Spring naar bijdragen

Schokbrekers


Recommended Posts

Hallo,

Vandaag heb ik al weer veel gehad aan het forum.

Onder de rechter voorstoel kon ik lekker pootje baden.

Dacht natuurlijk eerst aan een flesje dat leeg was gelopen (heb er nog wel eens iets liggen :( ) maar netjes weg gepoetst en verder en daar was het weer.

Op het forum kwam ik vervolgens een topic en handleiding tegen hoe de afwatering van de Airco doorgeprikt kon worden.

Netjes het gaatje geboord in het aangegeven plastic huis bij het voeteneind van de bijrijders stoel.

Gelukkig had ik een betertje en een handdoek bij de hand want er kwamen bijna drie bekers water uit.

Daarna doorgeprikt met een stuk electra draad (die stugge bruine draad).

Nu loopt er weer water onder de auto uit als ik de aico aan heb.

Ik heb echter nog een vraagje over schokbrekers (achter).

De veerweg van mijn GC is ongeveer 4 a 5 cm, eigenlijk best weinig voor een 4 x 4. Na deze 4 cm komen er stootblokken tegen de achteras.

Dit zijn rechthoekige blokken en niet van die ronde die binnen in de veer zitten.

Als ik wat mensen of bagage mee heb dan komt het geregeld voor dat na een drempel de blokken de laatste klap op vangen.

Ik heb het idee dat mijn schokbrekers dan ook op zijn.

Denken jullie er ook zo over?

Als dit zo is dan ben ik van plan de schokbrekers te vervangen door de Rancho RS5000 is dit een juiste keuze?

Alvast bedankt en ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het kan dat de schokbrekers op einde lopen..

maar je achterveren zelf, die kunnen ook op/ minder goed zijn (doorgezakt)

orgineel hoort de ZJ iets voorover te staan.

de Rancho 5000 is best goeie veer maar niet voor de GC

neem OME of Bilstein

ik heb zelf de Rancho 9000 gehad en nu Bilstein, Bilstein is wereld van verschil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beest,

Bedankt voor de tips.

Ik ga kijken voor schokbrekers van OME of Bilstein.

Is er een manier om te testen of het de schokbrekers zijn of de veren, zonder dat in één van de twee eerst moet vervangen.

Alle tips zijn welkom.

PS. mijn GC hangt niet voorover, meer achterover. Is dus wel doorgezakt verwacht ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die dingen heten "SCHOKDEMPERS"

hoek van de auto inveren en los laten. Hij moet gelijk stil staan alsie uitveert. Waggelt ie na zijn het je dempers. Testen bij bandenboer kost niks.

Als je "bumpstops" gauw geraakt worden is de kans groot dat je veren ingezakt zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de Rancho 9000X onder de ZJ.

En ben zeer tevreden.

Het is echter van berijder tot berijder verschillend.

De 1 wil heel soft en de ander heel hard.

Als ik nieuwe zou moeten kopen dan weet ik het op dit moment nog niet. Misschien we de nieuwe serie van Rancho.

Verder sterkte met de ZJ

Mazzel Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Zo te horen zijn het je veren die zijn doorgezakt: je veerweg is te klein. Overigens zijn schokdempers veelal wat lichter ''ingaand'' dan ''uitgaand''.

Iets anders is het als ze gas gevuld (behoren) te zijn. Daarmee wordt de veer extra ondersteund. Als het gas er uit is, kan hij dus iets verder zijn ingezakt.

Groeten, Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

goed te doen...

Het is voor de vooras best een klusje vind ik. Ik heb pas 1,5" spacers gezet.

Ze gingen er vanaf de brug met wat wringen en een koevoet net tussen.

nieuwe of langere veren zal dus helemaal miet meevallen. Bij het opkrikken blijft de achteras hangen aan de draagarmen naar voor, de vooras bleef hangen aan de schokdempers. dus die moeten los, en dan blijft de vooras nog hangen aan de stab.stang, de stuurstang, en als je niet oppast aan de

remleidingen !

En er komt een tube vet uit de vooras, omdat die ingedrukt wordt.

Het is ook handig om de bumpstops van de vooras eraf te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed te doen...

Het is voor de vooras best een klusje vind ik. Ik heb pas 1,5" spacers gezet.

Ze gingen er vanaf de brug met wat wringen en een koevoet net tussen.

nieuwe of langere veren zal dus helemaal miet meevallen. Bij het opkrikken blijft de achteras hangen aan de draagarmen naar voor, de vooras bleef hangen aan de schokdempers. dus die moeten los, en dan blijft de vooras nog hangen aan de stab.stang, de stuurstang, en als je niet oppast aan de

remleidingen !

En er komt een tube vet uit de vooras, omdat die ingedrukt wordt.

Het is ook handig om de bumpstops van de vooras eraf te halen.

ik heb pas 2" erop gezet en het is wel de bedoeling dat je schokdempers en stabilisatiestangen losmaakt, als je dan je as laat zakken kom je een stuk verder. als je je bumpstop laat zitten voor krijg je de spacer er niet over

achter kun je eventueel nog verder uitzetten door er een krik tussen te zetten. veer klemmen helpen ook.

eerst je as op krikken tot veren zo ver mogelijk zijn ingedrukt. dan veer klemmen of spanbanden er om, vervolgens schokdempers en stab. stang los, poot of iets dergelijks onder auto, as laten zakken en je pakt veren er zo tussen uit, wel eerst klemmetje op as losmaken natuurlijk.

en monteren is omgekeerde volgorde. suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...