Spring naar bijdragen

remdruk verlies


kollee
 Share

Recommended Posts

Ik heb een leuke...

Het gebeurde de eerste keer recent in Veldhoven, zéér scherpe knik naar beneden, en gelijk insturen, kon het niet zien maar denk dat de voorwielen aan 1 kant extreem uit/in flexte. Vervolgens viel de remdruk op/in mn rempedaal geheel weg. Toen de auto weer recht stond, remmen weer perfect (voorzover bij een Jeep...enz)

Afgelopen zaterdag weer ff op de crossbaan wat wezen pielen. Zette de auto met het rechtervoorwiel op een bult, dat flexte in. linkervoorwiel hing (geheel uitgeflext) net boven de grond.

Weer remdruk geheel weg, ik hou dan alleen een helemaal slap rempedaal.

In beide gevallen had ik de disconnects dr af, de trackbar zit er nog op/aan.

Kan dit een gevalletje remleidingen zijn? (tekort, klem...)

Remolie peil gechecked = ok

Iemand deze ervaring al gehad of een idee??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een leuke...

Het gebeurde de eerste keer recent in Veldhoven, zéér scherpe knik naar beneden, en gelijk insturen, kon het niet zien maar denk dat de voorwielen aan 1 kant extreem uit/in flexte. Vervolgens viel de remdruk op/in mn rempedaal geheel weg. Toen de auto weer recht stond, remmen weer perfect (voorzover bij een Jeep...enz)

Afgelopen zaterdag weer ff op de crossbaan wat wezen pielen. Zette de auto met het rechtervoorwiel op een bult, dat flexte in. linkervoorwiel hing (geheel uitgeflext) net boven de grond.

Weer remdruk geheel weg, ik hou dan alleen een helemaal slap rempedaal.

In beide gevallen had ik de disconnects dr af, de trackbar zit er nog op/aan.

Kan dit een gevalletje remleidingen zijn? (tekort, klem...)

Remolie peil gechecked = ok

Iemand deze ervaring al gehad of een idee??

he ab.

heb je de ruber lijdingen er nog op zitten.

ben vandaag die van mij aan het vervangen door staal ommanteld en langere.

heb ongeveer het zelfde maar die van mij zijn ook gescheurt buitenmantel

en dan is de slang net een balon als je remt.

greetzzzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan een gevalletje remslangen zijn, ja. Maar, dan moet die olie ergens gebleven zijn!

Nergens lekkagesporen??

Overigens is het zo dat wanneer je oliedruk achter geheel wegvalt, je nog steeds voorremmen hebt. Welliswaar met een diepliggend pedaal, maar toch. ( Jaja, ervaring mee.. ph34r.gif )

In ieder geval rap nakijken Ab, en niet denken dat je het na het Jeepcamp wel ff maakt... Een setje werkende remmen is ook in het terrein een nuttig iets en als het echt een remslang is die lekt kan hij beslist elk moment echt lek gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan een gevalletje remslangen zijn, ja. Maar, dan moet die olie ergens gebleven zijn!

Nergens lekkagesporen??

Overigens is het zo dat wanneer je oliedruk achter geheel wegvalt, je nog steeds voorremmen hebt. Welliswaar met een diepliggend pedaal, maar toch. ( Jaja, ervaring mee.. ph34r.gif )

In ieder geval rap nakijken Ab, en niet denken dat je het na het Jeepcamp wel ff maakt... Een setje werkende remmen is ook in het terrein een nuttig iets en als het echt een remslang is die lekt kan hij beslist elk moment echt lek gaan!

Een remleiding bestaat uit een binnen-leiding (de rem-leding) en een buitenleiding (bescherming) , wellicht de olie daar nu in zit , vaak krijg je dan bij druk (intrappen pedaal) een bolletje op de leiding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buiten de remleidingen zelf om ff dit .....

Was er behalve van flex ook sprkae van voorover hellen van de wagen ( reed je een berg af zeg maar ?) ?

