Glenn Geplaatst June 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2007 Hallo, Bij het wegrijden uit stilstand schud de aandrijving van de Jeep, als ik eenmaal rij hem ik er geen last meer van, tijdens het schakelen ook niet. Dacht zelf dat dit door het meganiek van de koppeling komt, door het aangrijpen kantelt de motor iets waardoor de koppeling gaat happen. Heb met de bodylift de boel veranderd en het spul weer recht gezet maar ben er niet kapot van. Kan met weinig moeite de stang met de kogel uit de gaffel/vork trekken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvan Geplaatst June 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2007 Denk dat als je ombouwd naar hydroulisch niet het probleem wegneemt. de bak zit vast aan de motor en de gaffel met kabel/beugel aan de bak dus met kantelen v/d moter gaat alles mee. 't Lijkt me dus niet dat daarmee de stand v/d koppelingsplaten veranderd. Zou het eerder in de afstelling van de platen zoeken(gecentreerd/drukplaat) of vette plek erop. Doet ie het "happen" ook als de koppeling goed warm is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst June 24, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2007 Hoi Yvan, Het happen van doet hij zowel koud als warm. Bedoelde dus dat de stang van de boddy naar het motorblok loopt in hoek veranderd als het blok beweegt. Denk dat dit invloed heeft op doseren van de koppeling bij het wegrijden uit stilstand. De poken schudden dan ook, Nu is alleen de vraag hapt de koppeling door het kantelen van het blok of gaat het blok kantelen door het happen van de koppeling:wacko:. Zodra ik in beweging ben is er niks mis meer mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 Het kan verschillende oorzaken hebben. Zelf geloof ik niet in jouw theorie... Vaak wordt het veroorzaakt door een vette plek op de plaat o.i.d.. De oorzaak daarvan is weer een ander verhaal... Wat je eens kunt proberen: Zet de auto op de handrem en in de hoogste vesnelling, geef nus gas ( 2000 á 2500 toeren) een laat de koppelijg rustig opkomen, zodat de motor even flink moet trekken. Trap, als de auto door de handrem weg wil rijden, met de voet die ook op het gas staat, op de rem.. de auto moet nl wel blijven staan. Doe deze truc niet te vaak, en zeker niet langer dan een seconde of 10... Als hierna het schudden tijdens optrekken (tijdelijk!) verholpen is, zit het probleem in de koppeling zelf! Is het probleem niet verholpen, kontroleer dan allereerst je motorrubbers enzo... Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst June 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 Hallo,Bij het wegrijden uit stilstand schud de aandrijving van de Jeep, als ik eenmaal rij hem ik er geen last meer van, tijdens het schakelen ook niet. Dacht zelf dat dit door het meganiek van de koppeling komt, door het aangrijpen kantelt de motor iets waardoor de koppeling gaat happen. Glenn, Ik heb precies maar dan ook precies het zelfde, en jou theorie over de oorzaak klinkt niet onlogisch. Ik heb zelf dat is ik genoeg gas geef (ik rijd op gas:D) en de koppeling niet te snel op laat komen dat het gevoel bijna weg is. Ik de lage gearing met ik er ook bijna niks van maar dan zal de motor ook niet zo kantelen bij het wegrijden. Als je de oorzaak achterhaald dan mag je het mij ook verklappen. ByTheWay, ik ga me body ook verhogen(2inch), wordt het dan erger? Roy.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst June 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 ik had dat ook, was volgens mij de koppeling die teveel slipte om de jeep met 33-ers weg te krijgen met 2.73 verhouding in de assen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 Ik denk dat het gewoon een versleten koppeling is die doorslipt of dat er enkele diafragmaveren niet meer ok of kapot zijn, deze zorgen er namelijk voor dat het koppelen en ontkoppelen soepel gebeurt. Ik ga van bovenstaande uit omdat wanneer je uiteindelijk rijdt is het probleem verdwenen, op dat moment wordt je koppeling ook niet meer gebruikt. Dus effe versnellingsbak naar achteren en kijken wat het is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst June 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 Als hierna het schudden tijdens optrekken (tijdelijk!) verholpen is, zit het probleem in de koppeling zelf! Is het probleem niet verholpen, kontroleer dan allereerst je motorrubbers enzo... Succes! Gaan we proberen ( rubbers zijn goed, al naar gekeken) Royco Heb inderdaad hetzelfde als je een stoot gas geeft heb er niet zo last van en in de laag ook niet. Als je de