Spring naar bijdragen

Effe voorstellen + opvolger XJ


outdoor-biker
 Share

Recommended Posts

Hallo, Laat ik me even voorstellen m'n naam is Timo en ik woon in Zelzate (Belgie)aan de grens met Sas van Gent en ik heb een probleem......misschien kan ik bij jullie een antwoord krijgen.

Ik rij voor het moment met een Toyota MR-Spyder ik heb die gekocht toen ik 21 was maar in die 5 jaar tijd ben ik begonnen met mountainbiken...en daardoor ben ik meer en meer gebeten door het outdoor-virus, bij het mountainbiken kwam nog een cursus zeekajak, en steeds meer en meer begon alles wat zich off-road kon begeven een fascinatie te worden bij mij .

Dus heb ik mij gekocht!!!............Een fiat Fiorino bestelwagentje bij de MR:(.

Maar dit is toch niet alles, ik blijf nog steeds tanken voor 2 wagens, en als ik eens wat verder weg wil moet alles met mijn bestelwagentje gebeuren, en geloof mij.....Een Defender is nog comfortabeler dan dat ding....

Dus stillekesaan ben ik aan het rondkijken voor volgens mij de meest Logische keuze...een 4x4 .

Maar ik ben nogal picky ik wil een echte,....een die een beetje het avontuur gevoel opwekt dus alles wat Japans en Koreaans is valt weg.

Dus mijn oude liefde :Jeep oftewel Land Rover.

Maar hij moet er goed uitzien en geen 30.000 euro kosten, dus bye bye Land rover.

Ik ben altijd al gek geweest van de Wrangler ma das een 2.8:wacko: dus de staat en Shell zouden me waarschijnlijk failliet maken, ik reken toch op 14 liter diesel op 100km voor een 2.8

Nu de 2 de voorkeur: de cherokee XJ: prachtig dit ding, een echte jeep die je je zo voorstelt in de wouden van Canada...geen luxe jeep zoals die grand cherokee's of Range rovers die gemaakt zijn voor te showen en andere mensen te tonen in het centrum van Brussel dat je avontuurlijk bent omdat

je thuis een Barbecue hebt:)

Maar de Xj is oud ,heeft meestal veel kilometers is moeilijk te vinden in goede staat en heeft een verouderde 2.5 TD dus hoge tax immens traag en ik reken op 12 liter diesel op 100km.

Maar er was licht aan de hemel.....er waren geruchten van een voertuig onder de 25.000 euro de looks van een xj, comfortabel maar geen protserige onnodige luxe,ruimte voor de kayak en de mountainbike en een 2.0 liter diesel dus verbruik onder de 10 liter en fiscaal aanvaardbaar....de patriot ,dat was hem dacht ik, dus ik direkt naar de jeep dealer en de Amerikaanse site waar hij al verkocht word.

Maar na wat tests te hebben geleden ben ik beginnen panikeren dus dacht ik van dit eens te vragen aan Jeep eigenaars mannen die weten waarover ze praten.

eerst en vooral: is deze terreinwaardig? Want die is in de VS standaard 2 wheel drive!!!!!:P:blink::lol::( wil je 4 wheel dan moet je freedom drive 1 bestellen en daar zegt men over dat die diepe sneeuw aankan en medium off-road.....Wat is dat medium off road?!! Zo'n RAV 4 achtig ding dat wil maar niet echt kan?.

Feedom drive 2 is echt off road ma alleen compatibel met hun automaat en met een meerkost....dus daar gaan we weer.

wat krijgen wij in Europa? zeker niet al deze opties....de compass hier is Freedom drive 1, de Voorwielaandrijving only is hier niet (gelukkig), ma ik denk niet dat ze hier de freedom drive 2 zullen aanbieden hé??

Het interieur daar is iedereen op aan het schieten: ma om eerlijk te zijn iedere Japanner is triestiger ,ik heb in het interieur van de Compass gezeten en ik vond dat niet lelijk... ja het is kunststof ma alles is kunststof tegenwoordig . Besides it's a jeep, hij is gebouwd voor in de bossen ,wil je een chique interieur met DVD koop dan een X5, ma ga niet van de weg af of een Jeep mag je er uit komen trekken. :lol:

Dus in short : zouden jullie de Patriot overwegen ?vinden jullie hem een waardige opvolger voor de xj of zien jullie hem zo niet....vergeet eventjes zijn compass/caliber broers want die 2 zijn echt niet geslaagd hij blijkt volgens de tests, wel veel beter te zijn .