Als dit zo is kan het ook zijn dat je je remmen moet ontluchten...als je wagen voorover helt gaat de lucht die bovenin je remklauw zit naar je zuiger en heb je tot het moment dat je weer rechtstaat helemaal niets....

Verder sluit ik me bij Rob ( 87wrangler ) aan en doe ff wat Boris zegt....druk eens op de rem ( of laat Kollee 2/3 of 4 dit doen tongue.gif ) en kijk al je remslangen dan eens na op een bolletje.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank allen voor alle suggesties en tips!

Ja Darkwolf, in 1 geval idd een scherpe knik naar beneden en flex.

Zal ze nog een keer ontluchten.

Wat betreft de remolie lekkage: het niveau van de remolie blijft goed. dan zou er toch geen lekkage kunnen moeten zijn...??

De druk viel in beide gevallen echt helemaal weg, 0 dus, niet een beetje sponsig pedaal nee echt niets. Ff beetje doorrijden of de flex dr af halen en remt prima.

Dat blijft me verbazen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ver gezocht, maar als je remslangen langer gerekt worden past er ook meer remolie in, daardoor kan theiretisch de pndaaldruk wegvallen.

Ivo

Nou, zoiets dacht ik dus ook Ivo..Vooral omdat het dus niet gebeurd bij "gewoon" rijden (terrein of weg) maar alleen bij extreem in/uit flexen van één van de voorwielen.

Maar je zou dan toch zeggen dat bijv. de achterrem wel nog druk zou moeten geven, maar t pedaal is in zo'n situatie echt helemaal slap....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, zoiets dacht ik dus ook Ivo..Vooral omdat het dus niet gebeurd bij "gewoon" rijden (terrein of weg) maar alleen bij extreem in/uit flexen van één van de voorwielen.

Maar je zou dan toch zeggen dat bijv. de achterrem wel nog druk zou moeten geven, maar t pedaal is in zo'n situatie echt helemaal slap....

he ab dit bedoelde ik ook.

bij mij was dit ook komen strak staan en dan komen de mankementen tevoorschijn.

en als je dan ook nog instuurd kan de lijding ook nog dicht knikken bij het bevestigingspunt.

mazzellll

misschien even opkrikken en kijken of de remleiding dan op spanning staat.

ik heb er ook nog gewoon de rubberen leiding op zitten met 3.5 inch lift en 1 inch shacle lift, gaat net

maar heb je dan niet de lijding verlegt.

want bij mij met 2 inch en chacle en geen stabilesator kom ik echt tekort.

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geknikte leiding geeft geen drukverlies. En het eerder genoemde "rekken" kun je ook vergeten: remslang rekt niet ( maar goed ook....) En al zou 'ie rekken, dan nog zou het zo weinig extra olie kosten dat je pedaal hoogstens een paar cm dieper komt te liggen... Wegvallende remdruk kan feitelijk alleen door lekkage!

En achter zal 'ie best nog remmen... maar wanneer zijn ze het laatst gesteld?? Door de interne werking van de hoofdremcilinder, zullen de achterremmen pas bij dieper intrappen geactiveerd worden. De slag van het pedaal is dan al 3/4 onderweg. Als dan je voeringen wat te ruim staan, is je pedaal eerder onderin dan dat de voeringen de trommel raken.

Wat betreft het op de krik zetten: daarmee haal je niet de max uitslag. Dat gebeurt pas wanneer de vering aan één kant geheel is uitgeveerd, en aan de andere kant ingeveerd! Met een krik dus niet te simuleren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geknikte leiding geeft geen drukverlies. En het eerder genoemde "rekken" kun je ook vergeten: remslang rekt niet ( maar goed ook....) En al zou 'ie rekken, dan nog zou het zo weinig extra olie kosten dat je pedaal hoogstens een paar cm dieper komt te liggen... Wegvallende remdruk kan feitelijk alleen door lekkage!

