Spring naar bijdragen

aircopomp van zj 5.2 doet moeilijk


Recommended Posts

Ok, hier ben ik dus "weer". Vermits ik deze Jeep onlangs heb aangekocht zullen jullie me wel meerdere treats zien posten in de toekomst. Stap per stap worden hier toch wel alle problemootjes door jullie toedoen opgelost. Ere wie ere toekomt.

Dus, next problem.

Ik koop de auto en de airco werkt.:whistle:

Enkele dagen later niet meer waarna ik hem opnieuw laat vacuum zuigen en vullen tot 800gr. (Bij het vacuumzuigen blijkt dat er nog 560gr opzit wat me toch nog vrij veel lijkt te zijn) En wederom blaast de airco ijskoud.

Na enkele dagen rijden werkt de airco niet meer, ik kijk onder de motorkap en blijkt dat de pomp niet meedraait wanneer ik de airco aanzet. Vervolgens neem ik een schroevendraaier en geef ik een klein duwtje aan de magneetkoppeling in de wijzerszin-richting en eureka, de airco werkt. De dagen erna werkt hij soms wel en soms niet. Telkemale een duwtje tegen de magneetkoppeling in wijzerszin en dan werkt hij.

Tot zover de symptonen.

Mijn grote vraag is natuurlijk, wat is er stuk.

1) de koppeling aan de pomp (te veel speling?)

2) een lek in het circuit (kan de koppeling dan nog wel in gang geduwd worden?)

3) kapotte censor aan de aircopomp

alvast bedankt wederom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok beest,

dan zal ik eens beginnen met de koppeling te reinigen en kijken of het euvel zich nog voordoet. Het lijkt er wel op zoals ik in vorige topics lees dat de speling met de ringetjes moeilijk af te stellen lijkt. Is het dan mischien niet beter om een nieuwe koppeling aan te schaffen? of is dit ontzettend duur?

grtzs & thx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan ook proberen de stekker die op de accumulator zit door te verbinden

Als de aircopomp dan netjes draait is is de pomp en de koppeling goed en zit er wederom weer te weinig freon in het systeem (door te lage druk zorgt de lage druk sensor ervoor dat de aircopomp niet meer aanslaat, deze overbrug je dan even om te kijken of de pomp nog koppelt en meedraait)

accumulator is de zwarte pot die achter de accu staat

Door de stekker te jumpen overbrug je de lage druk beveiling en stuur je direct de koppeling op de pomp aan......

je weet dan weer wat meer

als dat zo is moet je de lekkage verhelpen zodat je freon niet meer wegloopt

Het kan ook nog zijn dat de lagedruk sensor op de accumulator kuren heeft af en toe wel en steeds vaker niet airco pomp aan/uit

Dit was bij mij het geval, deze is simpel te vervangen en kost zoon beetje 20 euro bij de dealer, je kan hem er gewoon afdraaien daar er een terugslagklepje onder zit en je systeem niet leegloopt.

Ik heb ook nog goede liggen die mag je voor weinig overnemen

Groeten Libero

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Libero en Beest,

Thx, probleem opgelost. Het was wel degelijk de magneetkoppeling aan de aircopomp. Heb hem eraf gehaald, mooi gereinigd met WD40 en vervolgens één van de twee afstandringetjes er tussenuit gelaten. En in tegenstelling tot andere ervaringen hier op het forum slaagt hij nu mooi aan en uit zoals het moet. IJSKOUD (alhoewel het niet echt hoeft met dit weer)

So thx again en op het naar het volgende euveltje want ik ben een beetje freakie in de zin van "opgeruimd staat netjes".;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...