En wat denken jullie van de terreinwaardigheid? Ik wil niet gaan crossen ma wel een echte jeep die mij overal doortrekt.

mvg,Timo

P.S sorry voor de lange tekst moest me eerst beetje voorstellen hé, oh en die Grand cherokee tekst is niet op mensen die hier zitten want de meesten die hier zijn weten waarom ze Jeep rijden en dat zal niet zijn om in Brussel of Amsterdam te showen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, buiten fietser!!! :lol:

allereerst heb ik je postje even verplaatst... "FF serieus" is het geworden. ( 'k wist ff niet meer waar ik 'm anders moest gaan plaatsen, je hebt zo ongeveer alle Jeep typen opgenoemd.. :P )

Freedomdrive II gaat hier in europa gewoon geleverd worden, begreep ik. Overigens is de Patriot niet de opvolger van de XJ... Dat is namelijk de KJ, de huidige Cherokee. ( Liberty, heet 'ie aan de andere kant van de plas...)

IK denk dat de terreineigenschappen van de Patriot voldoende zijn voor jouw doelstelling. De Freedomdrive I waarschijnlijk al, maar de Freedomdrive II zeker!

Kijk maar 'ns wat 'ie kan:

Zelf zou ik er iets minder lomp mee omgaan, maar goed..:blink:

Overigens is de Patriot wel wat kleiner als de XJ, maar dat wist je vast al!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat ziet er meer dan behoorlijk uit.............natuurlijk overweeg ik een xj ook, maar dan wel een van de laatste(vanwege betere looks) en met weinig km's dus dat zal , ik weet niet wat die 2.5 verbruikt dus als er iemand mij dit kan vertellen........:P

Oh en waarom Land rover ook?......Camel trophy hé dat blijft het ultieme, ma ik vind ze steeds meer plastron-jeeps worden en te groot, zo'n discovery is een reus in het verkeer :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu de 2 de voorkeur: de cherokee XJ: prachtig dit ding, een echte jeep die je je zo voorstelt in de wouden van Canada...geen luxe jeep zoals die grand cherokee's of Range rovers die gemaakt zijn voor te showen en andere mensen te tonen in het centrum van Brussel dat je avontuurlijk bent omdat

je thuis een Barbecue hebt:)

:blink::P najah....

P.S sorry voor de lange tekst moest me eerst beetje voorstellen hé, oh en die Grand cherokee tekst is niet op mensen die hier zitten want de meesten die hier zijn weten waarom ze Jeep rijden en dat zal niet zijn om in Brussel of Amsterdam te showen

exuses aanvaard :lol: :lol:

ontopic

ik heb m nog niet in het eggie gezien maar wat ik op het net gezien heb, spreekt die mij wel aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Patriot is een terreinwagen, maak je daar maar geen zorgen om.

Zorg alleen dat je de juiste uitvoering kiest met de lage-gearing.(FD2 dus)

Hij is trouwens maar een 10cm korter dan een WK. (of was het 10 inch..)

Overigens heb je je keuze al gemaakt zo te lezen..veel plezier met je Patriot. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Liberty vind ik echt niet mooi, veel te hoog en lomp en ook de nieuwe die nu uitkomt is eigenlijk maar een DODGE Nitro met een andere neus.......dus ook niet mooi.

Nee de Jeeps die mij doen :thumbsup: zijn

1. Wrangler 2-deurs (fiscaal nok)

2.Commander (te duur op alle vlak voor mij :( )

3.Wagoneer (te oud en dus niet mogelijk als dagelijks vervoer)

4.Cherokee xj ( Fiscaal twijfelgeval en verbruik ook)

5.Patriot (waarschijnlijk)

Ma zoals ik al zei een jonge xj maakt ook veel kans heb er een toffe gevonden met maar 70.000 km, jammer dat ik mijn MR nog niet verkocht heb :( anders had ik zeker telefoontje gedaan

Een collega van mij heeft er een gehad (2.5 td) en die zei mij dat het verbruik echt wel goed meeviel.....ik besef wel dat het geen 6 liter zal zijn maar tussen 6 of veertien is een groot verschil hé

Nog een vraagje: blijkbaar is de cherokee een unibody.....terwijl de Patriot een Ladderframe is......ik heb altijd gehoord dat ladderframe's noodzaak zijn voor in terrein.......en toch is de cherokee blijkbaar beter op onverhard dan de Patriot ?! Hoe komt dat?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cherokee is in de basis een achterwiel aangedreven auto, de patriot een voorwielaandrijver.

