Spring naar bijdragen

Onderwijs perikelen


DUC
 Share

Recommended Posts

ik heb met je te doen duc, maar ik kom er echt niet met minder dan 60 uur per week en dat zo'n 48 weken per jaar. En EJG ook echt nie

maar het gaat me goed dus ik klaag nie,

als je 40 uur bij een baas wilt werken, moet je gewoon soliciteren

on-topic: begin juli een week naar duitsland op vakantie en daarna weer gewoon werken

Wat vaak vergeten wordt als mensen naar de vakanties van docenten kijken is dat je tijdens de gewone lesweken zo'n beetje volle dagen de cabaretier uit moet hangen. Je zou eens aan 'n Youp van 't Hek moeten vragen om 39 weken lang 7 avonden per week op te moeten treden. Het zijn uren zonder rust (zelfs in de pauzes mag je je brood opeten terwijl je politieagent op 't schoolplein moet spelen). Dat is wat vaak vergeten wordt, en als je dan thuis komt (lekker vroeg, al om 15.00 uur vandaag) trek je je nakijkwerk/voorbereiding uit de tas. Waar je 's avonds ook nog mee bezig bent.

Het is iets waar ik - net als jij voor jouw werk - voor gekozen heb maar ik word wel eens giftig als mensen alleen maar die lange vakanties zien en denken dat daar best wat vanaf kan. Omdat a) ik vaak in de vakanties gewoon voor school bezig ben en :) ik die tijd hard nodig heb om uit te hijgen. Als je dan ook nog weet dat docenten in NL de meeste uren voor de klas doorbrengen van heel Europa (alleen in de VS hebben ze 't nog slechter, daar zou ik helemaal geen docent willen zijn) en men gedurende een aantal jaren de salarisschalen bevroren heeft en de schalen voor 1e graders/universitair geschoolden afgeschaft heeft, is het niet zo verwonderlijk dat geen hond 't onderwijs meer in wil. Ja, dan moet je ook nog over de vakanties beginnen, da's lekker positief om nog een fatsoenlijk opgeleid iemand te krijgen die jouw kinderen les wil geven.

(n.b "Je" = algemeen bedoeld hier, niet specifiek op jouw reactie gericht)

ontopic: we hebben vandaag 2 weken Denemarken afgesproken. Even afhankelijk van de beschikbaarheid, maar dat horen we na het weekeinde

http://www.buroscanbrit.nl/vakantie/Scandinavi%EB-Vakanties-2007/Denemarken/Bungalowrondreis/Hanne.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ga ik de goeie kant van de ijssel (oostkant) een weekje onveilig maken met de IRONBITCH. zo rond half Juli

OMFG.....

ik heb met je te doen duc, maar ik kom er echt niet met minder dan 60 uur per week en dat zo'n 48 weken per jaar. En EJG ook echt nie

maar het gaat me goed dus ik klaag nie,

als je 40 uur bij een baas wilt werken, moet je gewoon soliciteren

Dan moet je gelijk maar alle ondernemers op dit forum noemen W-J....:bye1:

Maar zal niet verder gaan over aantal uren per week, wil er geen wedstrijdje van maken.

@duc;

kan me jouw frustratie goed voorstellen, maar begrijp alle vooroordelen ook goed, en heb ze (denk ik) ook zelf.

Wellicht volslagen onterecht voor m.o. en/of h.o. en/of w.o. maar geloof me, op de basisscholen gebeurt wat onzin. Kinderen een week vrij, daarna een week naar school, behalve de woensdag want dan hebben de leerkrachten cursus, daarna weer een week vrij (kan zo nog vele voorbeelden geven).

Als ik die vrije dagen (in basis onderwijs) bij elkaar optel, ga ik niet goed worden. Had vroeger wat onderwijzers(ressen) in mn ex-(gelukkig) schoonfamilie.

Lagen de hele godganse zomer lekker op t strand, en maar klagen dat ze niet genoeg verdienden.

Ik heb een enorm respect voor mensen die bevlogen en goed onderwijs geven, ik zou dat echt niet langer dan een dag, zonder gewonden, volhouden.

Zoals jij je baan neerzet, respect Rick! Maar vele van je collega's verklooien het voor je en houden het vooroordeel in stand en meer dan dat.

Sow...das dr uit...

On topic; voor mij/ons (als ondernemer...) zijn de JCN weekends onze vakantie en gaan héél soms wel eens "vreemd" naar een ander evenement.

Daarnaast rijden waar we/ik rijden kunnen.

Hebben de behoefte ook niet zo zeer om weken weg te gaan.

