dezperado Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Ik heb een s zitten denken over de werking van de disconnects. Je koppelt ze los en ze hangen in de lucht aan een bandje in het terrein. Als je nou eens je panhardstang in het midden doorzaagt. Er een staal stukje rond massief van bv 8 cm lang in schuift aan een kant doorboren en een bout erdoor en aan de andere kant een gat boren en er een pen, zoals in de disconnects insteken met zo een beugeltje wat je omklapt naar waar het asje eruit steekt. Dan naast de beugels waar je stang vastzit boven links en rechts aan de binnenkant van de beugels waar hij mee vast zit op de auto een borg boutje zodat ie niet naar links en rechts weg kan. (Kan er ook een grotere ring overheenschuiven met een gaatje waar je draad in tapt en een boutje zodat ie wel kan draaien maar niet naar buiten weg kan alsie in het midden ontkoppelt is. In het terrein 1 pin eruit en je stabilisatorstangen kunnen onafhankelijk van elkaar omhoog en omlaag. Klaar in het terrein 1 pin erin en de weg op. Ik kan nu efffe niet onder auto kijken maar wat denken jullie van mijn verzinsel.????? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Ik denk dat je daardoor de uitslag van je as belemmerd. De lengte van de uitslag van de uiteinden van je stabilisatorstang (panhard is trackbar) worden dan het maximum wat ie kan bewegen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Gaat niet werken want de as zit nog steeds vast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 die stang is massief en ook van die dikte om een (redelijk) grote torsie kracht te kunnen overbrengen, op het moment dat je met pinnen die torsie kracht wilt gaan overbrengen moet je er haast wel titatnium pinnen inzetten om de zelfde kracht over te kunnen brengen. ik denk dat die pinnen erg snel gaan breken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 nee de panhardstang /swaybar kan dan toch onafhankelijk bewegen?? trackbar heeft niks met panhardstang te maken track bar is wat anders dan swaybar, Ik heb al een telescopische trackbar die heeft er niks mee te maken. die stang is massief en ook van die dikte om een (redelijk) grote torsie kracht te kunnen overbrengen, op het moment dat je met pinnen die torsie kracht wilt gaan overbrengen moet je er haast wel titatnium pinnen inzetten om de zelfde kracht over te kunnen brengen. ik denk dat die pinnen erg snel gaan breken. die stang is niet massief die is hol , doorzagen en een stukje massief staal erin waar hij op scharniert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Ik heb het hele ding er niet eens onder zitten. Geen last van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Ik heb het hele ding er niet eens onder zitten. Geen last van. En jij denkt dat ik dat interessant vind om te horen.??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Daarom nog maar eens Des.. panhardstang is niet hetzelfde als de swaybar.. met zo'n topictitel krijg je verwarring. panhardstang = trackbar stabilisatorstang = swaybar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 ik bedoel dus de stabilisatorstang zoals aangegeven op de foto dus de swaybar de trackbar heb ik al telescopisch en kan ik met een moertje in en uitschakelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Ik vind het een geweldige uitvinding Dez! maar iemand anders is je al voor geweest... Heb iets dergelijks al eens op het internet gezien. Die was nog verder doorontwikkeld en werd elektrisch ontkoppeld en weer vastgezet...hoef je niet eens de auto ui~! Ik weet alleen niet waar ik het op internet heb gezien...heb dus geen link. De maximale uitslag zal wel wat minder zijn als met helemaal losgekoppelde links maar een stuk meer als met standaard swaybar (zo heet dat ding) [edit] even gegoogled: As standard for the Rubicon models the push button front and rear lockers are an outstanding feature that makes this stock vehicle a true trail ready SUV right off the lot. This new model Jk also comes with an electric sway bar disconnect, yes that's right an electric sway bar disconnect. Now when you hit the trail you