Cherokee heeft starre assen, Patriot onafhankelijke wielophanging.

Even kort door de bocht:

De XJ heeft een terrein onderstel dat geschikt gemaakt is voor weggebruik.

De Patriot heeft een wegonderstel dat... inderdaad! :thumbsup:

Geen van beiden heeft nog een ladderchassis... beiden zijn "Unibody" ofwel zelfdragend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3.Wagoneer (te oud en dus niet mogelijk als dagelijks vervoer)

ben ik niet helemaal mee eens

probleem met de wagoneers is dus een goeie "harde" vinden

en een goeie hangt ook weer prijskaartje aan.

er zijn hier verschilende mensen op forum die volgens mij de wagoneer dagelijks gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben ik niet helemaal mee eens.

Uhh... ik had niet anders van je verwacht, Beest! Je hebt tenslotte een naam opgebouwd wat betreft oneens zijn... :thumbsup:

er zijn hier verschilende mensen op forum die volgens mij de wagoneer dagelijks gebruiken.

Klopt!

En dat schijnt erg goed te gaan!

Maar dat zijn meestal wel gerestaureerde wagens en die mensen komen (meestal) niet meer van de verharde weg, of hebben voor terreinwerk een CJ ofzo.

Wat betreft die 2.5 diesel in de XJ: Daar hebben we een goed voorbeeld van: Droopy! Die is zeer tevreden met z'n tractor ( ;) ). Hij kan vast ook wel wat over het verbruik schrijven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen idee hoe gangbaar LPG bij jullie is of hoe dat qua kosten uitpakt.

Maar een XJ 4.0L op LPG is dat niks? Ik rij er een van het laatste model. Rij er dagelijks woon/werk mee (+/- 4.000 km per maand), rij er ook mee in het terrein en doe over de afgelopen 28.000 km 12,9L/100km.

En dan kunnen ze lullen dat gas is om op de koken maar ik heb "slechts" €250,00 brandstofkosten per maand maar rij wel dagelijks een paar uur in m'n Jeepie :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de patriot een ladderframe is omdat als je op Jeep.com de brochure ervan download zie je een doorzichtsfoto en daar zit die volgens mij op een ladderchassis....

LPG is in Belgie eigenlijk gn optie want je kan niet overal tanken en bij veel dingen word je uitgesloten.....zoals ondergronds parkeren, en als je in onze steden wil parkeren ben je daar wel op aangewezen.;)

Ja we brouwen lekker bier hebben goede chocolade en mooie Middeleeuse steden ma kwa weginfrastructuur hebben wij nog heel wat te leren van jullie....onze banen zijn erger dan de Rubicon trail, je hebt bijna een jeep nodig om eens naar Antwerpen te rijden!!

Ook zijn we nog steeds zwaar bezig met cursussen te volgen om nu eindelijk eens te leren HOE DIE GODV******SE VERKEERSBORDEN MOETEN BLIJVEN RECHTSTAAN!!!!!:( :( ;)

Ma wegentaks dat kunnen we goed, het land met de hoogste belastingen van Europa op scandinavie na .

Anders was de keuze snel gemaakt :een standaard Wrangler (25.000 euro)

in rescue green en met een fietsenrekje bij.

Ma een of andere pipo heeft besloten voor daar een 2.8 diesel in te steken das ongeveer 1000 euro wegentaks per jaar om van verbruik ng maar te zwijgen, Jeep zegt 9liter/100 ma daar geloof ik helemaal niks van!!:thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mooie Middeleeuse steden ma kwa weginfrastructuur hebben wij nog heel wat te leren van jullie....onze banen zijn erger dan de Rubicon trail, je hebt bijna een jeep nodig om eens naar Antwerpen te rijden!!

Je zegt 't zelf ... middeleeuuwse condities ....

Niks mis mee overigens. Van mij mag 't wel weer karresporen en onverhard worden. Noppen onder de motorfiets, modderbanden onder de jeep ...

En wie dat niet wil gaat maar paardrijden ;)

;):( :( :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1000 euro tax???

Voor een Jeep Wrangler 2.8???

/me kijkt in de digitale papieren....:

In NL:

Aanschafprijs: €36.500,00 (2.8 CRD Sport)

Gewicht: 1810 KG

Houderschapsbelasting:

  • Per kwartaal € 407,00
    Per jaar € 1616,00

In België:

Aanschafprijs: €25.900,00 (2.8 CRD Sport)

Gewicht: 1810 KG

Tax: €1.053,41 ( Fiscaal vermogen: 15Pk) Per jaar.

