.

Of erger je hebt een intern lek in je pomp en alles wordt via de retour weggepomp

wegens geen drukopbouw om de één of andere reden.

Kijk bovenstaande alvast na en laat ons weten, dan

kunnen we samen verder zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De (inspuit)pomp is getest, dus zou ik er allereerst vanuitgaan dat die goed is. Op zich mooi: Dat is een duur onderdeel!

Zelf zou ik inderdaad even testen of er wel dieselolie naar de inspuitpomp aangevoerd wordt: Zoals TJ al schreef, even de leiding los en een helper laten starten. Er MOET dan een flinke stroom olie uitkomen! Indien dat zo is, denk ik toch aan een electrisch probleem. Indien er geen olie komt, controleer dan de opvoerpomp, brandstoffilter, enz. Denk er ook aan dat er in de zuigleiding van de opvoerpomp een heel klein lekje kan zitten, daardoor trekt de pomp lucht ipv dieselolie aan! Ook een mogelijkheid ( ik ken het brandstofsysteem van de 3.1 ook niet) is dat er een electrische opvoerpomp in de tank zit. wanneer die niet loopt, door wat voor oorzaak dan ook, sta je ook stil!

Succes, en "keep us posted"!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mede Jeepers,

Bedankt voor het meedenken en de vele tips! Morgen ga ik weer sleutelen aan de auto en kom ik met wat meer info...

Het gekke is wel dat de dealer zegt dat de 3.1 TD GEEN opvoerpomp heeft in de tank. Terwijl enkele sloperijen wel menen deze op voorraad te hebben (ziet er uit als een klein aluminium cilindertje). Of is het toch alleen een vlotter? De dealer meent dat deze brandstofpomp zelf functioneert als een opvoerpomp...

Dat maakt het extra lastig het probleem te lokaliseren. Als ik morgen een hulpstart zou uitvoeren en geen olie krijg vanaf de leiding van brandstoffilter--> brandstofpomp kan dat dus heel normaal zijn, indien de dealer gelijk heeft en er dus inderdaad geen opvoerpomp in de tank zit...

Verder is het zo dat na het hangen van de brandstofleiding (tussen filter en br.stofpomp) in een bak diesel de pomp alles teruggooit via de retour...dat zou dus betekenen dat de pomp intern niet functioneert(lek) is. Gek toch dat Diesel Stokking in Gouda dan meent dat de pomp toch goed werkt??

Ik hou jullie op de hoogte!! En bedankt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...