don't even have to get out of the vehicle to prepare yourself. These new Jk's have so much extra room and with the extra doors it is that much easier to fit the whole family, the dogs and a picnic basket inside and still have room to pack some gear with you. Weather you are into trail riding or just want an all around capable rig this is definitely one worth checking out. linkje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 hehe eindelijk iemand die me snapt. als je de "swaybar" doorzaagt en er een stuk rondstaal inzet wat je los en vast kunt zetten ben je toch van dat gezeur van die disconnects af ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 hehe eindelijk iemand die me snapt.als je de "swaybar" doorzaagt en er een stuk rondstaal inzet wat je los en vast kunt zetten ben je toch van dat gezeur van die disconnects af ?? Iedereen snapt je...maar ook maandag is hapdag. Puliie's reactie is wel waardevol.. die pin moet veel krachten kunnen verdragen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 vandaar dat je er niet maar een stukje buis in moet schuiven maar een massief stukje staal waar hij op draait alsie losstaat en alsie vaststaat een stalen pin of bout en moer. Dus op de draaibank een stuk rond staal afdraaien met de binenn diameter van de pijp van de swaybar. 1 kant vastzetten met een bout of lassen en de andere kant moet kunnen draaien of met bout(en) vast zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Ben je niet bang dat het wel eens tegen zou kunnen vallen om die bout(en) er weer in te krijgen als je uit het terrein komt? De gaten moeten dan wel weer precies in lijn zitten. Je kunt de gaten ook niet ruim houden , ze moeten precies passend zijn , omdat anders de bouten gewoon worden 'afgeknipt'. Hoop dat je deze vraag cq opmerking wel interressant vindt Het is trouwens wel waar dat ik totaal geen last heb van het ontbreken van de stabilisatorstang. Hebben jullie daar andere ervaringen mee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Ik denk dat je daardoor de uitslag van je as belemmerd. De lengte van de uitslag van de uiteinden van je stabilisatorstang (panhard is trackbar) worden dan het maximum wat ie kan bewegen? ik denk dat ik ook een langere uitslag heb uitslag heb dan de disconnects aankunnen, maar of er dan nog enige druk op de banden zit betwijfel ik. Het scheeld een hoop gepruts als er modder in je disconnect zit,...... het lijkt me een leuk plan om een keer te testen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2006 Het idee werkt in theorie. En zoals JeePee al schreef: Het is ook al eerder gedaan. Alleen... met een pin gaat waarschijnlijk niet werken. De krachten zijn namelijk erg groot. Daar komt nog bij dat de swaybar precies op dat lange rechte stuk doet wattie moet doen: torderen bij ongelijke wieluitslag. Ga je daar in het midden een massief stuk in zetten, moet de kracht dus over een veel korter gedeelte, wat ook nog eens in tweeën gedeeld is, verwerkt worden. Ten eerste word de swaybar dus veel stugger en ten tweede komen er zeer grote krachten op de koppeling te staan. Zelf heb ik een iets ander idee: Regel een oud schuifstuk uit een aandrijfas en zaag het gedeelte met de tanden door zodat je 2 gelijke stukken van ongeveer 4 cm hebt. Boor daardoor een gat, met de diameter van de swaybar. Vervolgens moet je het gedeelte met de binnenvertanding afzagen op een cm of 15. Nu zaag je de swaybar door, zelf zou ik dat een cm of 5 naast een ophangrubber doen ( tussen de rubbers, dat wel) en las de 2 stukken getande as er, gelijk met de uiteinden omheen vast ( zorg wel dat de tanden goed in lijn liggen!!). Nu draai je uit de bus met binnen vertanding aan één kant een kleine 5 cm de tanden weg, zodat hij net vrij om de getande stukjes van de swaybar kan draaien ( nodig om de boel ontkoppeld in lijn met elkaar te houden). Wanneer je nu die bus om de "tandwielen" schuift, kun je door hem zijdelings te verplaatsen de swaybar ontkoppelen ( één tandwiel in het uitgedraaide stuk) of koppelen ( beide tandwielen in het getande gedeelte van de bus). Natuurlijk moeten er nog een paar bijkomende zaken geregeld worden: het vergrendelen van de bus in beide eindpositie's en het zijdelings op de plaats houden van de swaybardelen bijv. In ieder geval kan dit meer kracht aan dan een pen, en de swaybar blijft wat soepeler. Succes ermee!