bodylift doet zal je wel iets aan de koppelig moeten doen. Heb zelf de beugel aan de body 2" verlaagd door er een stuk aan de beugel te te lassen en de stang van het pedaal naar beneden ook verlengd. Steven, ... helaas bij mijn 31"apk banden set heb ik het ook.. zit nu trouwens 3.54 in. Wrangler_tj Ga als het weer het toelaat van de week eens onder de jeep kruipen of ik wat op een of andere manier wat kan zien, de bak eronderuit zit ik niet op te wachten. Het is ook niet dat hij vreemde geluiden maakt bij het koppelen. Als ik stevig weg rij met met wat meer gas als normaal is er niks aan de hand......maar soms rijden er nog andere auto,s voor je:lol: Zal er nog eens naar kijken, wordt vervolgd. Iedergeval bedankt voor de reacties Groeten Glenn Site gevonden voor het veranderen van je koppeling meganiek. http://members.cox.net/a74cj6/08Clutch.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 [Wrangler_tj Het is ook niet dat hij vreemde geluiden maakt bij het koppelen. Als ik stevig weg rij met met wat meer gas als normaal is er niks aan de hand......maar soms rijden er nog andere auto,s voor je:lol: Een koppeling die versleten is maakt meestal ook geen vreemde geluiden en wanneer je ontkoppelt loopt je koppelingsplaat vrij en kan dan al helemaal geen geluid meer maken. Als je stevig wegrijdt, dan geef je meer gas en ga je je koppeling sneller laten opkomen waardoor er minder slip is en dus het probleem dan ook minder erg is of niet merkbaar. Ik gok nog steeds op een diafragmaveer of versleten koppelingsplaat. PS is niet echt het grote werk hoor. Achtercardan demonteren (5min) Bediening koppeling loskoppelen met eventuele achteruitrijsensor. En dan de moeren rondom je motor en dan kan je je koppeling gewoon achteruitschuiven en kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 29, 2007 Glen, hoe is het afgelopen met dit probleem, was het je koppelingplaat of iets anders ?? Ik vraag het omdat ik het zelfde nog steeds heb en nu hoor ik ook het druklager van de koppeling drooglopen, duw ik de koppeling iets in tot ik net voel dat er weerstand op het druklager komt dan is het extra geluid weg. Dus ik denk dat de boel open moet.. Heb je nog ergens een mooie howto gevonden?? Ik ben ben bang dat dit een klusje is datniet 'ff' voor de deur uit te voeren is maar wie weet denk ik weer eens ingewikkelder dan dat het in werkelijkheid is.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst September 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 29, 2007 heb je weleens gehoord van doe-het-zelf garage. als je het niet voor de deur kunt uitvoeren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst September 30, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 30, 2007 heb je weleens gehoord van doe-het-zelf garage. als je het niet voor de deur kunt uitvoeren Haha, hahaha...... Ja daar heb ik zeker van gehoord, en vroeger in Amsterdam ook veelvuldig gebruik van gemaakt, maar hier is het aanbod ietsjes magerder en enkele die ik heb gevonden hadden in mijn ogen geen nette voorwaarden... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst September 30, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 30, 2007 Glen,hoe is het afgelopen met dit probleem, was het je koppelingplaat of iets anders ?? Ik vraag het omdat ik het zelfde nog steeds heb en nu hoor ik ook het druklager van de koppeling drooglopen, duw ik de koppeling iets in tot ik net voel dat er weerstand op het druklager komt dan is het extra geluid weg. Dus ik denk dat de boel open moet.. Heb je nog ergens een mooie howto gevonden?? Ik ben ben bang dat dit een klusje is datniet 'ff' voor de deur uit te voeren is maar wie weet denk ik weer eens ingewikkelder dan dat het in werkelijkheid is.... Hallo Royco, Het probleem heeft zichzelf eigenlijk opgelost, sinds de Fruitcorso (lees stapvoets rijden en veelvuldig koppelen) in Tiel. Denk toch dat het vuil/vet is geweest en er afgebrand is of zoiets.. Blijft vreemd, dit zou je ook verwachten na een dag terreinrijden.... Dus de koppeling staat momenteel weer onder aan de lijst samen met het vervangen van de synchroonringen in de versnellingsbak. Ook het vervangen van het bestaande naar hydraulisch is nog niet uit mijn gedachten, maar aan de andere kant, na het bestuderen van de bestaande mechanische overbrenging is dit ook nog niet zo slecht. Dus zit nog met de vraag waarom al die moeite doen voor hydraulisch wat eigenlijk meer zwakke punten heeft. Trappen moet je toch en zo zwaar gaat het ook weer niet.. Groeten Glenn... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.