Ab Geplaatst June 25, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 (bewerkt) Het plaatsen van een extra veerblad bij een XJ. Werkwijze ook geschikt voor andere modellen. Deze aktie was bij mij bedoeld om de orginele achter-veren, die behoorlijk doorgezakt waren, wat te verhogen. Dit doormiddel van het toevoegen van een extra veerblad van een oud XJ veerpakket. Benodigdheden: 2 oude XJ veerpakketten (geruild tegen een kratje bier, bij bevriend Jeeper) kruipolie slijptol assteunen Start een week van te voren met het inspuiten van diverse bouten en moeren, deze kunnen nogal vast zitten. Daarna, wielen los en Jeep op de krik, plaats de assteunen net voor de veerbladen onder het chassis. Demonteer de u-bouten die de as tegen het veerblad aanklemmen en vang de as op met b.v. een blok hout. Als de as niet laag genoeg zakt, ook de onderste schokbreker bevestiging losmaken Hierna kan het veerblad worden gedemonteerd. Bij mijn XJ zat de bout van de veerschommel zo gemonteerd dat hij er niet uit kon. De trekhaakbevestiging zat in de weg, daarom het veerblad met schommel en al gedemonteerd. Hier ligt de as los, schokbreker los, en veerblad gedemonteerd. Van de twee oude veerpakketten gebruik je alleen het hoofdblad, deze komt onder het hoofdblad van het eigen veerpakket. Slijp het veeroog van het hoofdblad en demonteer het hele pakket. De twee losse hoofdbladen nog wat bijwerken, een rond kantje aan het uiteinde en de ergste roest eraf Op de volgende foto, een opgeknapt veerpakket met het extra blad, daarnaast een orgineel pakket met het extra blad er los naast. Hier is goed te zien hoe lang het extra blad is, het is langer dan het tweede blad. Bij de veerschommel heb ik de bout in gekort en omgedraaid t.o.v. orgineel. Nu kan hij gewoon gedemonteerd worden als dat nodig is, b.v. als er langere veerschommels gemonteerd worden. Het hele spul weer gemonteerd. Voor de klemmen die het pakket bijelkaar houden heb ik zelf nieuwe gemaakt, de oude zijn met demonteren gesneuveld. Van 3 milimeter strip een u-beugeltje gemaakt, deze met een lijmklem op de juiste plaats geklemd, en een gaatje geboord precies boven het veerblad. Het boutje loopt over het blad door naar de andere kant van het beugeltje, waardoor de bout het pakket opsluit. February 27, 2011 bewerkt door Ab fotolink aangepast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 25, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 25, 2007 (bewerkt) En dan het resultaat...... Voor, met doorgezakte veren....... ....en na. Verhoging ongeveer 2 inch. Nog even een detail, hier zijn de beugeltjes goed te zien. Boven de zelf gemaalkte, onder de orginele. Tijd: demontage 2 uur, pakketten aanpassen 3 uur, monteren 1 uur. Kosten: 1 kist bier, 1 spuitbus kruipolie, 1/2 spuitbus primer, 1 spuitbus zwarte lak, 6 boutjes M6x80 + borgmoer en 6 stukjes strip 180x25mm voor de klemmetjes, 2 inbusbouten M8x50 + borgmoer om het veerpakket bij elkaar te houden. . December 10, 2010 bewerkt door Ab fotolink hersteld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst June 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 En is hij nou ook veel stugger ??????? Wil dit bij mijn wagoneer ook doen maar ben bang dat het een plank wordt wat vering betreft. Groeten Bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 26, 2007 Hij is wel wat stugger, maar niet veel. Het weggedrag is zelfs verbeterd, de het softe amerikaanse is wat europeeser geworden. Goed merkbaar in bochten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst December 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 5, 2010 Hallo, ik zou dit ook wel willen doen aangezien mijn xj nogal doorzakt met een zware aanhanger. Ik kan alleen de foto's niet openen. zou je die nog een keer kunnen posten? Of dat je ze naar me pb't Alvast bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 5, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 5, 2010 Die 2 inch verhoging is hier maar relatief. Mijn oude veerbladen waren behoorlijk doorgezakt. Netto resultaat bij mij was dat hij weer op orginele hoogte stond na bij plaatsen van het extra blad. Al je bij een XJ -die niet doorgezakt is- een veerblad bij plaast zal hij ongeveer 2" hoger staan als orgineel. Ook zal het veerpaket wat stugger zijn, lijkt me prettig als je veel met een aanhanger rijdt. Voorzijde zou je eenvoudig kunnen verhogen door bijplaatsen van een rubber of een blok onder de schroef veer. Sja.die foto's........ die waren ergens met de conversie gesneuveld. Inmiddels staan ze er weer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst August 21, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2014 Die inbusbouten M8 x 50.Volgens mij komen daar niet super veel krachten op. Mag dat Karwei-kwaliteit zijn?Of is het toch verstandiger iets bij bv Fabory uit te zoeken?Dacht gisteren even bij Fabory in Dordrecht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 21, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2014 8.8 of 10.9 is voldoende. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.