Spring naar bijdragen

Air Intake Slang Terreinvaardiger Maken


Blue4.2
 Share

Recommended Posts

Allereerst het is een 4.2 liter 6 cilinder. Luchtfilter ligt bovenop de motor en heeft een vierkante/rechthoekige Air intake slang naar het filter.

Ik zou graag de airintake slang willen verplaatsen richting het schutbord(ivm terrein rijden en evt. water en andere ellende wat ie naar binnen zou kunnen zuigen), hij pakt nou z'n lucht nog weg bij de grill. Maar nou is het probleem dat de slang er maar in 1 maat is en maar net lang genoeg is om tot de grill te komen. Nou kan ik uiteraard iets maken van een (stukkie blik ofzo) zodat je twee slangen aan elkaar kan maken. Maar mischien heeft iemand anders het wiel al een keer eerder uitgevonden?

Maar wederom het is een rechthoekige slang en ook het aansluitstuk op het filter is rechthoekig! Dus PVC buizen enzo zijn in principe geen optie tenzij je met een stukkie zeil ofzo een flexibele verbinding zou maken.

Wie o wie heeft het al eerder gedaan!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haalde hen altijd los, als ik het terrein inging.

En dan bij de grill... slang terugbuigen en met een trekbandje aan de support stang van de grill vastzetten. Opening richting rembekrachtiger.

Nadien, bij weggebruik, zette ik 'm weer terug op de bracket aan de grill. Zo kreeg 'ie op de weg koele lucht, wat 'ie toch lekkerder vindt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haalde hen altijd los, als ik het terrein inging.

En dan bij de grill... slang terugbuigen en met een trekbandje aan de support stang van de grill vastzetten. Opening richting rembekrachtiger.

Nadien, bij weggebruik, zette ik 'm weer terug op de bracket aan de grill. Zo kreeg 'ie op de weg koele lucht, wat 'ie toch lekkerder vindt!

is idd ook een goed idee zit ie toch hoger en opening naar achter wijzend! Wat je zegt...het motoretje zal de koele lucht idd fijner vinden!

Lijkt mij eigenlijk het beste idee! thumbsup.gif

Was mischien toch weer te moeilijk aan het denken. frusty.gif

Maar had je er dan nooit echt veel rommel erin??? Want als ik kijk hoe het blokje eruit ziet na een dagie stoeien dan zit ie toch echt tot aan de motorkap eronder. Of zou het nog een idee zijn om om de opening nog een flterdoek te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Het eerste wat ik eigenlijk wou doen is de buis van het filterhuis halen, dicht lassen oid, en dan rondom in het filterhuis gaten boren.

Nu past bij mij het orginele filter er niet meer op om dat ik er rembekrachtiging in gebouwd heb.

En heb er zolang (6 maanden) er een lampenkapje op gezet.

dsc02864qh2.jpg

Nu denk ik wel dat de aangezogen lucht met geboorde luchtfilter of lampenkapje te warm zal zijn en de prestaties zullen afnemen.

Heb zelf er nog geen hinder van kunnen vinden.

Ondertussen een aluminium kleppendeksel kunnen bemachtigen waar ik rubberen trilling dempers ter ondersteuning van de pijp op gemaakt heb, wil zo met een ronde buis en bocht rvs 80mm naar de ander kant van de motor weg bij de uitlaat, en zo hoog mogelijk.

Denk zelf dat je minder kans hebt met zo'n kapje dat je water op zuigt dan met de standaard slang, tenzij je hem helemaal onderdompeld.

De buis, bochten en beugels komen van de cv-ketel's en is verkrijgbaar bij de installateur.

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Het eerste wat ik eigenlijk wou doen is de buis van het filterhuis halen, dicht lassen oid, en dan rondom in het filterhuis gaten boren.

Nu past bij mij het orginele filter er niet meer op om dat ik er rembekrachtiging in gebouwd heb.

