Spring naar bijdragen

Welke Reserve Onderdelen Meenemen


geertm
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers.

Ik ben nieuw op dit forum. Ik zag een topic over ons (www.teamjeeperscreepers.nl) dus besloot ik me maar te mengen in dit forum. Zoals in het andere topic reeds gemeld werdt, wij gaan dus ook met een XJ naar dakar.

We zijn druk bezig met de voorbereidingen. De auto werkt inmmiddels prima. Het onderstel en koeling zijn 100% en dat zijn wel de voornaamste punten.

Dat is leuk, maar er kan onderweg natuurlijk nog vanalles kapot gaan.

Daarom wilde ik jullie de volgende stelling voorleggen:

Je gaat met een XJ ('88 4.0 LO) naar Dakar en je hebt nog een beprekt budget. Wat zou je zeker aan reserve onderdelen meenemen?

Groeten, Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

radiateur leiding

wielmoeren... klinkt gek maar je zal bij een lekke band de zaak niet goed vast draaien :whistle:

multibelt, al is het een goede gebruikte

waterpomp wil geloof ik ook nog wel eens gaan.......

maar de Cherokee rijders kunnen beter antwoord geven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Super tocht die je gaat maken, ik ben 1 jaar geleden gereden. zie www.team-lsd.nl

Wat meenemen, erg lastig.

Wat is er zoal in onze groep gesneuveld:

*Versnellingsbak

*3 x wiellager

*weinig lekke banden

*kardan achteras Mercedes los geschoten, op asfalt gedonderd met 100km/h en daardoor steekas kapot

*carburateurs verstopt ondanks snorkel

*schokbrekers kapot

*van een motorfiets de zuiger veren versleten

Wat zou ik nu meenemen:

*inderdaad water slangen

*stop leak voor radiateur

*binnen banden monteren, banden spanning kan dan terug naar 0,6 bar>veel draagvlak in zand

*geen snorkel maar zelf een pre filter maken met b.v. oude sok gedrenkt in Olie, vuile sokken heb je zat, 2x perdag nieuwe erop.

*ducktape en wat slangen klemmen en spanbanden enz voor noodreparaties.

*2 reserve banden is zat, voor weinig geld daar vanalles te krijgen.

*een paar stalen jerrycans, koop deze in een bouwmarkt, de troep die op de barreldag verkocht wordt lekt en is geroest.

*pennen petjes veiligheidsvestjes en meer van die meuk, gaan enorm veel deuren mee open, zelfs bekeuringen mee afgekocht.

*dus eigenlijk niet te veel mee slepen, je hebt meestal het verkeerde bij je en in alle landen die je aan doet zijn ze erg handig, lassen met karbiet, wiellager wordt met hamer en beitel in de naafgeslagen, respect voor het vakmanschap.

*benzine filter(s)

Paar treetjes bier, vanaf Marokko niet meer te krijgen.........

En een tip ga met een paar auto's je eigen weg, eigen tempo dan ben je bij de grenzen goedkoper en sneller over. En geniet van de steden, Fes, Marakesh, Nouabjibou, st-louis, zijn erg mooi, de organisatie neemt daar te weinig tijd voor. En suport is er toch niet.

Succes met de voorbereiding

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen tot dusver bedankt voor de nuttige tips.

Even samengevat de dingen die nu op ons verlanglijstje staan:

- water slangen

- reserve wielmoeren

- reserve oliefilter (zit wel net een nieuwe op)

- crankshaft sensor, CO2 sensor, mapsensor

- een paar kruisjes (steekas + vooras) (heb ze gister nog even goed doorgesmeerd)

De volgende punten hadden al klaar liggen:

- benzine filter

- luchtfilter

- stop leak voor radiateur

- ducktape, slangen klemmen, ijzerdraad en spanbanden

- engelse sleutel (+ complete gereedschap kist met alles erin)

- 3 reserve banden

over binnen banden monteren:

Sommigen zeggen wel doen, andere zeggen niet doen.

We moeten wel eerst nog 2500 km over snelweg, dan heb je ze liever niet denk ik i.v.m. wrijving en schuren. In het zand weer wel want dan kan er vuil tussen komen. Dit kun je echter weer verhelpen door de velg en band schoon te maken. Een klapband als gevolg van de binnenband is niet zo makkelijk te repareren. Dus wij zijn niet van plan binnenbanden te monteren, temeer daar we 3 reserve hebben.

Tegenwoordig schijnen ze in afrika net zo lief euro's te hebben, dus nemen we een flinke stapel briefjes van 5 mee.

Het idee van een zelfgemaakt pre luchtfilter is een goed idee. Alleen de uitvoeringsvorm.

Ik heb zitten kijken bij de luchtfilerbox van onze Cherokee, maar die heeft nogal een onhandige tuit om een sok over te trekken. Bovendien zitter er nog gaten onderin. Iemand nog een idee?

Groeten, Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen tot dusver bedankt voor de nuttige tips.

