Spring naar bijdragen

Pinion Gear veranderen?


FrankieV
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Mijn eerste post in jullie forum biggrin.gif

Ik zal mijn Jeep later nog even voorstellen in een andere post.

Wat ik graag van jullie zou willen weten, is het volgende.

Ik heb al enige tijd een Wrangler YJ van 1992 (4.0 HO). Deze heb ik al voorzien van een 2,5 inch verenlift en een 2 inch bodylift.

De banden die ik er op heb laten leggen zijn bfgoodrich mud 33"x 12.5.

Nu heb ik gezien dat ik een DANA 35 en DANA 30 voor en achter diff heb met een 3.07 sad.gif overbrenging.

Als ik de gegevens op internet opzoek zou de P/G verhouding eigenlijk ergens tussen de 4.11 en 4.88 moeten zijn met 33"banden.

Bij een Jeepgarage heb ik nagevraagd of ik dit klusje zelf kon klaren, maar daar was hij heel duidelijk in. Nee dat is iets voor specialisten. sad.gif Nou ben ik vrij handig met sleutelen en denk ik zelf dat het mij wel gaat lukken. Het klusje is nl. vrij duur in de garage. Voornamelijk "uren".

Wat denken jullie? Moet ik de P/G uberhaupt wel veranderen? Het rijden gaat eigenlijk nog vrij aardig met de 4.0 HO motor. Mijn vorige banden waren 32" all terrain, en ik kan dus niet beoordelen hoe hij rijd met orginele banden. Zijn er nadelen aan om zo te blijven rijden, buiten dat hij zo natuurlijk meer brandstof verbruikt en je vermogen verliest. (max. koppel ligt bij 4.0 HO bij wat hoger toerental).

Als ik er voor kies om hem wel te verbouwen, wat moet ik er dan inbouwen? welke verhouding? Eventueel sper/locker of iets dergelijks? Dit laatste ben ik nog niet zo goed van op de hoogte, wat dit precies inhoud.

Met de Jeep wordt een aantal keren per jaar een evenement gereden in de blubber en zand. En natuurlijk de terrasjes niet vergeten. biggrin.gif Laten we zeggen 50% verhard en 50% onverhard.

Op internet zijn genoeg handleidingen te vinden, maar kan iemand uit eigen ervaring vertellen wat de moeilijkheden en eventueel de kosten zijn?

Groeten,

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frank en welkom hier!

Ik zit een beetje met hetzelfde "dilemma".

Ook naar 33-ers gegaan en wil ook de R&P gaan vervangen.

Weet je zeker dat je 3.07 er nu in hebt zitten?

Ik heb een grove prijsopgave gevraagd bij B&S en ben daar nogal van geschrokken, zeker als je het vergelijkt met het zelf in Amerika bestellen. Alleen moet het er dan nog wel ff ingezet worden, en daar slaat mijn twijfel ook toe.

Ik denk echter, als ik jouw bericht zo lees, dat je nooit aan 50% terrein gaat komen.

Onze Jeep doet het overigens met zn standaard overbrenging (3,55 dacht ik...) best goed in het terrein. Het is met een aantal zaken wel te merken dat de verhoudingen (overbrenging vs bandenmaat) verstoord zijn.

- trekkracht

- 5e versnelling (boven de 100 km/u nauwelijks op snelheid te houden)

- bij afdalingen; auto rolt sneller naar beneden wat de controle niet altijd ten goede komt.

Dat zijn voor mij/ons redenen om (ooit) de verhoudingen wel aan te gaan passen naar 4,56 (?) of zelfs 4,88.

Het is idd een redelijk gespecialiseerd werkje, heb ik ook al te horen gekregen.

Locker; kan niet beslissen over jouw budget en niet goed inschatten wát je precies aan terreinwerk gaat doen. Ik zou het maar eerst eens even aankijken. Als je idd 50% terreinwerk gaat doen (?), zou een locker in bepaalde situaties goed kunnen helpen.

Zonder gaat het echter ook prima.

Vergeet niet dat het advies is om de Dana 35 te upgraden óf te vervangen als er een locker in komt. De standaard 35 is niet echt beroemd om zn sterkte...

Word dus (qua kosten) een aardig optel sommetje..... ohmy.gif

Succes met je ontdekkingstocht rolleyes.gifwink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijd met een 93 wrangler 4.0 met de originele r/p en heb er weinig problemen mee. Als je wat modificeerd aan je auto komt gelijk het volgende om de hoek. Ik reed eerst met mudzillas 33x13,50x15 op 10J en kon mn 5 e versnelling vergeten. Nu ben ik terug naar 8J met 33x10,50x15 BFG Mud en kan ik goed in zn 5 rijden. In terrein is natuurlijk mooi als je wat lanzamer kunt kruipen maar kost een hoop geld.

