Spring naar bijdragen

Welke Cherokee Is Geschikt Voor Mij?


troika
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Al jarenlang ben ik verliefd op de (Grand) Cherokee en nu kan ik er eindelijk een gaan kopen, maar welke?

Ik heb weinig verstand van auto's en techniek, weet alleen dat ik ze erg mooi vind

Ik heb een eigen bedrijf en rijd redelijk veel (± 15000-20000 km per jaar).

Daarnaast moet hij een tweepaards trailer kunnen trekken (met als het moet 2 paarden van rond de 600kg er in).

Zelf dacht ik aan een lpg auto (gezien het aantal km dat ik rijd), ik weet dat ik de modellen van begin jaren 90 het mooiste vind. Maar type's en eigenschappen zeggen mij (nog) niets.

Wat zou nu een goede aanschaf zijn?

En wat zou een richtprijs kunnen zijn voor datgene wat ik zoek?

Alvast hartelijk dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je eerst voor jezelf uit moet maken of je een Grand Cherokee (ZJ) of 'n gewone Cherokee (XJ) wilt.

Vervolgens kun je je oriënteren op de verschillende modellen.

Let wel op het gewicht dat de gewone cherokees mogen trekken. Op kenteken wil dat nog wel eens verschillen waardoor je bedrogen uitkomt. Ik mag 3250 kg trekken.

De XJ staat meer bekend als werkpaard, daar waar de Grand toch meer de luxe versie (ook met met V8) is. De 4WD is geloof ik ook verschillend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

troika

De cherokee is tussen 1988 en 2001 nauwelijks veranderd.

Voor het trekken van een trailer zou ik gaan voor de 4 liter motor (doen wij ook)

De prijzen zullen liggen tussen de E2000,- (1990) en E14.000,- voor een 2001 model

gezien de remmen en roest vorming zou ik gaan voor een model 1994 en later.

Als je hem als betrouwbare dagelijkse auto gaat inzetten moet je een "goede" hebben anders is de lol er snel af.

De g cherokee is er vanaf 1993 en is tot (geloof ik) 2000 qua uiterlijk ook gelijk.

4.0 6 cilinder en V8 tot 5.9 litertjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Ruud!

Het moet inderdaad een redelijk betrouwbare auto zijn (ik begrijp dat er bij een auto van 10+ mankementen onvermijdelijk zijn maar toch...), vooral i.v.m het rijden met trailer.

Ik heb begrepen dat LPG niet zo goed is voor de motor, maar hoe slecht is het echt? Heeft het nog effect op het trekvermogen? En wat kost het ongeveer als je in een benzine auto een (goede) lpg installatie laat bouwen? Of is dit absoluut geen aanrader?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En is de XJ 4.0L ook geschikt om een 2-paardstrailer te trekken?

Mijn XJ mag 3250kg trekken en ik trek die paardentrailer liever met een XJ (bladveren = star) dan met een ZJ.

Echter de oudere XJ's tot 1996 mogen tot 2500kg trekken m.u.v. de diesels die tot 3300kg mogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

massa leeg1535 kgmax. toelaatbare massa2170 kglaadvermogen635 kgaanhanger geremd3250 kgaanhanger ongeremd750 kg

Dit is van een 4.0i Limited, 1997-2001

(Bron: Autoweek/Carbase)

Let wel even op... Voordat je wat koopt vraag dan even online het kenteken op: www.RDW.NL . Je kunt dan aflezen wat 'ie trekken mag. Natuurlijk kun je het bij een proefrit ook op het kenteken lezen.

Kijk, als het vermelde trekgewicht voldoende voor je is, ook nog even op het typeplaatje van de trekhaak: Het wil niet zeggen dat de trekhaak netzoveel mag hebben als de auto!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dat is al een goeie tip. Thanks!

wat is kwalitatief/technisch gezien (dus niet wat uiterlijk betreft) het belangrijkste verschil tussen de cherokee en de grand cherokee?

