Spring naar bijdragen

Radiateur Vervangen


Recommended Posts

Ten eerste wil ik ff kwijt mega forum...handige weetjes gevonden sinds ik hier ben.

Ik heb sinds een paar weken een grand cherokee 4.0 I6 uit 95 gekocht met wat kwaaltjes.Deze leken in eerste instantie niet zo groot en de meeste zijn goed te doen denk ik.Lambda sonde voor de apk ivm co2 uistoot,remblokken achter koplamp vastzetten ivm trilling.

Dan was er nog een lekkage bij de oliefilter.deze zit op een soort elboog zodat je er makkelijk bij kan.Dat is wel zo maar hoe in godsnaam krijg ik deze los :-)

ten tweede lekte hij koelvloestof niet veel maar wel zo dat ik in twee weken de reservoir moest bijvullen.

Vanochtend ben ik de duer uitgegaan en zag dat mijn temp snel oploopte.auto langs de kant gezt en zag daarna dat toen de motor uit was de koelvloeistof eruitspoot onder de bumper vandaan :whistle: dus ik snel omdraaien en naar husi maar dat redde ik niet. :wacko: .his his stoom stoom naald in de rood dus maar stil gezet.kan dit kwaad want was duidelijk overhit en alles kookte geloof ik.heb nu een nieuwe radiateur besteld en mijn vraag is ( lang verhaal ervoorafaand haha )

is deze makkelijk te vervangen.voorbumper los gril eruit en dan slangen los neem ik aan...kan ik hem daarna zo eruit tillen of moet ik nog meer doen en zijn er punten waar ik op moet letten

bvd aad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier, Aad!

Wat het demonteren/monteren van de radiateur betreft: geen idee... ZJ rijders kunnen je dat vast beter vertellen.

Het rijden met (veel) te weinig vloeistof is ronduit slecht! De kans dat de koppakking eraan gaat is dan erg groot!

Voordeel van een 4.0 is dan weer, dat de hele boel van gietijzer is (minder spanningen dan bij gietijzer met alu kop) en dat vervangen, mits je het zelf doet, niet duur hoeft te zijn.

Wat die olielekkage betreft: Die "elleboog" zit met een o-ring tegen het blok gemonteerd. Het is een bekend probleem dat die na verloop van tijd gaat lekken. Er zijn reparatiesetjes voor in de handel!

Demonteren gaat door de inbus of torx bout los te draaien, het hele spul valt dan zo van het blok!

Succes!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom aad,

Maar waarom de voorbumper los, de grill kan je zo los halen zonder de voorbumper te demonteren.

En volgens mij kan je dan zo de radiateur verwijderen.

Ga je wel de voorbumper demonteren dan moet je zijverlichting er ook uit en ga niet te hard trekken dan heb je namelijk kans dat e.e.a afbreekt.

verder heeft arco een how to gemaakt van zijn aircocondensor waarin staat hoe de grill enz. te verwijderen.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey jongens bedankt voor de feedback.

Ik dacht ivm de radiateur dat je de bumper er vanaf zou moeten halen om bij de hele handletje bij tekomen.maar ga van de week beginnen en zal mijn camera bij de hand houden en fotos nemen want heb al gezien dat ze hier wel happig zijn op foto reportages.

wat betreft rijden met weinig koelvloeistof.zodra hij begon te spuiten heb ik hem zsm stilgezet.kon niet voorkoomen dat de boel ging stomen want stond midden in een tunnel dus stilstaan ging niet echt met 110 km/u dus is echtminimaal geweest wat hij heeft gereden en de overstort tank was nog 3/4 vol...dus hopen en duimen dan maar.

Ik hou juillie op de hoogte van de vordering maar alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ff snel nog ene vraagje de airco condensor voor de radiateur die zit niet op de koelvloestofleiding aangesloten he..niet dat ook daardoor koelvloestof dat door de radiateur loopt doorheen stroom...zal wel niet want anders moet je niet special spul in je airco doen...denk dat ik me eiegnvraag al heb beatnwoord maar toch graag een feedback als kan haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idd, zijn 2 aparte circuit's.

Wat mogelijk wel op je radiator aangesloten zit, als je een automaat hebt tenminste, is een warmte wisselaar voor de automaat olie. 2 aansluitingen aan de rechterzijkant van de radiator, 1 onder en 1 halverwege.

Kun je zo los draaien.

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...