En heb er zolang (6 maanden) er een lampenkapje op gezet.

dsc02864qh2.jpg

Nu denk ik wel dat de aangezogen lucht met geboorde luchtfilter of lampenkapje te warm zal zijn en de prestaties zullen afnemen.

Heb zelf er nog geen hinder van kunnen vinden.

Ondertussen een aluminium kleppendeksel kunnen bemachtigen waar ik rubberen trilling dempers ter ondersteuning van de pijp op gemaakt heb, wil zo met een ronde buis en bocht rvs 80mm naar de ander kant van de motor weg bij de uitlaat, en zo hoog mogelijk.

Denk zelf dat je minder kans hebt met zo'n kapje dat je water op zuigt dan met de standaard slang, tenzij je hem helemaal onderdompeld.

De buis, bochten en beugels komen van de cv-ketel's en is verkrijgbaar bij de installateur.

Groeten Glenn.

je moet wel rekening houden dat bij elke 20 graden dat de temprateur omhoog gaat het vermogen 5% daalt.

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je moet wel rekening houden dat bij elke 20 graden dat de temprateur omhoog gaat het vermogen 5% daalt.

Dat geloof ik wel, zit zelf in de cv-ketel,s en bij het afstellen is de aangezogen luchttemperatuur ook belangrijk.

Maar wat is de functie van het koelvloeistof door het inlaatspruitstuk, daar zit bij de sensor in van de temperatuur meter en die hangt al snel rond de 80 graden.....???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar wel eens een onder de motorkap gekeken? waneer de fan door het water/moderwater is geslagen?

Dat bedoel ik dus de hele drommelse bende zit onder de bagger/modderwater...dus tja open filtertjes lijken me ook niet echt de oplossing. no.gif en Als je gaten in je filterhuis boord tja zit wel hoog maar dan maak je in mijn ogen een stalen open luchtfiltertje.

Blijf voorlopig nog even bij 87wrangler z'n oplossing en toch nog mischien maar een stukkie filterdoek op het uiteinde vd slang knopen...

Maar toch bedankt voor de ideeen..

Wie heeft er nog meer??? rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat geloof ik wel, zit zelf in de cv-ketel,s en bij het afstellen is de aangezogen luchttemperatuur ook belangrijk.

Principe is simpel: er kan meer koude lucht in een cilinder als warme lucht, vooral turbo druk gevulde motoren hebben daar profijt van.. Daarvoor zitten er op de Motoren bij ons aan boord altijd een luchtkoeler op thumbsup.gif

Dus meer lucht = meer zuurstof=betere verbranding

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je echt altijd door de zware bagger rijdt, kan ik je maar 1 ding aanraden.

Plaats een snorkel, dit zal je een hoop ellende besparen wanneer je een keertje te diep gaat.

En je zal het zeker meemaken wanneer je veel offroad rijdt dat een poeltje verrassend dieper is dan je eerst gedacht had.

Voordeel van een snorkel is niet alleen het hogere aanzuigpunt, maar ook een koude aanzuiging.

Enkel raad ik je bij een snorkel aan ene K&N of dergelijke te steken omdat je ook meer bladeren en stof opzuigt tov een

conventioneel filter. Dus met K&N is dit makkelijker te verschonen.

Ow ja nog iets, het is ook nog eens lekker STOER!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je echt altijd door de zware bagger rijdt, kan ik je maar 1 ding aanraden.

Plaats een snorkel, dit zal je een hoop ellende besparen wanneer je een keertje te diep gaat.

En je zal het zeker meemaken wanneer je veel offroad rijdt dat een poeltje verrassend dieper is dan je eerst gedacht had.

Voordeel van een snorkel is niet alleen het hogere aanzuigpunt, maar ook een koude aanzuiging.

Enkel raad ik je bij een snorkel aan ene K&N of dergelijke te steken omdat je ook meer bladeren en stof opzuigt tov een

conventioneel filter. Dus met K&N is dit makkelijker te verschonen.

Ow ja nog iets, het is ook nog eens lekker STOER!