Maar voor alle anderen; een hele prettige vakantie!!!:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht volslagen onterecht voor m.o. en/of h.o. en/of w.o. maar geloof me, op de basisscholen gebeurt wat onzin. Kinderen een week vrij, daarna een week naar school, behalve de woensdag want dan hebben de leerkrachten cursus, daarna weer een week vrij (kan zo nog vele voorbeelden geven).

Als ik die vrije dagen (in basis onderwijs) bij elkaar optel, ga ik niet goed worden. Had vroeger wat onderwijzers(ressen) in mn ex-(gelukkig) schoonfamilie.

Lagen de hele godganse zomer lekker op t strand, en maar klagen dat ze niet genoeg verdienden.

Ik heb een enorm respect voor mensen die bevlogen en goed onderwijs geven, ik zou dat echt niet langer dan een dag, zonder gewonden, volhouden.

Zoals jij je baan neerzet, respect Rick! Maar vele van je collega's verklooien het voor je en houden het vooroordeel in stand en meer dan dat.

Sow...das dr uit...

Over die verdiensten: vandaag weer op de radio dat de docentensalarissen steeds meer achter gaan lopen bij het bedrijfsleven. En ik wil je best nog een keertje uit de doeken doen wat het afschaffen van de 1e graads salarissen voor mij persoonlijk heeft betekend.

Je moet je ook afvragen waar die vrije dagen voor ouders&leerlingen in het basisonderwijs (maar ook in vo en hoger) vandaan komen. Als je ziet wat er in het bo allemaal wordt uitgestort aan maatschappelijke problemen die 'het onderwijs' maar moet oplossen en waarvoor de juffen en meesters dan maar op nascholing moeten; over moeten rapporteren naar andere instanties etc. En even chargerend: tweeverdiendende ouders die de opvang van de kinderen op het onderwijs afwentelen (want opa en oma als babyboomers hebben het ook druk met het genieten van hun prepensioen).

Mijn peuter is over een paar jaar aan het onderwijs toe en ik ben serieus op zoek naar een basisschool waar lezen, schrijven en rekenen nog hoog in het vaandel staan en alle bijkomende futiliteiten terzijde worden geschoven. Tekenend vond ik Ronald Plasterk (min OC&W) laatst op TV, met een krat vol papierwerk naast zich: de bureaucratie/het papierwerk van één week van een juf/meester in het p.o. Als ik ergens respect voor heb zijn zij het wel; als er ergens hard gewerkt wordt ...

Natuurlijk zijn er docenten die er met de pet naar gooien en helaas bepalen zij vaak het beeld. Maar als ik anderzijds een blik open moet trekken over de betrokkenheid van sommige ouders met hun kinderen ..... En het lijkt ook wel of docenten alleen maar lopen te klagen maar men zou zich eens af moeten vragen hoe dat komt en waarom 't lerarentekort maar niet opgelost kan worden. En waarom er steeds minder hoogopgeleide docenten voor de klas komen. Op mijn instituut is er nu een tendens onderwijsassistenten voor de klas te zetten. Lekker goedkoop, maar inhoudelijk zijn ze absoluut niet onderlegd. En dit is wel het onderwijs wat mijn dochter straks moet gaan volgen! De pabo van nu is de sluitpost van het HBO, terwijl daar vroeger de HBS-ers en VWO-ers naartoe gingen. Dat zijn nu de vmbo-ers die via mbo naar de pabo gaan 'omdat ze kinderen zo leuk vinden'. Met alle respect, maar wat nou "Nederland moet een kenniseconomie zijn"? Wat je er in stopt komt er ook weer uit. Stop je er niets in, tja ..... We kunnen onze koppen wel in het zand steken maar ik maak me wat dat betreft serieus zorgen en overweeg inmiddels eens in het buitenland m'n licht op te gaan steken. Alleen, wat kan ik daar zelf als docent geschiedenis? Maar laten we alsjeblieft ophouden met wijzen naar die vakanties en structurele oplossingen zoeken. Bijvoorbeeld de wsns in het po afschaffen; in het vo schaal 12 voor eerstegraders weer in ere herstellen. Stop nou eens met al die onderwijsvernieuwingen en geef de adviesbureau's geen kans. Zorg dat het vak weer aanzien krijgt en je weer bevlogen maar vooral goed opgeleide docenten voor de klas krijgt. De rest van de wereld wacht echt niet op ons.

Het is echt vijf voor 12 in het onderwijs en men schijnt dat maar niet te willen beseffen. http://www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/61

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over die verdiensten: -knip- De rest van de wereld wacht echt niet op ons.

Het is echt vijf voor 12 in het onderwijs en men schijnt dat maar niet te willen beseffen. http://www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/61

100% mee eens!!

Heb zelf m'n neus een aantal keer gestoten aan de huidige situatie op de HBO opleidingen en daarvoor proefkonijn geweest op het middelbaar onderwijs voor wat tegenwoordig het studiehuis heet (o.i.d.)

