Mjoeb Geplaatst March 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 Bij inspectie bleek dat het achterste kruisje redelijk wat speling had door twee losse beugels. Na demonteren leek alles er gewoon goed uit te zien. Bij opnieuw monteren zit er nog steeds speling op het geheel. Als ik het goed begrijp is dat niet goed als het door speling in de lagers in het kruisje komt. Maar dat is niet het geval, het komt door speling tussen de beugels en de kom. De bouten zijn niet strakker aan te draaien maar er blijft ruimte in het geheel zitten. Het hele kruisje (met lagerkappen en al) kan iets in de beugels heen en weer bewegen, ±2mm. Is dit erg/ schadelijk, hoe kan het komen en wat moet er aan gedaan worden? Is er een reden voor dat de beugels los gaan zitten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst March 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 dit is slijtage van je yoke, er zitten daar 2 lipjes op waar de de kruisjes tussen klem komen te zitten, dit is dan bij jouw versleten en die speling blijft erin zitten en wordt alleen maar groter, er is gerust nog mee te rijden, ik heb ze wel eens opgelast en weer bij geslepen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 Die beugels willen nog wel eens problemen geven... Zelf heb ik ze vervangen door u-bolts: Die dingen kosten een paar euro, en werken véél beter. Alleen ff met een boormachine de gaten in de Yoke naar 8mm opboren: klaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst March 24, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 Die twee lipjes heb ik wel zien zitten, maar daar valt het kruisje binnen. De rest van de yoke ziet er eigenlijk ook niet versleten uit. Bestaan er mss kruisjes met een kleinere doorsnede? Is een metalen stripje inleggen ook een optie? Oplassen lijkt me wat meer werk en bij de optie van 87 met de u-bouten heb je natuurlijk het risico dat je de kapjes van de lagers te veel vervormt (heb in een eerder topic gelezen dat de lagers dan niet meer willen). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 Kwestie van "met beleid" aandraaien. Je kunt ze natuurlijk wél veel vaster aanknallen dan die beugels, maar dan loop je inderdaad de kans dat je de kapjes vervormd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst March 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 dat kruisje moet ook binnen die lipjes zitten anders past het niet!!! maar daar tussen wil ook speling voorkomen en als je beugeltjes dan heel vast draait heb je toch nog speling tussen de twee lipjes, maar zo als 87 zegt kan het ook aan de beugeltjes of die u-bolts liggen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 Zoiets........ Heb iMav z'n foto ff gejat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst March 24, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 Oké jongens, ga ik ook doen. Kan op slie sla slot, dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst March 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2007 dus nie zo maar sie sla slot!!!! ik wil misschien wel de uitslag/resultaat weten!!! wat het nu was/is Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst March 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2007 Ja , is waar. Ik zal de voortgang en het resultaat met de benodigde foto's tzt plaatsen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst March 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2007 Update. Ik heb vandaag toch nog maar een keer achteraandrijfas losgemaakt. Na check bleek nl dat de boutjes niet strakker waren te zetten en de naaldlagerkapjes nog steeds speling hadden. Heb de oude beugeltjes vergeleken met een nieuw exemplaar en geconstateerd dat er zo'n 2mm verschil in hoogte is tussen de twee is. Voor de nieuwe beugel. Achter de nieuwe beugel. Nu alles met de nieuwe beugels en boutjes bevestigd is is er geen speling meer in de lagerkappen. Alles met nieuwe beugels en boutjes vast. Nog een vraag over: Bij het loshalen van de as uit de bak is er wat olie uitgelopen. Moet dat nog bijgevuld worden ergens? Of is dat verwaarloosbaar weinig (half borel glaasje). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2007 Da's verwaarloosbaar. Veel rijplezier! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst March 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2007 Da's verwaarloosbaar. Veel rijplezier! Da's mooi! Nu de komende tijd de boel in de gaten houden om zeker te weten dat het euvel niet terugkomt. Heb ook nog niet op hogere snelheid gecontroleed of de balans in de as goed is. U hoort nog. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.