En maar zeuren over mijn "paddestoel". mad.gif ......., hang er wel lekker mijn stroppie op. whistle.gif ......( nog wel even aansluiten als het weer het toelaat maar dan is ie ook echt gereed voor ( bijna) onderwater.... yes.gif ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je echt altijd door de zware bagger rijdt, kan ik je maar 1 ding aanraden.

Plaats een snorkel, dit zal je een hoop ellende besparen wanneer je een keertje te diep gaat.

En je zal het zeker meemaken wanneer je veel offroad rijdt dat een poeltje verrassend dieper is dan je eerst gedacht had.

Voordeel van een snorkel is niet alleen het hogere aanzuigpunt, maar ook een koude aanzuiging.

Enkel raad ik je bij een snorkel aan ene K&N of dergelijke te steken omdat je ook meer bladeren en stof opzuigt tov een

conventioneel filter. Dus met K&N is dit makkelijker te verschonen.

Ow ja nog iets, het is ook nog eens lekker STOER!

Ja hoor daar is de eerste!!!(dacht al waar blijven ze toch) worshippy.gifthumbsup.gif Dat ik daar niet aan gedacht heb...Ja uhhh als ik van plan was een snorkel te plaatsen dan had ik denk ik niet gevraagd waar ik de slang heen kan brengen frusty.giflaugh.giflaugh.gif Nee, alle gekheid op een stokkie, tuurlijk snap ik dat een snorkel de mooiste oplossing is, maar niet iedereen heeft een snorkel en gaat toch door de bagger! Gister bij Dezperado gezien hoe het bij hem zat...maar ja die 4.0l heeft een filterbak met ronde aansluiting en dan zijn een paar PVC pijpies zo gemaakt richting schutbord. Dus nog steeds blijf ik maar bij 87wrangler z'n oplossing. Maar toch bedankt voor de aangedragen stukjes. Rijdt er nooit iemand terrein met een 4.2 ofzo unsure.gif ??? Het zijn toch ook niet echt de ideale boodschappen autotjes?!?!?! laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de auto regelmatig in het terrein gebruikt, waarbij de motorruimte er idd niet meer uitzag.

Maar vuil komt er bijna niet door die slang. Het luchtfilter kon dat beetje er makkelijk uitfilteren. Ik denk dat hij, op de originele plaats en op een stoffig zandpad rijdend achter een andere jeep, meer troep binnenzuigt...

Ik zette de slang altijd wel zo ver mogelijk naar achteren vast, dus net voor het remvloeistofreservoir.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de auto regelmatig in het terrein gebruikt, waarbij de motorruimte er idd niet meer uitzag.

Maar vuil komt er bijna niet door die slang. Het luchtfilter kon dat beetje er makkelijk uitfilteren. Ik denk dat hij, op de originele plaats en op een stoffig zandpad rijdend achter een andere jeep, meer troep binnenzuigt...

Ik zette de slang altijd wel zo ver mogelijk naar achteren vant, dus net voor het remvloeistofreservoir.

Zal dat volgende keer is proberen! Bedankt 87wrangler! worshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hoor daar is de eerste!!!(dacht al waar blijven ze toch) worshippy.gifthumbsup.gif Dat ik daar niet aan gedacht heb...Ja uhhh als ik van plan was een snorkel te plaatsen dan had ik denk ik niet gevraagd waar ik de slang heen kan brengen frusty.giflaugh.giflaugh.gif Nee, alle gekheid op een stokkie, tuurlijk snap ik dat een snorkel de mooiste oplossing is, maar niet iedereen heeft een snorkel en gaat toch door de bagger! Gister bij Dezperado gezien hoe het bij hem zat...maar ja die 4.0l heeft een filterbak met ronde aansluiting en dan zijn een paar PVC pijpies zo gemaakt richting schutbord. Dus nog steeds blijf ik maar bij 87wrangler z'n oplossing. Maar toch bedankt voor de aangedragen stukjes. Rijdt er nooit iemand terrein met een 4.2 ofzo unsure.gif ??? Het zijn toch ook niet echt de ideale boodschappen autotjes?!?!?! laugh.gif

