Mud Toy Ot Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Hallo, Ik ben sinds anderhalve maand in het bezit van een YJ uit 87 en demonteer nu het een en ander om te vervangen. Omdat ik nogal een nieuweling op dit gebied ben heb ik een paar vraagjes. Hopelijk kan iemand mij die beantwoorden, voor ik een hoop geld ga uitgeven wat misschien niet noodzakelijk is. 1) De YJ staat op dit moment op blokken. Banden/velgen zijn eraf. Wanneer ik nu aan de aandrijfas tussen bak en voor-differentieel draai, moet toch normaal gesproken een voorwiel (met de minste weerstand) mee gaan draaien. Bij mij draaien geen wielen mee. OOk niet wanneer ik beide wielen blokeer, kan ik de aandrijfas gewoon draaien! Zou toch eigenlijk niet mogen of vergeet ik hier iets? Iemand heeft mij verteld dat je daarvoor wel de motor moet hebben draaien omdat je een vacuum moet hebben voordat dat pas kan werken. Klopt dat? 2) er lag een trailmaster (+100m) bladverenpakket met schokdempers onder. Ook een langere veerschommel. IN totaal was de auto ongeveer 15cm verhoogd. Nu wil ik de auto terugbrengen naar een 1" verhoging. Kan ik dit realiseren door de originele bladveren en originele schokdempers te monteren en daarbij alleen een langere veerschommel 1" te installeren? Zijn de originele schokdempers daar geschikt voor of adviseren jullie daarvoor dan andere te monteren? Groetjes en hopeljik eens tot snel in een of ander ruig terrein ! rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bossie Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Meestal als ze de 4x4 lang nit gebruikt hebben gaat dat heveltje voor in de as vast zitten(je mechanisme voor de vrijloop) Ff uit elkaar schroeven en schoon maken.In 'n uurtje doe je al veel. Bij de schokbrekers moet je alleen ff kijken of je genoeg inveer hebt als je 'm wil verlagen. M.a.w. dat je je schokbreker niet gaat gebruiken als aanslag punt voor je veerweg,anders heb je kans dat ze afbreken met 'n beetje ruw terrein.. Kijk maar wat je er mee kan.. Gr.Karel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Verlagen????????? je 4x4 wordt door middel van vacuum ingeschakeld, motor starten in 4x4 zetten dan kan je je motor weer uitzetten en je as proberen rond te draaien (zal je niet meer lukken) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bossie Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Tja.. Je hebt mensen die snappen niet als je gaat terreinrijden dat je 'm niet hoeft te verlagen.. Je komt toch wel aan de grond.. altijd makkelijk uitstappen.. Duusss... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 je linker voor wiel zou moeten draaien als je aan de aandrijfas draait met de hand. Het rechtervoorwiel wordt gekoppeld middels een schuifmof in je vaccumschakelaar die mof verbind een as van dif naar schakelaar met een as van schakelaar naar wiel die mof schuift over de 2 assen doordat een vorkje middels lucht wordt aangedreven als je motor loopt en je de kleine pook in 4wd schakelt. -------------------------------------------------- je kunt inderdaad met org bladveren en schokdempers 1 inch omhoog met de veerschommels ( verlengde) maar dan kun je dat ruig terrein wel vergeten en kun je net met 31 banden op de weg rijden. Waarom die verhoging ongedaan maken staat toch super zo??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mud Toy Ot Geplaatst November 1, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Ja, ik weet ut... verlagen klinkt raar, maar de komplete set die er onder ligt moet vervangen worden omdat schokdempers kapot en bladveren gebroken zijn. Een nieuwe set kost (kompleet) rond 950-1000 euro. Das voor een doorsnee jan lnl behoorlijk wat geld. Dus nu zoek ik naar wat middelen om um toch hoger als origineel te maken en toch de kosten een beetje in de gaten houden. De body wil ik nog 1-2 inch verhogen om wat meer ruimte voor de banden te krijgen. Veel lui zeggen, als je ut niet kunt betalen moet je ut niet rijden..... maar ja, ut blijft wel een Jeep he! Heeft iemand dan misschien ergens goedkopere prijzen gezien? groetjes Rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Schokbrekers zijn niet duur..maar gebroken bladveren? Allemaal? Wat is ermee gebeurd dan? Maar goed, je kan de originele spullen hoogstwaarschijnlijk gewoon terugzetten. Ik weet niet hoe lang de remslangen vòòr zijn, maar grote kans dat ze te lang zijn voor een kleine verhoging en je daar ook de originele terug moet plaatsen. (of netjes uit de weg houden uiteraard) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 je linker voor wiel zou moeten draaien als je aan de aandrijfas draait met de hand. ik kan mijn aandrijfas voor gewoon draaien zonder dat me wiel mee draait?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 ik kan mijn aandrijfas voor gewoon draaien zonder dat me wiel mee draait?? Tuurlijk kan dat! Als je aan de as draait, zorgt het diff ervoor dat niet je wiel, maar de "ontkoppelde" as gaat draaien! Dez is waarschijnlijk vergeten dattie een locker voorin heeft zitten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mud Toy Ot Geplaatst November 1, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Vele malen dank voor de snelle reacties op mijn vragen. Geloof dat ut me een hoop werk heeft bespaard !! Rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 Hoi Rob, Ik heb nog wel wat originele bladveren van een wrangler liggen en ook nog de originele schokbrekers erbij. die kan je voor een heel zacht prijsje wel overnemen. Groeten Bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst November 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2006 oops hahahahaha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
djeepie Geplaatst November 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2006 Ja, ik weet ut... verlagen klinkt raar, maar de komplete set die er onder ligt moet vervangen worden omdat schokdempers kapot en bladveren gebroken zijn.Een nieuwe set kost (kompleet) rond 950-1000 euro. Das voor een doorsnee jan lnl behoorlijk wat geld. Dus nu zoek ik naar wat middelen om um toch hoger als origineel te maken en toch de kosten een beetje in de gaten houden. De body wil ik nog 1-2 inch verhogen om wat meer ruimte voor de banden te krijgen. Veel lui zeggen, als je ut niet kunt betalen moet je ut niet rijden..... maar ja, ut blijft wel een Jeep he! Heeft iemand dan misschien ergens goedkopere prijzen gezien? groetjes Rob Je hoeft niet meteen zo te schreeuwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst November 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2006 Als ik ZO hard naar beneden donder dat en mijn dempers en mijn veren gebroken zijn ga ik ook schreeuwen.....als dat nog lukt (@moddereters : is offtopic , weet ik , maar 1 opmerkingkje moet toch kunnen???) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.