Het verschil in brandstofprijs tussen Nederland en België is niet erg groot. In België is de max prijs per liter ongeveer gelijk aan de adviesprijs in Nederland.

Dus: Wát nou, België is duur....?? :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LPG is in Belgie eigenlijk gn optie want je kan niet overal tanken en bij veel dingen word je uitgesloten.....zoals ondergronds parkeren, en als je in onze steden wil parkeren ben je daar wel op aangewezen.;)

Ma een of andere pipo heeft besloten voor daar een 2.8 diesel in te steken das ongeveer 1000 euro wegentaks per jaar om van verbruik ng maar te zwijgen, Jeep zegt 9liter/100 ma daar geloof ik helemaal niks van!!:thumbsup:

Weer eens een misverstand over LPG.

LPG is zeer goed verkrijgbaar in Belgie, zelfs langs de hoofdweg.

Woon in Oelegem en heb een pomp in Schilde en in Zandhoven beide 5 km van ons.

Bijna alle parkings laten LPG toe en diegeen die het niet toelaten tant pis, daar hou ik geen rekening.

En ga al lachend tanken tanken 23/25 € ipv 100 €, (heb dat veels te laat gedaan.)

Daarnaast heb ik altijd een volle benzine tank dus als er eens geen LPG in de buurt is kan altijd door op benzine. 1 x per maand een volle tank. En dit is alleen omdat ik 1 dag in de week op benzine.

Laat wel iedere 10.000 km de auto onderhouden.

XJ 2.5 diesel, een tank, een " beest van een auto" verbruik rond de 10 liter en dat komt alleen door de 31" banden anders is het minder.

Aangezien mijn vrouw die auto absoluut niet kwijt wil rijden we wat minder terrein maar hebben er wel mee in Tunesie gezeten, zonder enig probleem.

Kleine verhogingskit 3" en 30" AT bandjes en dat gaat overal door en overheen.

Heb nu dus pas vorige week mijn WJ verhoogd 2" of 2.5" Skij-Jackers eronder want de oude schokdempers (240.000km) waren eens aan vervanging toe.

Merkt haast geen verschil, helt ietsie pietsie meer op rotondes en moet iets oppassen met het insturen van bochten (grin)

Daarnaast zowel de WJ, XJ en de nieuwe Wranglers zijn verkijgbaar als lichte vracht, betaal voor mijn WJ 4.7 maar 102 € of zoiets. Verzekering 800€ kan goedkoper denk ik.

Dus wel echte lichte vracht 1 zetel rij.

PS: mijn keus zou gauw gemaakt zijn, WJ V8 4.7 , lichte vracht en op LPG.

Model 2000/2001 moet te vinden zijn in Belgie voor nog geen 10.000 euro.

Krijg voor de mijne maar 7.500 terug bij inruil en deze wagen is echt in perfecte staat !!! LPG installatie 3000 € BTW in. Zelfs BF maakt sinds vorig jaar terreinbanden voor de maat 17"

Filmpjes op onze website, succes met zoeken.

Groetjes Mike

http://www.tron.be/trial

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat denk je van het verbruik van die 2.8? Denk je echt dat die 10 liter haalt op 100km? Ik heb er echt geen idee van maar lijkt me sterk:)

En hebjij misschien al iets gehoord van de basisprijs in Belgie van de Patriot?

De jeep dealer zei tegen mij dat die waarschijnlijk nog iets lager dan de compass zou zijn.....Al die onduidelijkheden:huh: terwijl ze zo onduidelijk doen verliest Jeep volgens mij heel wat klanten aan de Oosterse concurrentie (en dan vooral Mitsubishi want die hun looks zijn ook heel wa gebeterd: new pajero ,new outlander) Toyota heeft zichzelf al gemold met die afgrijselijk lelijke designs, en duur ook, zo'n RAV 4 kost ook +- 30.000 euro en dan heb je maar een namaak-jeepje hé (aléz volgens mij toch)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je met die 2.8 iedere 9 á 9,5 km een litertje diesel nodig hebt...

Specificatie's heven 10,1 km/l aan... In de praktijk zul je dat niet halen, denk ik.

Voor de Patriot wordt in de State's nog geen dieselverbruik aangegeven... Wel benzineverbruik: 27mpg ( ongeveer 8,7 liter/100km ofwel 11,5 kilometer per liter) De diesel zal beduidend zuiniger zijn, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...