Spring naar bijdragen

swaybar of panhardstang


dezperado
 Share

Recommended Posts

Ik heb een s zitten denken over de werking van de disconnects.

Je koppelt ze los en ze hangen in de lucht aan een bandje in het terrein.

Als je nou eens je panhardstang in het midden doorzaagt.

Er een staal stukje rond massief van bv 8 cm lang in schuift aan een kant doorboren en een bout erdoor

en aan de andere kant een gat boren en er een pen, zoals in de disconnects insteken met zo een beugeltje wat je omklapt naar waar het asje eruit steekt.

Dan naast de beugels waar je stang vastzit boven links en rechts aan de binnenkant van de beugels waar hij mee vast zit op de auto een borg boutje zodat ie niet naar links en rechts weg kan.

(Kan er ook een grotere ring overheenschuiven met een gaatje waar je draad in tapt en een boutje zodat ie wel kan draaien maar niet naar buiten weg kan alsie in het midden ontkoppelt is.

In het terrein 1 pin eruit en je stabilisatorstangen kunnen onafhankelijk van elkaar omhoog en omlaag.

Klaar in het terrein 1 pin erin en de weg op.

Ik kan nu efffe niet onder auto kijken maar wat denken jullie van mijn verzinsel.?????

swaybarcopyzb1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die stang is massief en ook van die dikte om een (redelijk) grote torsie kracht te kunnen overbrengen, op het moment dat je met pinnen die torsie kracht wilt gaan overbrengen moet je er haast wel titatnium pinnen inzetten om de zelfde kracht over te kunnen brengen. ik denk dat die pinnen erg snel gaan breken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee de panhardstang /swaybar kan dan toch onafhankelijk bewegen??

trackbar heeft niks met panhardstang te maken

track bar is wat anders dan swaybar, Ik heb al een telescopische trackbar die heeft er niks mee te maken.

die stang is massief en ook van die dikte om een (redelijk) grote torsie kracht te kunnen overbrengen, op het moment dat je met pinnen die torsie kracht wilt gaan overbrengen moet je er haast wel titatnium pinnen inzetten om de zelfde kracht over te kunnen brengen. ik denk dat die pinnen erg snel gaan breken.

die stang is niet massief die is hol , doorzagen en een stukje massief staal erin waar hij op scharniert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het een geweldige uitvinding Dez!

maar iemand anders is je al voor geweest...

Heb iets dergelijks al eens op het internet gezien.

Die was nog verder doorontwikkeld en werd elektrisch ontkoppeld en weer vastgezet...hoef je niet eens de auto ui~!

Ik weet alleen niet waar ik het op internet heb gezien...heb dus geen link.

De maximale uitslag zal wel wat minder zijn als met helemaal losgekoppelde links maar een stuk meer als met standaard swaybar (zo heet dat ding)

[edit]

even gegoogled:

As standard for the Rubicon models the push button front and rear lockers are an outstanding feature that makes this stock vehicle a true trail ready SUV right off the lot. This new model Jk also comes with an electric sway bar disconnect, yes that's right an electric sway bar disconnect. Now when you hit the trail you don't even have to get out of the vehicle to prepare yourself. These new Jk's have so much extra room and with the extra doors it is that much easier to fit the whole family, the dogs and a picnic basket inside and still have room to pack some gear with you. Weather you are into trail riding or just want an all around capable rig this is definitely one worth checking out.

linkje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hehe eindelijk iemand die me snapt.

als je de "swaybar" doorzaagt en er een stuk rondstaal inzet

wat je los en vast kunt zetten ben je toch van dat gezeur van die disconnects af ??

laugh.gif

Iedereen snapt je...maar ook maandag is hapdag.

Puliie's reactie is wel waardevol.. die pin moet veel krachten kunnen verdragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vandaar dat je er niet maar een stukje buis in moet schuiven maar een massief stukje staal waar hij op draait alsie losstaat en alsie vaststaat een stalen pin of bout en moer. Dus op de draaibank een stuk rond staal afdraaien met de binenn diameter van de pijp van de swaybar.

1 kant vastzetten met een bout of lassen en de andere kant moet kunnen draaien of met bout(en) vast zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je niet bang dat het wel eens tegen zou kunnen vallen om die bout(en) er weer in te krijgen als je uit het terrein komt? De gaten moeten dan wel weer precies in lijn zitten. Je kunt de gaten ook niet ruim houden , ze moeten precies passend zijn , omdat anders de bouten gewoon worden 'afgeknipt'.

Hoop dat je deze vraag cq opmerking wel interressant vindt tongue.gif Het is trouwens wel waar dat ik totaal geen last heb van het ontbreken van de stabilisatorstang. Hebben jullie daar andere ervaringen mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je daardoor de uitslag van je as belemmerd. De lengte van de uitslag van de uiteinden van je stabilisatorstang (panhard is trackbar) worden dan het maximum wat ie kan bewegen?

ik denk dat ik ook een langere uitslag heb uitslag heb dan de disconnects aankunnen, maar of er dan nog enige druk op de banden zit betwijfel ik.

