Spring naar bijdragen

eens begonnen blijf je bezig...


Laurent
 Share

Recommended Posts

hoi, ik heb vorige week langere veerschommels geplaatst onder mijn jeep, deze is er niet alleen mooier van geworden, het is ook opgevallen dat de veren stillaan horizontaal staan en zelfs al neigen van licht door te buigen.

tegen volgend jaar op de keuring zal ik er dus andere moeten onder steken.. Nu ik zou wel verhoogde veren willen kopen, maar ik vraag mij af hoe veel mag je verhogen alvorens je een SYE moet plaatsen of andere aanpassingen aan de aandrijflijn moet doen? de veerschommels hebben hem al 1 inch verhoogd.

groeten laurent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fout, je mag zoveel verhogen als je wil.

Je moet een SYE pas steken als je trillingen opmerkt in de aandrijflijn.

Tot 4" verhoging met een verlaging van de tussenbak moet mogelijk zijn zonder SYE.

Dat zal best, maar de ervaring leert enz.

Ben liever wat aan de voorzichtige kant bij adviezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi, ik heb vorige week langere veerschommels geplaatst onder mijn jeep, deze is er niet alleen mooier van geworden, het is ook opgevallen dat de veren stillaan horizontaal staan en zelfs al neigen van licht door te buigen.

dit komt mede omdat je langere schommels hebt geplaatst, je zult zien als je je oude er weer op zet dat ze weet een stukje terugkomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit komt mede omdat je langere schommels hebt geplaatst, je zult zien als je je oude er weer op zet dat ze weet een stukje terugkomen

Volledig mee eens. cool.gif wat betreft de langere shackles

Wat die SYe en aangepaste aandrijfas betreft : bij een verhoging (eender welke of hoe hoog ook) verander je de hoek die de aandrijfas met de tussenbak maakt. Het slip yoke systeem bestaat er uit dat er een vaste cardan onder zit, en er een staaf in en uit de tussenbak schuift. Bij een verhoging trek je die staaf zowieso wat uit en bij grotere verhogingen "trekt" die dus de tussenbak naar beneden. Dit leidt tot de gekende trillingen. Maar dit is slechts een symptoom, en net als bij een ziekte moet je niet enkel de symptomen aanpakken, maar vooral de oorzaken. Dus een SYE met langere (en uitschuifbare) cardanas zijn hiervoor de oplossing.

Persoonlijk vind ik de transfer case lowering kit een lapmiddel dat de symptomen bestrijdt maar niet de oorzaak wegneemt unsure.gif Maar hier zijn de meningen sterk over verdeeld. Trouwens hoeft helemaal niet zo duur te zijn (bij interesse stuur maar een PB'tje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dik 4" lift, zonder SYE. Wel een TC lowering natuurlijk! Trillingen heb ik geen last van.

SYE is natuurlijk wel beter en je houdt de bodemvrijheid op peil. Tja.. persoonlijke voorkeur denk ik... In het terrein is een TC lowering absoluut een nadeel...

die transfercase lowering, is die dan even groot als de verhoging? neem nu dat ik er nog 2 inch verhoogde veren onder plaats, moet die tussenbak dan ook 2 inch dalen?

in dat geval snap ik dat er een groot nadeel is, je wint namelijk niets aan bodemvrijheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die transfercase lowering, is die dan even groot als de verhoging? neem nu dat ik er nog 2 inch verhoogde veren onder plaats, moet die tussenbak dan ook 2 inch dalen?

in dat geval snap ik dat er een groot nadeel is, je wint namelijk niets aan bodemvrijheid.

nope, de gemiddele TLC is 1 inch tot anderhalve inch. Anders kom je sowieso in de problemen met de uitsparingen die voorzien zijn. DE SYE lost alles op, ongeacht de verhoging dry.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TC lowering bestrijd wel degelijk de symptomen hoor. Je brengt de (denkbeeldige) lijnen in het verlengde van de yoke op de as en de yoke aan de bak weer korter bij elkaar, en dus verklein je de hoeken. Wel moet je de achteras wat kantelen, omdat de kruiskoppelingen wel beiden dezelfde hoek moeten maken.

Nadeel van de TC lowering is, dat je een gedeelte van de verhoging, midden onder de wagen weer ongedaan maakt! 2e "nadeel" is, dat ook de ruimte om te liften beperkt is: Meer dan 1½" tc-lowering is niet raadzaam.

Zelf heb ik 2½" verenlift, 1½"shacklelift en een TC lowering gemonteerd: Geen trillingen en prima terreincapaciteiten. Voordeel van 1½"shackles: voor een Tc-lowering heb je geen keggen onder de achteras nodig! De askanteling, veroorzaakt door de shackles, is precies goed voor de TC lowering!

Keggen heb ik wel gemonteerd, maar dan vóór. Dit is gedaan om fuseehelling te corrigeren en een goed stuurgedrag te behouden.( De keggen zitten met de dikke kant naar voren gemonteerd.)

Wanneer ik nu nog een 1½" bodylift monteer, heb ik nu ruimte voor 33ers, en bovendien een prachtige flex!:

IMG_6335.JPG

Ook in het terrein merk ik nooit iets van trillingen, btw.. Wel van de lager hangende crossmember.... wacko.gif

Overigens staat een SYE nog wel op m'n verlanglijstje hoor.... maar niet om trillingen te verhelpen. Puur om bodemvrijheid te creëren!

Maar wil je niet teveel verhogen, en/of is je budget bepekt: TC-lowering absoluut serieus overwegen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn SYE kit is een van de beste investeringen die ik in mij Jeep heb gedaan.

Kost je totaal ongeveer eur 700

Moet echter nog steeds de TLC verwijderen. Bij mij zijn dat busjes ipv een dichte vierkante stang. Doordat het bussen zijn is de bodemplaat erg makkelijk schoon te spuiten met hogedruk spuit

Haal ze echter wel weg omdat als je banden laat aflopen zak je ook al een stukje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...