Ik was er als leerling/student toen al ziek van dat ik niet het onderwijs kreeg/kon krijgen wat ik wilde en ben er mee gestopt.

En nu ik bovenstaande zin nog eens lees is dat toch eigenlijk belachelijk.... :blush:

(geen medelijden hoor, ben uiteindelijk goed terecht gekomen zij het via een paar omwegen en 't heeft en paar jaar langer geduurd dan via de conventionele weg haha)

[ontopic] Geen vakantieplannen hier....[/ontopic]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rake argumenten Rick!! Hele rake argumenten...Waar ik het overigens 110% mee eens ben.

Wij zijn zéér betrokken bij het onderwijs van onze kids, en ergeren ons misschien juist daardoor aan veel zaken, zoals jij die (vanuit een andere invalshoek) weergeeft.

Bij onze jongste dochter staan 2 huppeltjes van 20 en 21 voor de klas, die de meest idiote dingen uithalen. Bij onze oudste dochter staat zo'n "ouderwets" bevlogen onderwijzer voor de klas. Je mag raden wie het meest beeld bepalend is/zijn.....

Van meer verdiensten ga je niet beter lesgeven uiteraard, maar ben het helemaal met je eens dat je een andere categorie mensen aan kunt trekken.

Mocht ik een keer van die huppeltjes horen dat ze de verdiensten zo karig vinden, ga ik ze aanraden een baantje er bij te nemen, tijd zat. Mocht die andere onderwijzer hetzelfde zeggen, ga ik mét hem de barricaden op.

Dat is het verschil denk ik. Jij bekijkt het (helemaal terecht) vanuit het onderwijs, de kwaliteit is inderdaad zienderogen afgenomen.

Als ouder kijk je er echter wel eens anders en misschien wat kortzichtiger tegenaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zeg je als leraar: "Had ik maar beter op gelet op school"??:blush:

Het probleem van de leraren van nu is dat zij dat waarschijnlijk juist wel gedaan hebben. Ik had zowel op de middelbare school als tijdens mijn studie heel inspirerende docenten, die een voorbeeld voor me waren. Zij waren 't, waarom ik voor het onderwijs koos en ik gedurende mijn studie mijn keuze als juist zag bevestigd.

Met de nieuwe onderwijsontwikkelingen als "Het nieuwe Leren", het "studiehuis", het "competentie gerichte leren" etc etc worden docenten vervangen door toezichthouders in open leer centra. Met hoogstens nog een DOLA in de buurt (je gelooft 't niet: "Docent Op Loop Afstand"). En de leerlingen/studenten mogen 't fijn zelf uitzoeken.

Dát hadden ze er niet bij verteld, toen ik voor 't onderwijs koos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rake argumenten Rick!! Hele rake argumenten...Waar ik het overigens 110% mee eens ben.

Wij zijn zéér betrokken bij het onderwijs van onze kids, en ergeren ons misschien juist daardoor aan veel zaken, zoals jij die (vanuit een andere invalshoek) weergeeft.

Bij onze jongste dochter staan 2 huppeltjes van 20 en 21 voor de klas, die de meest idiote dingen uithalen. Bij onze oudste dochter staat zo'n "ouderwets" bevlogen onderwijzer voor de klas. Je mag raden wie het meest beeld bepalend is/zijn.....

Van meer verdiensten ga je niet beter lesgeven uiteraard, maar ben het helemaal met je eens dat je een andere categorie mensen aan kunt trekken.

Mocht ik een keer van die huppeltjes horen dat ze de verdiensten zo karig vinden, ga ik ze aanraden een baantje er bij te nemen, tijd zat. Mocht die andere onderwijzer hetzelfde zeggen, ga ik mét hem de barricaden op.

Dat is het verschil denk ik. Jij bekijkt het (helemaal terecht) vanuit het onderwijs, de kwaliteit is inderdaad zienderogen afgenomen.

Als ouder kijk je er echter wel eens anders en misschien wat kortzichtiger tegenaan.

Het "probleem" van veel ouders is dat zij vooral op korte termijn kijken, daar waar problemen in het onderwijs veel structureler van aard zijn. Da's geen verwijt, ook niet aan jouw adres, en ook wel te begrijpen. Maar ik denk dat we eerst met z'n allen de positie van het onderwijs moeten (her)definiëren. Is de school een opvang voor de kinderen, of een kennisinstituut? (ongeacht po, vo, hbo, wo). Is de school een leeromgeving, of een instituut voor maatschappelijk werk?