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 die stang is niet massief die is hol , doorzagen en een stukje massief staal erin waar hij op scharniert. ik betwijfel het heel erg of die stang hol is, heb namelijk eens een Ford sierra voorwielophanging met vergelijkbare stabilisatie stang ingekort (buggy project (foto's op mijn site) en ik was de klojo die ff de stab stang ging doorzagen, en of dat ie massief is, als ik morgen tijd heb zal ik proberen er een foto van te maken om mijn gelijk te halen :-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst October 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 Overlaatst in een magazine gezien, plaats vrijloopnaven op de plaatsen waar je stabi stangs de hoek van 90° maken, dit is de plaatst op het chassis. Bij terreinrijden draai je de naven op open en kan je stabi stang los bewegen, bij verhard draai de naven op "lock" en dan zijn ze weer gekoppeld. Foto voor de duidelijkheid: Nog meer info: Swaybar disconnect with manuel hubs Voor de sleutelaars onder ons is dit volgens mij niet zo moeilijk zelf te maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst October 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 Ik zit momenteel ook te swaybarren, achteren gebroken (in het terrein) voren versleten bussen. Mijn ervaring met gebroken swaybar is dat deze ook zijdelings verschuift in de ophangingsbussen dus als je dit maakt zorgen dat de delen kunnen draaien maar niet verschuiven. En inderdaad erg belangrijk dat de verbindingspin of bout erg sterk is, krachten zijn fors. Ik ga voor disconnects. hier is zitten immers geen radiale krachten op de verbinding. Momenteel rijd ik zonder swaybars, en het is net een lelijke eend, helt fors over in de bochten. Ivo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 Duidelijke verhalen Hoewel rob zonder tekening kan ik me het niet helemaal voorstellen Ik blijf mijn quick disconnects maar gebruiken. Daar is vast langer over nagedacht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 na nog wat denk werk ben ik toch nog steeds ervan overtuigd dat het mogelijk moet zijn. Op de manier waar je rechtervoorassen aan elkaar gekoppeld worden. Stel die assen zijn massief ( de swaybar) zoals Pullie denkt. Als er groeven in gefreesd worden (splines) en je gebruikt een mof net als in je vacuumswitch van je 4wd dan zou je ze zelfs van achter het stuur met een schakelvork electrisch of met lucht kunnen schakelen. Met de hand er een mof overheen schuiven is dan "piece of cake" Let op het zal vast al eens uitgevonden zijn of worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Das dus eigenlijk precies wat ik beschreef, hans Maar er komen nog wel een paar extra zaken bij kijken natuurkijk.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Het idee was dan ook zaag de swaybar door en maak het koppelbaar That s all Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 Ik heb een s zitten denken over de werking van de disconnects. ik heb ook zitten denken maar wat zijn de disconnectors ben vrij nieuw!!! en waar zitten deze en wat kun je er mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 na nog wat denk werk ben ik toch nog steeds ervan overtuigd dat het mogelijk moet zijn.Op de manier waar je rechtervoorassen aan elkaar gekoppeld worden. Stel die assen zijn massief ( de swaybar) zoals Pullie denkt. Als er groeven in gefreesd worden (splines) en je gebruikt een mof net als in je vacuumswitch van je 4wd dan zou je ze zelfs van achter het stuur met een schakelvork electrisch of met lucht kunnen schakelen. Met de hand er een mof overheen schuiven is dan "piece of cake" Let op het zal vast al eens uitgevonden zijn of worden. Achteren is deze masief dat kon ik fijn zien na het door breken, zal voren ook wel masief zijn. Ivo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.