En achter zal 'ie best nog remmen... maar wanneer zijn ze het laatst gesteld?? Door de interne werking van de hoofdremcilinder, zullen de achterremmen pas bij dieper intrappen geactiveerd worden. De slag van het pedaal is dan al 3/4 onderweg. Als dan je voeringen wat te ruim staan, is je pedaal eerder onderin dan dat de voeringen de trommel raken.

Wat betreft het op de krik zetten: daarmee haal je niet de max uitslag. Dat gebeurt pas wanneer de vering aan één kant geheel is uitgeveerd, en aan de andere kant ingeveerd! Met een krik dus niet te simuleren....

tja....maar dan moet ie toch altijd lekken??

Op de weg geen centje pijn, "normaal" in t terrein, geen centje pijn..

olieniveau-->perfect

En dan nog zou dat kunnen Rob?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmm .

raar bij mij was het wel zo.

remlijding ston te veel op spaning (strak)

waardoor de lijding ook beschadicht was (niet lek).

en daardoor ook een slechte remdruk op dat moment.

en daarna helaas vaker .

nu heb ik ze door langere en staal ommanteld vervangen.

en nu is de remdruk goed.

mazzelll

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op t oog niets mee aan de hand met de achterremmen wrangler_tj.

Ik ga vrijdag alles nog een keer nalopen.

Maar ook voor de achterremmen geld toch dat die dan steeds zouden moeten lekken? Het drukverlies treed juist op als de voorwielen "extreem" flexen...

blijft een leuk raadsel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opt oog niets mee aan de hand.

Ik ga vrijdag alles nog een keer nalopen.

Maar ook voor de achterremmen geld toch dat die dan steeds zouden moeten lekken? Het drukverlies treed juist op als de voorwielen "extreem" flexen...

blijft een leuk raadsel...

uuuuuuuuuuu ab trap je niet de verkeerde pedaal in laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opt oog niets mee aan de hand.

Ik ga vrijdag alles nog een keer nalopen.

Maar ook voor de achterremmen geld toch dat die dan steeds zouden moeten lekken? Het drukverlies treed juist op als de voorwielen "extreem" flexen...

blijft een leuk raadsel...

Heb je de trommel eraf gehad? En de schoenen eventueel voor goed te kunnen zien?

Kijk goed naar je pompje, soms lekt het aan de cilinders maar loopt het langs achter weg.

Kijk ook eens onder de 2 rubbers die de cilinder omgeven, soms lekt er langs de binnenkant

van deze rubber remolie weg en dat is niet direct zichtbaar zonder ze even op te lichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de achterremmen kan ook drukverlies optreden, natuurlijk. Maar... dan valt de druk niet weg! Wel moet je dan het pedaal flink dieper intrappen. Bij drukverlies voor zou dat ook zo moeten zijn maar, zoals ik gisteren op IRC ook al schreef, als je achterremmen wat ruim gesteld staan heb je dan niet genoeg slag van het pedaal meer over om nog druk op te kunnen bouwen. Dat geeft ook weer eens aan hoe belangrijk het juist afstellen van de achterremmen is!

Die lekkage hoeft trouwens niet eens de slang uit te komen, als de olie tussen de lagen van de remslang blijft, zie je het zo niet. Sterker: het kan zelfs goed dat de olie, bij loslaten van de rem, gewoon (grotendeels) weer terug het systeem in gedrukt wordt.

Maar hoe dan ook: Ik zou de slangen absoluut vervangen, want het kan haast niets anders zijn dan die rubber snake's! En dan liefst meteen door de langere RVS exemplaren. Die hebben daarbij als extra voordeel dat ze wat "harder" (minder uitzetten onder hoge druk) zijn, en dus als extra bonus een "harder rempedaal" met meer gevoel in de remmen opleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is, nemen JeePee en Beest ieder 1 rvs leiding mee.

Gaan vrijdag dan kijken om tussendoor die er ff op te prudsen.

Ik laat het resultaat uiteraard nog weten.

Hartelijk dank allen tot nu toe voor alle adviezen en tips!

Speciale dank uiteraard aan JeePee en Beest!!!!

Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...