Het scheeld een hoop gepruts als er modder in je disconnect zit,...... het lijkt me een leuk plan om een keer te testen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het idee werkt in theorie. En zoals JeePee al schreef: Het is ook al eerder gedaan.

Alleen... met een pin gaat waarschijnlijk niet werken. De krachten zijn namelijk erg groot. Daar komt nog bij dat de swaybar precies op dat lange rechte stuk doet wattie moet doen: torderen bij ongelijke wieluitslag. Ga je daar in het midden een massief stuk in zetten, moet de kracht dus over een veel korter gedeelte, wat ook nog eens in tweeën gedeeld is, verwerkt worden. Ten eerste word de swaybar dus veel stugger en ten tweede komen er zeer grote krachten op de koppeling te staan.

Zelf heb ik een iets ander idee:

Regel een oud schuifstuk uit een aandrijfas en zaag het gedeelte met de tanden door zodat je 2 gelijke stukken van ongeveer 4 cm hebt. Boor daardoor een gat, met de diameter van de swaybar. Vervolgens moet je het gedeelte met de binnenvertanding afzagen op een cm of 15. Nu zaag je de swaybar door, zelf zou ik dat een cm of 5 naast een ophangrubber doen ( tussen de rubbers, dat wel) en las de 2 stukken getande as er, gelijk met de uiteinden omheen vast ( zorg wel dat de tanden goed in lijn liggen!!).

Nu draai je uit de bus met binnen vertanding aan één kant een kleine 5 cm de tanden weg, zodat hij net vrij om de getande stukjes van de swaybar kan draaien ( nodig om de boel ontkoppeld in lijn met elkaar te houden). Wanneer je nu die bus om de "tandwielen" schuift, kun je door hem zijdelings te verplaatsen de swaybar ontkoppelen ( één tandwiel in het uitgedraaide stuk) of koppelen ( beide tandwielen in het getande gedeelte van de bus).

Natuurlijk moeten er nog een paar bijkomende zaken geregeld worden: het vergrendelen van de bus in beide eindpositie's en het zijdelings op de plaats houden van de swaybardelen bijv.

In ieder geval kan dit meer kracht aan dan een pen, en de swaybar blijft wat soepeler.

Succes ermee!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die stang is niet massief die is hol , doorzagen en een stukje massief staal erin waar hij op scharniert.

ik betwijfel het heel erg of die stang hol is, heb namelijk eens een Ford sierra voorwielophanging met vergelijkbare stabilisatie stang ingekort (buggy project (foto's op mijn site) en ik was de klojo die ff de stab stang ging doorzagen, en of dat ie massief is, als ik morgen tijd heb zal ik proberen er een foto van te maken om mijn gelijk te halen :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overlaatst in een magazine gezien,

plaats vrijloopnaven op de plaatsen waar je stabi stangs de hoek van 90° maken,

dit is de plaatst op het chassis.

Bij terreinrijden draai je de naven op open en kan je stabi stang los bewegen,

bij verhard draai de naven op "lock" en dan zijn ze weer gekoppeld.

Foto voor de duidelijkheid:

66732-md.jpg

Nog meer info:

Swaybar disconnect with manuel hubs

Voor de sleutelaars onder ons is dit volgens mij niet zo moeilijk zelf te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit momenteel ook te swaybarren, achteren gebroken (in het terrein) voren versleten bussen. Mijn ervaring met gebroken swaybar is dat deze ook zijdelings verschuift in de ophangingsbussen dus als je dit maakt zorgen dat de delen kunnen draaien maar niet verschuiven. En inderdaad erg belangrijk dat de verbindingspin of bout erg sterk is, krachten zijn fors. Ik ga voor disconnects. hier is zitten immers geen radiale krachten op de verbinding.

Momenteel rijd ik zonder swaybars, en het is net een lelijke eend, helt fors over in de bochten.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

na nog wat denk werk ben ik toch nog steeds ervan overtuigd dat het mogelijk moet zijn.

Op de manier waar je rechtervoorassen aan elkaar gekoppeld worden.

Stel die assen zijn massief ( de swaybar) zoals Pullie denkt.

Als er groeven in gefreesd worden (splines) en je gebruikt een mof net als in je vacuumswitch van je 4wd dan zou je ze zelfs van achter het stuur met een schakelvork electrisch of met lucht kunnen schakelen. Met de hand er een mof overheen schuiven is dan "piece of cake"

Let op het zal vast al eens uitgevonden zijn of worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

na nog wat denk werk ben ik toch nog steeds ervan overtuigd dat het mogelijk moet zijn.

Op de manier waar je rechtervoorassen aan elkaar gekoppeld worden.

Stel die assen zijn massief ( de swaybar) zoals Pullie denkt.

Als er groeven in gefreesd worden (splines) en je gebruikt een mof net als in je vacuumswitch van je 4wd dan zou je ze zelfs van achter het stuur met een schakelvork electrisch of met lucht kunnen schakelen. Met de hand er een mof overheen schuiven is dan "piece of cake"

Let op het zal vast al eens uitgevonden zijn of worden.

Achteren is deze masief dat kon ik fijn zien na het door breken, zal voren ook wel masief zijn.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...