Spring naar bijdragen

Winterbanden


Recommended Posts

Ik zou gewoon de standaard maat aanhouden. Zeker niet breder!!

En bedenk, voordat je tweedehands winterbanden aanschaft, één ding goed: Als er één type band is, dat de laatste jaren enorm is doorontwikkeld, is het de winterband! Met gebruikte exemplaren verlies je dus altijd veel extra veiligheid t.o.v. nieuwe exemplaren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Nu roept dit onderwerp ook vragen bij mij op.

Ik heb een artikel gelezen dat als er M+S staat dit niet specefiek winterbanden hoeft te zijn!

Er zou ook een ijs sterretje bij moeten?

Ik zelf heb Bridgestone dueller 684 M+S ik dacht dat dit winterbanden waren?

Weet iemand hier meer over, zijn dit All season banden of toch meer winterbanden?

Ben namelijk van plan om echte zomerbanden er bij te gaan kopen in de hoop dat dit minder lawaai zal op leveren?

Is er iemand die hier meer over weet?

Thanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 20 jaar lang op gebruikte winterbanden gereden ( 80-85%) voor een fractie van de nieuwprijs

Vaak kon je niet zien dat ze gebruikt waren en het waren nooit "oude" types

Er zijn altijd mensen die van auto wisselen en de winterbanden niet mee nemen.

Een vertrouwd adres is Piet van Raay in Nijmegen.

Kunt ze gewoon bellen met de maat die je zoekt en vaak ook het merk wat je wilt en anders kijk hier eens

banden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen 5 jaar is de grip van winterbanden met gemiddeld 20% toegenomen... En de zijdelingse grip nog veel meer!

Bij gebruikte banden mis je dus al snel flink wat extra grip, ook al zijn ze pas een jaar oud.

Maar iedereen moet z'n eigen keuze's maken, natuurlijk!

M&S is geen officieele winterband aanduiding. Het logo "Berg met sneeuwvlok" is dat wel! M&S is een codering die elke fabrikant naar eigen inzicht mag gebruiken, en is in bijv. Duitsland niet voldoende om als "winterband" te worden aangemerkt.

De meeste AT banden hebben die M&S aanduiding. Maar winterbanden zijn meer dan een band met grof profiel: De speciale rubbersamenstelling én heel veel kleine "lamellen" zijn een "must" !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

whistle.giffrusty.gifwacko.gifwacko.gifblush.gifrolleyes.gifglare.gif

In VACO Nieuws (3/2006) zijn wij reeds uitgebreid ingegaan op de wijziging van het Duitse verkeersreglement (de Straßenverkehrsordnung of StVO) en de daaraan gekoppelde zogenaamde winterbandenplicht. Deze is inmiddels in werking getreden. Bij motorvoertuigen dient de uitrusting aan de weersomstandigheden te worden aangepast. Hiertoe behoren met name geschikte banden en antivriesmiddel in de ruitenwisinstallatie.

Bij gebruik van ongeschikte banden is een automobilist in overtreding en riskeert hij een boete van maximaal ? 40,-. Bovendien kan betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld leiden tot medeaansprakelijkheid, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ?grove nalatigheid?, zodat de allriskverzekering betaling kan weigeren.

Definitie winterband

De media legt de bepaling voor geschikte banden meestal uit als winterbandenplicht. En naar verwachting zal de plicht tot het aanpassen van de banden aan de weersomstandigheden zich inderdaad bewijzen als winterbandenplicht. Hierdoor is de afgelopen maanden de discussie ontstaan wat in deze context geschikte winterbanden zijn of wat een concrete definitie is van winterbanden. Op dit moment bestaat er echter géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden. Wel omschrijven bepalingen als de ECE-bepaling nr. 30, EU-richtlijn 92/23 en § 36 van de Duitse Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung winterbanden uitsluitend als banden met de aanduiding M+S, M&S of M.S.. Dit zou betekenen dat álle banden met een M+S-aanduiding (inclusief sommige zomerbanden) juridisch gezien geschikte winterbanden zouden zijn.

M+S-banden mét sneeuwvloksymbool

Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S-aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding. Echter, gangbare Amerikaanse tests wijzen uit dat banden mét het sneeuwvloksymbool 10% meer tractie hebben op een besneeuwd wegdek dan banden zonder dit symbool. Bovendien is de betekenis van het sneeuwvloksymbool voor zowel de bandenspecialist als de consument onmiskenbaar.

VACO-advies

Bovenstaande betekent niet dat winterbanden die op dit moment nog niet met het symbool zijn uitgerust, daarmee automatisch minder of helemaal geen winterbandeigenschappen hebben of zelfs verkeersrechtelijk in Duitsland en Europa niet als winterbanden worden beschouwd. Toch adviseert Vereniging VACO met het oog op de nieuwe Duitse StVO en de consequenties voor uw klanten na uitgebreid overleg met de Duitse branchevereniging BRV, alléén banden als winterbanden te verkopen die zowel de M+S-aanduiding als het sneeuwvloksymbool bevatten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...