rpieters Geplaatst June 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2007 Hallo, Vandaag heb ik al weer veel gehad aan het forum. Onder de rechter voorstoel kon ik lekker pootje baden. Dacht natuurlijk eerst aan een flesje dat leeg was gelopen (heb er nog wel eens iets liggen ) maar netjes weg gepoetst en verder en daar was het weer. Op het forum kwam ik vervolgens een topic en handleiding tegen hoe de afwatering van de Airco doorgeprikt kon worden. Netjes het gaatje geboord in het aangegeven plastic huis bij het voeteneind van de bijrijders stoel. Gelukkig had ik een betertje en een handdoek bij de hand want er kwamen bijna drie bekers water uit. Daarna doorgeprikt met een stuk electra draad (die stugge bruine draad). Nu loopt er weer water onder de auto uit als ik de aico aan heb. Ik heb echter nog een vraagje over schokbrekers (achter). De veerweg van mijn GC is ongeveer 4 a 5 cm, eigenlijk best weinig voor een 4 x 4. Na deze 4 cm komen er stootblokken tegen de achteras. Dit zijn rechthoekige blokken en niet van die ronde die binnen in de veer zitten. Als ik wat mensen of bagage mee heb dan komt het geregeld voor dat na een drempel de blokken de laatste klap op vangen. Ik heb het idee dat mijn schokbrekers dan ook op zijn. Denken jullie er ook zo over? Als dit zo is dan ben ik van plan de schokbrekers te vervangen door de Rancho RS5000 is dit een juiste keuze? Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie reacties. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2007 het kan dat de schokbrekers op einde lopen.. maar je achterveren zelf, die kunnen ook op/ minder goed zijn (doorgezakt) orgineel hoort de ZJ iets voorover te staan. de Rancho 5000 is best goeie veer maar niet voor de GC neem OME of Bilstein ik heb zelf de Rancho 9000 gehad en nu Bilstein, Bilstein is wereld van verschil Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rpieters Geplaatst June 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2007 Beest, Bedankt voor de tips. Ik ga kijken voor schokbrekers van OME of Bilstein. Is er een manier om te testen of het de schokbrekers zijn of de veren, zonder dat in één van de twee eerst moet vervangen. Alle tips zijn welkom. PS. mijn GC hangt niet voorover, meer achterover. Is dus wel doorgezakt verwacht ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst June 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2007 die dingen heten "SCHOKDEMPERS" hoek van de auto inveren en los laten. Hij moet gelijk stil staan alsie uitveert. Waggelt ie na zijn het je dempers. Testen bij bandenboer kost niks. Als je "bumpstops" gauw geraakt worden is de kans groot dat je veren ingezakt zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst June 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 Ik heb de Rancho 9000X onder de ZJ. En ben zeer tevreden. Het is echter van berijder tot berijder verschillend. De 1 wil heel soft en de ander heel hard. Als ik nieuwe zou moeten kopen dan weet ik het op dit moment nog niet. Misschien we de nieuwe serie van Rancho. Verder sterkte met de ZJ Mazzel Rene Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst June 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 Hallo, Zo te horen zijn het je veren die zijn doorgezakt: je veerweg is te klein. Overigens zijn schokdempers veelal wat lichter ''ingaand'' dan ''uitgaand''. Iets anders is het als ze gas gevuld (behoren) te zijn. Daarmee wordt de veer extra ondersteund. Als het gas er uit is, kan hij dus iets verder zijn ingezakt. Groeten, Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rpieters Geplaatst June 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2007 Ik heb vandaag nog eens zitten kijken en hij waggelt niet. Begin dus ook steeds meer te denken aan de veren. Ik heb een gas onderbouw waardoor de auto aan de achetrkant natuurlijk zwaarder is. Is het dan soms aan te raden om "verzwaarde" veren te nemen en welke zou ik dan moeten hebben? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rpieters Geplaatst June 19, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2007 Heeft er iemand misschien nog een (goed en niet doorgezakt) setje achterveren liggen voor een ZJ. Ik ben wel geinteresseerd om deze over te nemen. Is het trouwens een beetje te doen om zelf de veren te vervangen en wat voor een gereedschap heb ik hier voor nodig? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2007 ik heb nog set liggen, kratje bier mag je ze hebben is zelf goed te doen gewoon normale ring/steeksleutels en assteunen kom je een heel eind Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst June 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2007 Als het Renkum bij Maastricht betreft dan kan je die van mij komen halen (Brunssum Limburg) trouwens ook een kratje bier hoor. Rene stuur je wel een paar flesjes op! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2007 heeft die iig keuze Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rpieters Geplaatst June 20, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2007 Ivo en Beest, Super dat jullie dit willen doen. Ik stuur jullie beide even een PM. MVG Robin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst July 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2007 goed te doen... Het is voor de vooras best een klusje vind ik. Ik heb pas 1,5" spacers gezet. Ze gingen er vanaf de brug met wat wringen en een koevoet net tussen. nieuwe of langere veren zal dus helemaal miet meevallen. Bij het opkrikken blijft de achteras hangen aan de draagarmen naar voor, de vooras bleef hangen aan de schokdempers. dus die moeten los, en dan blijft de vooras nog hangen aan de stab.stang, de stuurstang, en als je niet oppast aan de remleidingen ! En er komt een tube vet uit de vooras, omdat die ingedrukt wordt. Het is ook handig om de bumpstops van de vooras eraf te halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst July 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2007 goed te doen...Het is voor de vooras best een klusje vind ik. Ik heb pas 1,5" spacers gezet. Ze gingen er vanaf de brug met wat wringen en een koevoet net tussen. nieuwe of langere veren zal dus helemaal miet meevallen. Bij het opkrikken blijft de achteras hangen aan de draagarmen naar voor, de vooras bleef hangen aan de schokdempers. dus die moeten los, en dan blijft de vooras nog hangen aan de stab.stang, de stuurstang, en als je niet oppast aan de remleidingen ! En er komt een tube vet uit de vooras, omdat die ingedrukt wordt. Het is ook handig om de bumpstops van de vooras eraf te halen. ik heb pas 2" erop gezet en het is wel de bedoeling dat je schokdempers en stabilisatiestangen losmaakt, als je dan je as laat zakken kom je een stuk verder. als je je bumpstop laat zitten voor krijg je de spacer er niet over achter kun je eventueel nog verder uitzetten door er een krik tussen te zetten. veer klemmen helpen ook. eerst je as op krikken tot veren zo ver mogelijk zijn ingedrukt. dan veer klemmen of spanbanden er om, vervolgens schokdempers en stab. stang los, poot of iets dergelijks onder auto, as laten zakken en je pakt veren er zo tussen uit, wel eerst klemmetje op as losmaken natuurlijk. en monteren is omgekeerde volgorde. suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.