Spring naar bijdragen

onregelmatig toerental


Recommended Posts

Als ik 80 KM/u rij ( al dan niet op cruisecontrol ) dan schommelt het toerental soms 100 a 200 toeren. van 1500 naar 16 a 1700. Ik hoop toch niet dat het de koppeling is die kapot aan het gaan is????? het is net alsof de auto wil schakelen, maar dan besluit het toch maar niet te doen.

Ideeën? Ik heb garantie en APK moet nog dus ..............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

rond de 80 km/u. ligt bij mijn Cherokee 2.8 CRD het punt dat de overdrive ingeschakeld wordt.

Als je b.v. een helling oprijdt kan het gebeuren dat de bak dan terugschakelt uit de overdrive en dus de motor weer iets meer toeren draait.

Dit kan je eenvoudig controleren door de overdrive uit te schakelen met het knopje op de versnellingspook.

Als de bak dan normaal doet en het toerental niet meer schommelt denk ik dat er niets aan de hand is.

groetjes,

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen tijd is dat vaker aan de orde geweest. Mijn ZJ doet het ook trouwens, maar vaker op de CC dan dat ik zelf het gas regel.

Er is een mogelijkheid dat de TPS vervuild is. (TPS=Throttle Position Sensor, ofwel gasklepsensor) De computer meet de stand van brandstoftoevoer en corrigeert dan de stand van het gas voortdurend. Bij mij is dat nagekeken en die was in orde.

Volgens mij is het zo dat het precies het moment is dat de lock-up zou kunnen inschakelen. Bij een beetje meer tegenwind o.i.d. wordt hij dan weer uitgeschakeld en als dan de constante snelheid is bereikt weer ingeschakeld, enzovoorts. Ik denk niet dat daar veel aan te doen is, maar omdat de bak op zich niet voortdurend op- en neerschakelt zal het weinig kwaad kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...