Spring naar bijdragen

verbruik stijgt enorm


Recommended Posts

nog nvraagje waark mee zit. onlangs naar grotere banden gegaan. van 29 naar 32 inch. Vroeger was mijn wrangler redelijk zuinig met zijn 15l/100km

tegenwoordig is dit opgelopen naar 20l/100km en zelfs nog ietsje meer :)

zijn dat puur de banden die hiervoor zorgen? mijn rijstijl is niet veranderd mss zelfs nog zuiniger geworden.. of zijn er ook sensoren die een hoog verbruik kunnen veroorzaken?

groeten

laurent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leen van iemand een navigatie apparaat en controleer de echte snelheid tov de km teller snelheid. Dan zie je de afwijking en kun je een ander tandwieltje in je tussenbak stoppen ( 2 boutjes) zodat de km teller weer klopt en zul je zien dat benzine verbruik niet zo erg is gestegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

leen van iemand een navigatie apparaat en controleer de echte snelheid tov de km teller snelheid. Dan zie je de afwijking en kun je een ander tandwieltje in je tussenbak stoppen ( 2 boutjes) zodat de km teller weer klopt en zul je zien dat benzine verbruik niet zo erg is gestegen.

Is zelfs maar 1 boutje! Alé bij mij was het toch zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hehe :B dat ik sneller ging had ik door, maar dat mijn werkelijke km's niet meer klopten had ik zelfs nog niet aan gedacht.

met de gps komt mijn snelheid volledig juist uit. dus met deze banden zou ik eigenlijk mijn werkelijk verbruik kunnen uitrekenen... wat dus voor de moment 20l/100km is (gas) :). de meesten rijden hier wel met een 4.0l, maar heeft er iemand een idee dat dit verbruik zou kunnen kloppen?

zoja, kan ik dan door bvb de overbrengingsverhouding te wijzigen (ring en pignion?) het verbruik weer naar beneden krijgen? de vinnigheid die hij vroeger had op zijn kleine banden mis ik eigenlijk toch wel wat:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou...."weer" naar beneden...zoals ik het begrijp, klopt nu het verbruik wél!!

Als idd de snelheid op de snelheidsmeter overeenkomt met die op de GPS, zat er wellicht al een ander wieltje in de tussenbak waardoor voorheen de waarden niet klopten.

Wijzigen R&P; ik rij met 4,56 (op 33" banden) maar is met het oog op toekomstige aanpassingen...:)

Als je het echt wilt laten aanpassen, is een overbrenging van 4,10 zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou...."weer" naar beneden...zoals ik het begrijp, klopt nu het verbruik wél!!

Als idd de snelheid op de snelheidsmeter overeenkomt met die op de GPS, zat er wellicht al een ander wieltje in de tussenbak waardoor voorheen de waarden niet klopten.

Wijzigen R&P; ik rij met 4,56 (op 33" banden) maar is met het oog op toekomstige aanpassingen...:)

Als je het echt wilt laten aanpassen, is een overbrenging van 4,10 zat.

om nu even verder te gaan op het verhaal van die R&P, ik kijk hier even in de catalogus van asp eberle, achteraan kan ik 4,11 nemen en vooraan 4,10. mijn gezond verstand zegt echter dat deze twee gelijk moeten zijn of niet?

andere adressen aan te raden voor deze bestelling?

mvg laurent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

om nu even verder te gaan op het verhaal van die R&P, ik kijk hier even in de catalogus van asp eberle, achteraan kan ik 4,11 nemen en vooraan 4,10. mijn gezond verstand zegt echter dat deze twee gelijk moeten zijn of niet?

andere adressen aan te raden voor deze bestelling?

mvg laurent

4.11/4.10 is de juiste combinatie.

En zie Kollee ^ hierboven voor de adressen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En over zuinig rijden met een JEEP , ik heb nog nooit een zuinige JEEP gezien

Moet men niet moeilijk over doen , gewoon tanken en have fun

p.s. tip ; zuinig rijden ? koop een eend.

begrijp me niet verkeerd. ik beschouw 15l verbruik als zuinig, de vraag komt er omdat mijn bereik met een volle tank van 400km nar 300 gegaan is.

bij deze, gaat er wss een kortere verhouding in dezer dagen.

grtz en bedankt voor de tips

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
omtrek van je band was 231 cm en is nu 263 cm geworden.

Dus iedere keer dat de band 1 keer rondgaat doe je ruim 30 cm meer afleggen dan je KM teller denkt.

Verbruik=20/15=±1,33 maal toegenomen

Werkelijke afstand die je aflegt ten opzichte van je grotere banden is:

omtrek van je band was 231 cm en is nu 263 cm geworden

263/231=1,14 maal toegenomen

Ergens ben je 20% meer gaan verbruiken, of vergis ik me?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...