Dacht dat alle "zeurpieten" al weer richting Spanje waren dry.gif .........., neem toch een snorkel man bye1.gif !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je dan toch een snorkel wilt nemen neem dan een goeie op maat gemaakte voor jouw type wagen ipv. eigen huis in puin troep die niet fatsoenlijk waterdicht blijkt te zijn, kost een paar centen meer maar dan ziet het er ook meteen een stuk fatsoenlijker uit en hou je ook je luchtdoorstroming een beetje goed en met een kit van bijvoorbeeld ARB heb je ook alle andere problemen opgelost met spul wat je moet verplaatsen onder de kap.

PICT0356.sized.jpg

PICT0348.sized.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je dan toch een snorkel wilt nemen neem dan een goeie op maat gemaakte voor jouw type wagen ipv. eigen huis in puin troep die niet fatsoenlijk waterdicht blijkt te zijn, kost een paar centen meer maar dan ziet het er ook meteen een stuk fatsoenlijker uit en hou je ook je luchtdoorstroming een beetje goed en met een kit van bijvoorbeeld ARB heb je ook alle andere problemen opgelost met spul wat je moet verplaatsen onder de kap.

Ok Ok, zal even meegaan in het snorkelverhaal... En wat kost dat dan???

Vindt het nog steeds geen echte schoonheidsprijs winnen(al is het beter als zo'n paddestoel tongue.giflaugh.giflaugh.gif )... maar ook ik ben meer van het praktische! En waarvoor zit ie bij jou dan eigenlijk aan de bestuurderskant??? (bij de ene zitten ze aan de linkerzijde en bij de ander aan de rechterzijde)

Maar nog effe iets Pullie... jij hebt een 4.0 en ik een 4.2! ik zit nog steeds met die rechthoekige aansluiting-slang of heeft ARB daar ook een oplossing voor....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hij zit bij mij aan de bestuurderskant omdat aan die kant ook het luchtfilterhuis zit. en ik neem aan dat vast ooit ergens ter wereld wel wat mensen een snorkel op een 4,2 hebben gezet en daar zal dan ook vast wel een oplossing voor zijn, ff googelen en je komet een heel end.

Dit was een 4.2 toen de snorkel erop kwam:

l42.jpg

Informeer eens bij Hendrik (Black Bear) hoe hij dat destijds gefikst heeft....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd Dez zullen er toch wel meer zijn

Ik ben toch van plan om een verbindings stukkie te fabriceren waardoor ik twee slangen aan elkaar vast te knopen en op die wijze als ik terrein ga rijden de slang zover mogelijk naar het schutbord te krijgen. Dus eigenlijk 87 wrangler z'n oplossing maar dan een beetje langer. Als het klaar is plaats ik wel een foto'tje. Word wel pas het nieuwe jaar(Februari ofzo), want ik ga het wel aan boord fabriceren want daar heb ik de spullen/gereedschap tenminste voor handen.

Toch allemaal bedankt voor de tips.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Ik haalde hen altijd los, als ik het terrein inging.

En dan bij de grill... slang terugbuigen en met een trekbandje aan de support stang van de grill vastzetten. Opening richting rembekrachtiger.

Nadien, bij weggebruik, zette ik 'm weer terug op de bracket aan de grill. Zo kreeg 'ie op de weg koele lucht, wat 'ie toch lekkerder vindt!

Nou 87wrangler...jou oplossing is als zeer goed uit de bus gekomen! Slang gaat verder naar achter dan ik dacht(toch fijn dat JeepEd z'n halve werkplaats achter in z'n XJ heeft, ik had natuurlijk geen geen ty-raps bij! :wacko: ) We hebben het uitgeprobeerd op de maasvlakte met oudjaarsdag en het ging uitstekend!!! idd slang gaat zowiezo net voorbij aan rembekrachtiger! Werkt dus perfect...(hoef dus geen LARO schoorsteen aan te schaffen...he Ad! :whistle: (wrangler92) :P;) (sorry kon het niet laten :blink: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...