Er zijn best 'maatschappelijke' zaken die wat mij betreft in het po thuishoren. Verkeersexamen, zwemles bijvoorbeeld. Maar bij BON hebben ze eens uit de losse pols een lijstje samengesteld waardoor reken, schrijf en taal onderwijs in het po aan kwaliteit inboeten. Ik zal eens wat c/p-en:

... ik kortgeleden nog geageerd had op dit forum over een project genaamd "tutorproject" waarin 4havo leerlingen brugklassers de grammatica gingen bijbrengen die ze op de basisschool niet gehad hadden (organisatorisch is dit project m.i een grote flop geworden).

En over POleerkrachten die zelf niet meer foutloos kunnen spellen en spelfouten maken in rapporten en op het schoolbord. Zelfs de directeur deed er in zijn wekelijkse nieuwsbrief (wie zit daar op te wachten, al die ditjes en datjes, vroeger deden basisscholen daar toch ook niet aan, of word ik nu oud?) aan mee.

En over links beginnen met optellen, aftrekken en vermenigvuldigen, met als gevolg dat kinderen het niet meer kunnen.

En over het "alle dagenfeest" gebeuren op scholen, met als gevolg dat lessen er steeds meer bij inschieten.

Schoolvoetbal, schoolkorfbal, instuifsportlessen, ouderbedankdag, verkeersexamen, respect2all project, dierendag, dag van de leraar (of moet die laatste er juist in blijven?)

Schooltuinen, speelgoedochtend, kleuteraanmeldochtend, koffie en theedienst voor de leerlingen, traktaties en klassenrondgaan, juffen en meestersverjaardag, klassikaal bezoek aan die scholen waar de stadsdeelraad de kinders van groep 8 juist wel heen wil hebben (en waar maar 2% van de achtstegroepers heen gaat). O ja, afvalscheidingsproject. Wie weet er nog meer op te sommen? Vanmiddag schud ik er zo nog 20 uit mijn mouw.

Het is een wonder dat kinderen nog iets leren, lijkt het wel.

Vergeet niet de multiculturele feestdagen ..

Leerlingenraad, schoolversieravonden..... (houdt u ook zo van versieren? Meldt u dan aan, staat er flirterig in de wekelijkse nieuwsbrief) met Sinterklaas en Kerst.

Kerstdiners waarvoor 3 dagdelen geen les gegeven wordt, 1 dagdeel is gewijd aan het koken, 1 aan het tafeldekken en gereedmaken, en 1 vervalt vanwege overuren in avondtijd gemaakt door leerkrachten. Dan nog schoenendoosproject (Liefdadigheid) kinderpostzegelactie (min of meer verplicht, wie niet meedoet, moet extra taak maken) schoolzwemmen (m.i wel nuttig). Verkeersexamens, drugsproject, waarbij een verslaafde in de klas komt vertellen, Ns conducteursproject over agressie in het ov. Wie weet nog meer?

Leerlingenraadvergaderingen vinden trouwens onder schooltijd plaats. Gaan altijd over stinkende w.c's, speelplaats, kapstokken, fietsenstallingen etc. Is het nodig kinderen daarvoor 1/2 dagdeel per maand te laten verzuimen? Regel dat dan gewoon goed.

En o ja, de tijd die verloren gaat met het wandelen of fietsen naar een school waar wel een gymzaal is, bij ons een zwarte school die "leegloopt". Scholen die populair zijn krijgen geen gymzaal.

En nu houd ik op. Het gaat hier over vakantie, en daar heb ik veel zin in.

Wie meer wil lezen over de achtergronden van de onderwijsproblematiek raad ik aan om naast het jeepforum eens een tijdje het forum van BON te lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat er wat gaat veranderen Duc

Dit heeft Plasterk vandaag gezegd.

Ben ik wel mooi te vroeg

Als een leraar bijvoorbeeld een masteropleiding wil volgen, of wil promoveren; los van het schoolbestuur, niet omdat de school dat vraagt maar gewoon als eigen wens, dan moet er ruimte zijn voor zo’n persoonlijke ontwikkeling. Ik wil onderzoeken of we daarvoor een fonds kunnen instellen.

Heb juist onbetaald verlof opgenomen voor de komende drie jaar om aan de UU aan m'n eigen ontwikkeling te werken.

Verder zijn z'n woorden hoopgevend. Nu nog afwachten wat zijn daden zullen zijn; Plasterk heeft gewoon het probleem wat alle andere onderwijsministers ook hadden, nl geen geld. Maar positief is dat hij heikele zaken durft te benoemen en als docenten hadden wij ook die hoop toen deze wetenschapper als minister werd aangesteld. Maar het valt niet mee een olietanker te keren en er zijn er genoeg onder jullie met scheepvaartervaring die weten wat ik daarmee bedoel.

Nu maar hopen dat R.P. ook na de vakantie nog weet wat hij ervoor heeft (toe)gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...