Even samengevat de dingen die nu op ons verlanglijstje staan:

- water slangen

- reserve wielmoeren

- reserve oliefilter (zit wel net een nieuwe op)

- crankshaft sensor, CO2 sensor, mapsensor

- een paar kruisjes (steekas + vooras) (heb ze gister nog even goed doorgesmeerd)

De volgende punten hadden al klaar liggen:

- benzine filter

- luchtfilter

- stop leak voor radiateur

- ducktape, slangen klemmen, ijzerdraad en spanbanden

- engelse sleutel (+ complete gereedschap kist met alles erin)

- 3 reserve banden

over binnen banden monteren:

Sommigen zeggen wel doen, andere zeggen niet doen.

We moeten wel eerst nog 2500 km over snelweg, dan heb je ze liever niet denk ik i.v.m. wrijving en schuren. In het zand weer wel want dan kan er vuil tussen komen. Dit kun je echter weer verhelpen door de velg en band schoon te maken. Een klapband als gevolg van de binnenband is niet zo makkelijk te repareren. Dus wij zijn niet van plan binnenbanden te monteren, temeer daar we 3 reserve hebben.

Tegenwoordig schijnen ze in afrika net zo lief euro's te hebben, dus nemen we een flinke stapel briefjes van 5 mee.

Het idee van een zelfgemaakt pre luchtfilter is een goed idee. Alleen de uitvoeringsvorm.

Ik heb zitten kijken bij de luchtfilerbox van onze Cherokee, maar die heeft nogal een onhandige tuit om een sok over te trekken. Bovendien zitter er nog gaten onderin. Iemand nog een idee?

Groeten, Geert

Waterslangen , wielmoeren , mag je zo voor niets hebben , een keer ophalen (liefst overdag) , kruisjes heb ik wel liggen alleen nieuwe.. (kan misschien wel een prijsje maken voor die twee)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gister bij Boris geweest.

Voor een heel mooi prijsje de volgende spullen mee gekregen:

1 kruisje steekas

1 kruisje aandrijfas

koelslang boven en onder

5 wielmoeren

kleppendeksel beluchtingsslang

extra luchtfilter

crankshaft sensor

Boris bedankt!

CO2 sensor en mapsensor achterwege gelaten omdat als deze stukgaan je nog wel vooruit komt.

Ik was ook nog op zoek naar een antenne, omdat ik dacht dat deze ontbrak. Blijkt er een electrische antenne verstopt te zitten in het spatbord... :huh: Dat moet je ook maar net weten! :mellow:

Heb nu wel een goed gevoel over de voorbereiding. Zaterdag ochtend vertrekken we met alle teams vanuit de DSDM werf in Amsterdam! Ik heb er heel veel zin in en hoop dat we veel plezier zullen beleven aan onze Jeep.

Iedereen bedankt voor de input.

Groeten, Geert (Team Jeeperscreepers)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Gast IRONBITCH

motteballen.voor als de octaangehalte in de benzine telaag is. want bij een telaag octaangehalte in de benzine gaat de motor pingelen. dit doen ze ook in de racerij. maar dan om het octaangehalte in de benzine ermee te verhogen voor meer power. en dat is goedkoper dan benzine ervoor kopen met een hogere octaangehalte. gezien op dicoverychannel.

en ik heb het per E-mail verzonden naar de gebroeders de Koning toen ze op reis waren. want die hadden er ook last van. ze vertelden in hun verslag dat ze in sommige landen alleen maar benzine konden kopen met een telaag octaangehalte. en als ze gingen rijden dan gingen hun motors pingelen.

ze hebben toen tijdens hun reis onderweg met motteballen gexperimenteerd en het werkte het pingelen was voorbij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het werkt.

Maar het is wel een beetje een "paardenmiddel"... Motteballen bestaan natuurlijk uit meer dan octaan verhogende stoffen. Er zijn ook flesjes met octaan verhogende additieven te koop, die zou ik liever gebruiken en dus meenemen op zo'n trip. ( Bovendien weet je dan iets exacter met hoeveel ron je het octaangehalte nu eigenlijk verhoogd hebt.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast IRONBITCH

rolletje ijzerdraad. daar kun je bijna alles mee vast maken. zoals je uitlaten als ze los zitten. en er bijna onderuit vallen. of een soort splitpennen van maken. enz enz enz ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het zal wel aan mij liggen maar als je je geloofwaardigheid wilt behouden is het beter het topic eerst te lezen en dan tot de conclusie te komen dat de topic starter inmiddels allang weg hij schreef namelijk op 14 februari dat ie zaterdag zou gaan dat was 17 febr.

misschien dat je de motteballen en ijzerdraad kunt na brengen:)

dit is een duidelijk geval van mosterd na de maaltijd:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast IRONBITCH

als je goed de titel van de topic leest. is dit ook een goede tip voor andere Jeepers en nieuwkomers. die niet weten wat ze allemaal mee moeten nemen als ze ooit een keer erop uittrekken. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...