Het afstellen van r/p vereist wel degelijk vakkennis ( Ik kan het niet) en het luistert erg nauwkeuring en het zou zonde zijn om een hoop geld uit te geven en in korte termijn de boel kapot te draaien.. Ik weet niet wat je locatie is maar ik adviseer naar B&S Tiel of Maasbach 4x4 Amersfoort te gaan of in het Noorden Nico's Jeepparts in Wommel.

Het monteren en demonteren zou ik ook kunnen maar het afstellen is andere koek. Welkom hier en veel Jeep plezier.

Formule voor berekening r/p

Nieuwebandenmaat gedeeld door standaard banden = percentage van verandering X originele ratio = nieuwe gear ratio

een setje Alloy komt je vanuit USA tot hier geleverd op eur 375 voor voor en achter.

een Alloy USA Ring & Pinion Overhaul Installation kit 87-06 wrangler YJ met Dana 35 achteras kost usd 80 ex transport ( Eur 125 all in)

gearratiory2.th.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tuurlijk is het een hoop geld.. maar in mijn ogen wel een must..

minder stress op de versnellings bak

beter afremmen op de motor....niet dat je hier in NL bergen hebt met stijle afdaling..maar je zal maar op vakantie gaan en je remmen op roken..

zelf zit ik op 3.73 met 32ers en dat is een behoorlijk verschil, dan met standaard.

ik denk erover naar 4.10 te gaan is beetje de tussenweg....

maar idd tis een bom met geld wat je aan uren wegbrengt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie antwoord.

@Kollee,

Op het plaatje op de diff huizen staat 3.07, maar ik heb het niet op een andere manier gekontroleerd.

Ik rij met de Jeep maar een 1500 km per jaar, waarvan toch het meeste op de evenementen. Dus 50% modder en zand haal ik wel. tongue.gif

As. weekeinde gaan we met de club weer 3 dagen naar Eersel. Zaterdag en Zondag een bolletjes pijltjes route en aansluitend op de lansard de modder in.

In het tentje zal het wel koud zijn.

Dus de Dana 35 is niet zo geschikt voor een locker? Dat is alvast goed om te weten.

@dezperado,

Bedankt voor jou info. Ik had eerst bfgoodrich All Terrain 32x10,50x15 op 8J velgen. Nu heb ik bfgoodrich Mud 33x12,50x15 op dezelfde velgen.

Ik moet zeggen ik merk eigenlijk niet zo veel verschil. De vijfde versnelling is meer een overdrive geworden, maar dat was met de 32"banden ook al zo.

@Beest

Dat was ook mijn idee, dat het een must is. Je haalt nu nooit het beste uit de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bij mijn TJ van 3.55 naar 4.56 gegaan met 33" banden en das bangelijk.

Hij trekt op het asfalt en kruipt in het terrein, zelf met 35" geen enkel probleem 5e versnelling.

Heb ombouw zelf gedaan, veel tijd en speciaal gereedschap heb je wel nodig.

misschien een rare vraag wat voor speciaal gereedschap heb je nodig ???

en waar moet je op letten ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bij mijn TJ van 3.55 naar 4.56 gegaan met 33" banden en das bangelijk.

Hij trekt op het asfalt en kruipt in het terrein, zelf met 35" geen enkel probleem 5e versnelling.

Heb ombouw zelf gedaan, veel tijd en speciaal gereedschap heb je wel nodig.

Kijk, dit wordt interessant. smile.gif Ben jij automonteur, of gewoon een handige sleutelaar met een technische achtergrond.

Had jij zoiets al eerder gedaan?

Kun jij misschien zeggen welk speciaal gereedschap je allemaal nodig hebt?

Hoe zijn jou ervaringen, en is alles nog heel...... laugh.gif

Dat kruipen is bij mij ook een probleem. Bij een trial, als ik moet kruipen, moet ik er regelmatig de koppeling bij pakken.

Dit komt natuurlijk ook omdat het max. koppel van de 4.0 ho wat hoger ligt als bij de 4.2l.

Als ik zeker weet dat het mij gaat lukken, denk ik toch dat ik het ga doen.

Maar 1 positief antwoord is eigenlijk nog niet genoeg om mijn twijfel weg te nemen.

