Spring naar bijdragen

Klik Klik


FrankXJ
 Share

Recommended Posts

CJ wil niet meer starten. Het enige dat ik hoor is klik-klik en dat is alles. Ik heb het vorige week één keer gehad en daarna helemaal niet meer. Afgelopen zondag was het ineens afgelopen en kon ik de motor - op een enkele keer na - helemaal niet meer starten.

Volgens mij kan ik de accu uitsluiten want het maakt niet uit of ik met een andere jeep met startkabels erbij probeer te starten. Kabels lijken allemaal goed en ik heb ze net los gehaald, schoongemaakt en weer teruggeplaatst (op de startmotor) en accu.

Blijft dan alleen de startmotor nog over als verdachte of kan ik nog andere dingen controleren?

Voor het starten 12.8V op de accu op de polen gemeten. Tijdens het starten loopt de Voltmeter op het dashboard helemaal naar het minimumniveau links

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou toch even het zuur van alle zes de cellen wegen.

het kan zijn dat de accu een inwendige sluiting heeft waardoor de spanning met startkabels via een andere accu opgeslokt wordt.

of maak de kabels los en start op een andere accu. dit is het minste werk voor je verder gaat :mellow:

Net gedaan en dat maakt niet uit. Nog steeds klik-klik hoewel het me wel opvalt dat de voltage niet zo snel wegvalt op de andere accu tijdens het starten. Maar nog steeds geen draaiende motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jep, net wat Willem zegt. Eerst even met andere accu testen, eventueel met zuurweger de cellen een voor een controleren.

De klik die je hoort is waarschijnlijk het start relais, dit relais wordt bediend door je contact. Als deze "in klikt" schakelt hij de stroom naar de startmotor.

Voorbeeld, mijn eigen startmotor......

startmotor.jpg

Het relais zit bij mij op de startmotor gemonteerd (kan ook ergens anders zitten) De accu kabel zit op de bout bovenop, de bout met het koperen stripje geeft de spanning door naar de startmotor. Hier moet dus spanning op staan als je start. Even met z'n tweeen -1 starten en 1 meten- controleren of er spanning word doorgegeven door het relais.

Wel spanning en toch niet starten? Startmotor demonteren en openmaken om te zien of hij nog te repareren is.....

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou toch even het zuur van alle zes de cellen wegen.

Daar heb ik nu het materiaal niet voor. Ik heb wel de andere (zeker goede accu) uit de XJ gehaald en aangesloten. Dat was het niet omdat er geen verandering was. Ik zou eigenlijk ook verwachten bij accuproblemen dat het steeds slechter zou gaan en het probleem trad wel vrij plotseling op.

duik eens onder je auto en geef eens een paar tikken met een (rubber)hamer op de startmotor? en dan starten.

ik heb dit ook zo vaak gehad maar ik haalde hem er dan gelijk onder vandaan even uitelkaar halen, schoonmaken en deed het weer goed voor een tijdje

Helemaal niks, dus ik heb de startmotor er nu inderdaad maar onderuit gehaald.

Jep, net wat Willem zegt. Eerst even met andere accu testen, eventueel met zuurweger de cellen een voor een controleren.

Een zuurweger heb ik niet en het is een onderhoudsvrije accu. De jeep heeft minstens een jaar lang nauwelijks gereden; het is een Duitse accu en het is wel een paar jaar geleden dat de CJ geïmporteerd is. Het zou me niet verbazen is de accu een jaar of vijf oud is. De accu is niet in geweldige staat meer, maar ik krijg er de XJ wel mee gestart merkte ik net.

De klik die je hoort is waarschijnlijk het start relais, dit relais wordt bediend door je contact. Als deze "in klikt" schakelt hij de stroom naar de startmotor.

Het relais zit bij mij op de startmotor gemonteerd (kan ook ergens anders zitten) De accu kabel zit op de bout bovenop, de bout met het koperen stripje geeft de spanning door naar de startmotor. Hier moet dus spanning op staan als je start. Even met z'n tweeen -1 starten en 1 meten- controleren of er spanning word doorgegeven door het relais.

Wel spanning en toch niet starten? Startmotor demonteren en openmaken om te zien of hij nog te repareren is.....

Ik weet niet zeker of ik het relais gevonden heb, maar er staat zeker spanning op de draad die naar de startmotor loopt tijdens de startpogingen. Ik ga de startmotor maar eens openmaken. Laatste elektrotechniek les was in 1992 en dat was alleen theorie ook :mellow: Ik word minder gelukkig van het zichtbare deel van de startkrans waar toch wel wat hoekjes van tanden missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond de startmotor uit elkaar gehaald en dat was een grote bende met loszittende en versleten onderdelen. Zo erg dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het nog heeft gewerkt tot voor kort. Mooi, oorzaak gevonden en vanochtend een nieuwe startmotor gemonteerd. Accu heeft de hele nacht aan de lader gestaan en is helemaal opgeladen. Meteen een zuurweger gehaald en alle cellen waren in prima staat. Meteen ook maar de kabelaansluitingen op de accupolen vervangen omdat dat er niet echt jofel meer uitzagen.

Resultaat: klik klik......

Jumpstarten met een andere auto: klik klik....

Het enige dat ik nog kan bedenken is kabelbreuk of kan ik nog iets anders controleren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las dat er wel stroom bij je startmotor komt maar zit jouw startrelais op de startmotor of op je spatbord ?

Kan nl. ook zijn dat je relais kapot is.

Relais zit tegen de wielkast waar ik bijna niet bij kan komen dankzij de standkachel. Er komt spanning te staan op de uitgaande draad tijdens het starten, maar ik heb geen amperemeter die zulke stromen kan meten. Is er een handige manier waarop ik de werking kan testen of is het een onderdeel van een tientje dat je sowieso beter kunt vervangen?

Ik kan het relais bypassen om te kijken of de startmotor dan wel begint te lopen of is dat een onzalig idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het relais bypassen om te kijken of de startmotor dan wel begint te lopen of is dat een onzalig idee?

Jep, gewoon bypassen. Kan om even te testen geen kwaad.

De jeep heeft minstens een jaar lang nauwelijks gereden; het is een Duitse accu en het is wel een paar jaar geleden dat de CJ geïmporteerd is. Het zou me niet verbazen is de accu een jaar of vijf oud is. De accu is niet in geweldige staat meer, maar ik krijg er de XJ wel mee gestart merkte ik net.

De CJ heeft een hogere compressie, de XJ is makkelijker rond te trekken (heeft minder vermogen nodig).

Probeer eens met een acculader/starter, denk dat het dan wel lukt.

Suc7.

Gr,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hehe, ik kom ergens. Als ik het relais bypass, start de motor. Morgen maar eens een ander relais regelen.

Het enige dat ik vreemd vind is dat hij nog wel schakelt (dat kan ik meten omdat er spanning op komt te staan), maar kennelijk niet meer genoeg vermogen kan doorgeven om de startmotor in te schakelen.

UPDATE: Krijg nou wat, alles los gehad op het relais, schoongemaakt, weer aangesloten en hij doet het weer. Ik weet niet of het de oorzaak was, maar ik weet nu wel hoe ik het kan oplossen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...