(ja hier spreekt echt een cherokee blondje... :blush: )

Een aantal verschillen zijn er al uit de voorgaande posts te halen

- bladveren (XJ) versus schroefveren (ZJ) achter

- motorisch: XJ iha 4 liter 6 cilinder in lijn (ook wel met 2.5 maar die zou ik niet nemen als je 'm als trekauto gaat gebruiken); ZJ met 4/5.2/5.8/5,9 V8

- de 4WD

Wat betreft de gewone Cherokee: de XJ's zijn sinds 1988 tot 2001 tamelijk ongewijzigd gebleven, maar na 1996 is er een opgefriste versie gekomen. Ik heb er één van 1998 gekocht met 120 kkm op de teller en heb daar tot dusver geen motorische problemen mee. Dan praat je van een budget van ongeveer 8.500 en hoger. Vanaf 9.000 euro moet je een fraai exemplaar zonder problemen kunnen vinden. Maar je kunt voor minder geld ook best een hele goede auto op de kop kunnen tikken maar dan moet je wel verstand van zaken hebben. Ik zou, gezien je vragen, zeker proberen om een cherokee-kenner (van het forum? :unsure: ) mee te krijgen èn garantie op de auto te krijgen. Of je moet in korte tijd XJ-specialist willen worden ;)

Veelvoorkomende problemen: roest ook wel wat elektraproblemen. Garanties geven kan ik niet maar iha geldt: hoe recenter, des te minder kans op problemen (uitzonderingen bevestigen de regel; staat van onderhoud zegt veel).

XJ's kan je in 2 benzineversies krijgen: limited en sport. De limited is de luxe uitvoering met cruisecontrol, lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen en luxere velgen. De meeste XJ's hebben een automatische versnellingsbak.

Ik denk dat beide types prima als trekauto te gebruiken zijn. Er zijn hier redelijk veel maneges in de omgeving en ik zie vaker een ZJ dan een XJ voor een paardentrailer.

Verdiep je na aanschaf ook in het rijden met zo'n auto (High-low gear, gebruik automaat etc).

Wil je per sé gas: de ZJ's staan vaker met gas aangeboden, dan XJ's. Maar ook hier geldt: uitzonderingen bevestigen ... enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide auto's zjn prima trekkers, zelf heb ik een ZJ met 5.2 liter, en die doet het net even gemakkelijker. Gezien he gewicht van de aanhanger zou ik voor de Grand Cherokee kiezen, die brengt een kleine 500 kg. meer op de schaal en dat levert een stuk stabielere combinatie op. De 4.0 is met aanhanger wel iets zuiniger en heeft genoeg power om het zaakje te trekken, dus dat zal geen probleem geven. Ik heb ook begrepen dat de 4.0 wat beter te doen is op gas.

Als je alles wat hiervoor geschreven is bij elkaar neemt kan het niet missen of er is wel een Jeep van je gading te vinden, dacht ik zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide auto's zjn prima trekkers, zelf heb ik een ZJ met 5.2 liter, en die doet het net even gemakkelijker. Gezien he gewicht van de aanhanger zou ik voor de Grand Cherokee kiezen, die brengt een kleine 500 kg. meer op de schaal en dat levert een stuk stabielere combinatie op. De 4.0 is met aanhanger wel iets zuiniger en heeft genoeg power om het zaakje te trekken, dus dat zal geen probleem geven. Ik heb ook begrepen dat de 4.0 wat beter te doen is op gas.

Als je alles wat hiervoor geschreven is bij elkaar neemt kan het niet missen of er is wel een Jeep van je gading te vinden, dacht ik zo.

Ik denk dat ik inderdaad zo langzamerhand kan geen beginnen met de zoektocht.

Bedankt allemaal tot nu toe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook oudjes kunnen dit allemaal als je handig bent.

Mijn Cherokee 4liter 6 in lijn met 431000 km op de teller rijd nog perfect op LPG.

Ik heb op mijn kenteken staan en op mijn trekhaak dat de Jeep 3500 kg mag sleuren (geremd).

De vorige eigenaar heeft dit ook 6 jaar gedaan. (grote paarden trailer)

Onverwoetsbaar en bijna geen roest ondanks dat de Jeep al 16 jaar in Zeeland rondrijd. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...