Zijn er meer Jeepers die het zelf gedaan hebben? (En hiermee bedoel ik de P&G veranderen laugh.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een locker in m'n achteras, ook een dana 35. Werkt prima! Maar als je een "zware" rechtervoet hebt, ligt het anders natuurlijk. Een locker gebruik je normaal gesproken alleen bij langzaam en kruipend rijden en dan kan die dana 35 het prima aan. Ga je echter flink op het gas: krak! Andere gearing in de as maakt daarbij niet uit, de locker werkt direct op de steekassen.

Wat je verhouding betreft: 4.0i heeft origineel 3.55 (tenzij...) bij de 4.2 zat er 3.07 onder en als het een 2.5 is, meestal 4.10.

Als er 3.07 onder je auto zit, zou je haast gaan denken dat er al een keer wat anders onder is gezet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kruipen is bij mij ook een probleem. Bij een trial, als ik moet kruipen, moet ik er regelmatig de koppeling bij pakken.

Dit komt natuurlijk ook omdat het max. koppel van de 4.0 ho wat hoger ligt als bij de 4.2l.

kruipen op max vermogen van de 4.0 is geen kruipen in mijn optiek, kruipen is stationair in de 4-laag in z'n 1 en dan de stationairsteller zijn werk laten doen. zelfs met 33ers heb je met 4-laag het volle vermogen van de 4.0 bijna nooit nodig.

maar dat is een manier van rijden die per persoon verschillend is, ik zou er een 4.10 of een 4.56 in steken, dat is wat ik zelf ook ga doen bij de toekomstige werkzaamheden van mijn assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, dit wordt interessant. smile.gif Ben jij automonteur, of gewoon een handige sleutelaar met een technische achtergrond.

Had jij zoiets al eerder gedaan?

Kun jij misschien zeggen welk speciaal gereedschap je allemaal nodig hebt?

Hoe zijn jou ervaringen, en is alles nog heel...... laugh.gif

Dat kruipen is bij mij ook een probleem. Bij een trial, als ik moet kruipen, moet ik er regelmatig de koppeling bij pakken.

Dit komt natuurlijk ook omdat het max. koppel van de 4.0 ho wat hoger ligt als bij de 4.2l.

Als ik zeker weet dat het mij gaat lukken, denk ik toch dat ik het ga doen.

Maar 1 positief antwoord is eigenlijk nog niet genoeg om mijn twijfel weg te nemen.

Zijn er meer Jeepers die het zelf gedaan hebben? (En hiermee bedoel ik de P&G veranderen laugh.gif )

Allereerst heb je een set van veschillende trekkers nodig, mestrekkers, binnenlagertrekkers, en een

aantal gewone poulietrekkers.

Voor het goed af te stellen heb je dan ook een meetklok nodig, vooral om de backlash af te stellen,

indien deze goed afgesteld is, is de rest niet meer zo moeilijk.

Daarbij nog een aantal momentsleutels in pounds.

En ja ik heb het diploma van autotechnicus, en nee het is echt niet gemakkelijk.

Ik heb er bloed en zweet bij ingeschoten maar het is geluk.

Ik zou het nooit direct bij iemand anders proberen, daarom heb ik het eerst bij mijn eigen as gedaan.

Dus ik heb het volgende gedaan:

Vooraan OX-locker met kabel en 4.56 gears met volledige installatie set, dus nieuwe lagers, keeringen, wiellagers.

Achteraan Detroit locker en 4.56 gears met Yukon Super 35 kit, nieuwe lagers, keeringen.

Heb dus nu een Dana35 met sterkere steekassen en steekassen die ook evenveel splines hebben dan een Dana44.

Dus alles bij elkaar een volledige revisie van vooras en achteras met upgrades voor bedrag van € 2000.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een locker in m'n achteras, ook een dana 35. Werkt prima! Maar als je een "zware" rechtervoet hebt, ligt het anders natuurlijk. Een locker gebruik je normaal gesproken alleen bij langzaam en kruipend rijden en dan kan die dana 35 het prima aan. Ga je echter flink op het gas: krak! Andere gearing in de as maakt daarbij niet uit, de locker werkt direct op de steekassen.

Wat je verhouding betreft: 4.0i heeft origineel 3.55 (tenzij...) bij de 4.2 zat er 3.07 onder en als het een 2.5 is, meestal 4.10.

Als er 3.07 onder je auto zit, zou je haast gaan denken dat er al een keer wat anders onder is gezet....

Op het typeplaatje op het diff staat 3.07. Op het kenteken staat: Datum eerste toelating 30-06-1992 en Datum eerste afgifte Nederland 15-06-1993. En er staat "Wrangler softtop 4.0" en "aantal cil. 6". Is de P&G controleren, zonder het diff. deksel te moeten demonteren? Zou die dan toch 3.55 zijn?

Hij schijnt nieuw vanuit Canada te zijn geimporteerd, en was in orginele staat toen ik hem kocht. Er zat zelfs nog orginele striping op met een soort "Solmar Tours" zonnetje op de motorkap.

Oke, locker is dus een twijfel geval. Maar wat is dan precies een "limited slip" dit lees ik ook regelmatig? Bij mij zit die er dus waarschijnlijk ook niet op. In ieder geval zit er geen plaatje op het diff over limited slip. Limited slip, is dit te controleren?

De assen van een 2.5L passen die ook onder mijn wrangler; is dit ook een Dana 35 en dus sterk genoeg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst heb je een set van veschillende trekkers nodig, mestrekkers, binnenlagertrekkers, en een

aantal gewone poulietrekkers.

Voor het goed af te stellen heb je dan ook een meetklok nodig, vooral om de backlash af te stellen,

indien deze goed afgesteld is, is de rest niet meer zo moeilijk.

Daarbij nog een aantal momentsleutels in pounds.

En ja ik heb het diploma van autotechnicus, en nee het is echt niet gemakkelijk.

Ik heb er bloed en zweet bij ingeschoten maar het is geluk.

Ik zou het nooit direct bij iemand anders proberen, daarom heb ik het eerst bij mijn eigen as gedaan.

Dus ik heb het volgende gedaan:

Vooraan OX-locker met kabel en 4.56 gears met volledige installatie set, dus nieuwe lagers, keeringen, wiellagers.

Achteraan Detroit locker en 4.56 gears met Yukon Super 35 kit, nieuwe lagers, keeringen.

Heb dus nu een Dana35 met sterkere steekassen en steekassen die ook evenveel splines hebben dan een Dana44.

Dus alles bij elkaar een volledige revisie van vooras en achteras met upgrades voor bedrag van € 2000.

Als ik alle reaktie bij elkaar bekijk lijkt inderdaad deze methode de beste, mits de orginele as inderdaad te zwak is voor een locker.

Als je geen locker wilt, zou het dus wat goedkoper kunnen.

Limited slip, kan dit er nog wel bijgebouwd worden?

Bij jou methode praat dus inderdaad over serieus geld. Het gereedschap is voor mij geen probleem. Kan ik waarschijnlijk allemaal bij mijn baas lenen.

Distributie, koppakking remmen kruisjes ed. is voor mij geen probleem. Ik heb alleen nog nooit een diff. of versnellingsbak uit elkaar gehad. Met veel geduld kom je een eind.

Ik laat het nog even bezinken en ga op het jeepweekeinde nog wel wat kletsen hierover.

Alle info is nog steeds welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik alle reaktie bij elkaar bekijk lijkt inderdaad deze methode de beste, mits de orginele as inderdaad te zwak is voor een locker.

Als je geen locker wilt, zou het dus wat goedkoper kunnen.

Limited slip, kan dit er nog wel bijgebouwd worden?

Bij jou methode praat dus inderdaad over serieus geld. Het gereedschap is voor mij geen probleem. Kan ik waarschijnlijk allemaal bij mijn baas lenen.

Distributie, koppakking remmen kruisjes ed. is voor mij geen probleem. Ik heb alleen nog nooit een diff. of versnellingsbak uit elkaar gehad. Met veel geduld kom je een eind.

Ik laat het nog even bezinken en ga op het jeepweekeinde nog wel wat kletsen hierover.

Alle info is nog steeds welkom.

Even een positief woordje voor de Dana 35 (zonder c-clip):

Ik rij nu al 3 jaar op 34" Simex Jungle trekkers, met een LockRight, 4.88 diffs en standaard steekassen. Toen ik hieraan begon kreeg ik veelvuldig te horen dat ik wel wat steekassen op voorraad kon nemen. Tot nu toe nog niets gebroken, splines zien er nog goed uit. Mijn ervaring is dat ik nu niet zoveel snelheid nodig heb om ergens door of over te gaan.

Wel moet ik zeggen dat er bij mij een 4 cyl onder de kap hangt die als hij het te zwaar krijgt afslaat. Dit is wat minder als je tot je dashboard in het water staat biggrin.gif , anders geen probleem. Voor mij is het een prima oplossing.

Ping en Ring laten doen door Nico in Wommels

Charon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...